Vilken setup för slap?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Men kan nån förklara för mig varför många föredrar låg stränghöjd vid slap? Har aldrig riktigt förstått det faktiskt.
gäst

Inlägg av gäst »

Liten skrev:
Johannes skrev:Tillbaka? Har jag varit borta?
Jag har upplevt det så.. bara någon enstaka "jag går minsan å lägger mig såhär tidigt/sent" i chattförnstret.. vi behöver mer gäspningar mm..
Jaha, det irriterar mig att jag säger god natt eller god morgon kanske i chatten? Skumt, det är jag ju långt ifrån ensam om att göra... Är det bara mina hälsningar som retar dig eller gäller det alla? Jag kan sluta om du vill.
gäst

Inlägg av gäst »

Svarte_Jack skrev:Men kan nån förklara för mig varför många föredrar låg stränghöjd vid slap? Har aldrig riktigt förstått det faktiskt.
Handlar väl om vilken feeling och vilket sound man vill ha? Kanske är lättare att slappa fort om strängarna är lägre också? Jag slappar nästan inte alls så jag gissar lite här iofs...

Skall kanske tillägga att trots mitt inlägg om musikskolor och musikaffärer så kan jag uppskatta slap. Dock bara från vissa artister. Hörde en snubbe som heter Bobby Vega t ex, han slappade coolt. Meshell Ndegeocello är också bra.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Johannes skrev:
Liten skrev:
Johannes skrev:Tillbaka? Har jag varit borta?
Jag har upplevt det så.. bara någon enstaka "jag går minsan å lägger mig såhär tidigt/sent" i chattförnstret.. vi behöver mer gäspningar mm..
Jaha, det irriterar mig att jag säger god natt eller god morgon kanske i chatten? Skumt, det är jag ju långt ifrån ensam om att göra... Är det bara mina hälsningar som retar dig eller gäller det alla? Jag kan sluta om du vill.
Nu missförstod du mig tror jag.. jag har saknat dina inlägg på riktigt!
Jag har INGET i mot dina morrn och natti...
Johannes skrev: Skall kanske tillägga att trots mitt inlägg om musikskolor och musikaffärer så kan jag uppskatta slap. Dock bara från vissa artister. Hörde en snubbe som heter Bobby Vega t ex, han slappade coolt. Meshell Ndegeocello är också bra.
+1 Meshell är galet bra.. galet bra låtar också i min mening..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
gäst

Inlägg av gäst »

Ah, ok, då missförstod jag. Sorry...

Meshell är en favoritartist, hennes två första är hur bra som helst. Har inte hört så mycket efter det tyvärr.
Användarvisningsbild
optic
Medlem+
Inlägg: 1071
Blev medlem: mån 19 nov 2007, 20:21
Ort: STHLM

Inlägg av optic »

Man kan se lite med Bobby Vega på bassplayer.tv
Fin kille det där :)
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

www.myspace.com/momoorchestra
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

Bobby Vega är känd för att spela med plektrum eller…?
Generellt så ska man ha lite högre stränghöjd för slap men det beror på förstås på egen spelstil. Strängarna svänger lite mer och då ska dom ha utrymme för det annars blir dynamiken lidande (tycker jag)
I live and I learn!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Jag hade ett gäng gubbar från min herrklubb hemma och passade på att visa basarna.
Så fort jag kopplade in Ricken till Traynorn så förväntade de sig höra slap-bas ala Level 42.
Tyvärr blev de grymt besvikna. Pinsamt.
Jag tänker krypa till korset och försöka lära mig lite slap... som show off!!!
Senast redigerad av anli den ons 21 nov 2007, 12:36, redigerad totalt 1 gånger.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

anli skrev:Jag hade ett gäng gubbar från min herrkludd hemma och passade på att visa basarna.
Så fort jag kopplade in Ricken till Traynorn så förväntade de sig höra slap-bas ala Level 42.
Tyvärr blev de grymt besvikna. Pinsamt.
Jag tänker krypa till korset och försöka lära mig lite slap... som show off!!!
På YouTube finns slapvideos så det räcker till och blir över, så lite övning på det så blir du nog också ett slapmonster. Jag kan 3-4st "fräcka" slaplicks, men för att impa så funkar "machinegun triplet" bäst.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

anli skrev:Jag hade ett gäng gubbar från min herrklubb hemma och passade på att visa basarna.
Så fort jag kopplade in Ricken till Traynorn så förväntade de sig höra slap-bas ala Level 42.
Tyvärr blev de grymt besvikna. Pinsamt.

Jag tänker krypa till korset och försöka lära mig lite slap... som show off!!!
Hehe, här är ett enkelt Mark King riff (Running in the family), särskilt om man väljer alternativ 2 som är min tolkning :oops: . Hoppas att det blir läsbart. Tabbarna hoppade lite hit och dit...

G|------------|-----------7|----------|----------7|
D|------------|------------|-----------|-----------|
A|------------|---------5*|-----------|--------5*|
E|0-023-34|5-5677---|0-023-34|5-5677---|


G|------------|-------------|-----------|-------------|
D|------------|-------------|-----------|-------------|
A|------------|----------56|-----------|----------56|
E|0-023-34|5-5677----|0-023-34|5-5677----|

Ps. Höga D plockas!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Tack. Skall bara försöka begripa mig på själva tekniken.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 15:54
Ort: Borlänge

Inlägg av bassicfun »

Synd att slaptekniken kom i någon sorts uppvisningsläge och blir hatat utan att folk bryr sej i vad som spelas.När el basen dök upp på -50 talet och för att inte tala om när el pianot kom,blev hela skivor sågade bara för att det var el piano....När det gäller slap så kan jag säga att det kan göras hur rått och brutalt som hellst...långt ifrån sån musikskole slap man oftast hör.Kolla wyzard,flea,Larry Graham eller Neil Jason Jag har hört t.o.m. Mark King få till det så det låter som han vore arg....Men som vanligt med saxofon brölare ,gitarr gnölare och basdårar så brukar det gå till överdrift,och då blir det inte så kul längre.
Det är ju bara musik...ha ha
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
Skriv svar