Vilken setup för slap?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Ljudfreak
Medlem+
Inlägg: 555
Blev medlem: fre 03 aug 2007, 15:14
Ort: Stockholm

Vilken setup för slap?

Inlägg av Ljudfreak »

Har en Stingray 4a som jag vill ska fungera för både slap och fingerspel. I helgen som var, spelade jag på en Warwick och blev fascinerad över hur lättspelad den var med låg action och tunnare strängar. Men samtidigt är det ju fullt möjligt att få en Stingray till en slapbas, sägs det ;)

Vilken dimension på strängarna bör jag ha? Hur hög stränghöjd ska det vara? Tar allmänt emot tips kring setup som leder dithän. What say you?

// Ola
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Jag är rätt militant antislappare, men generelt tror jag att många som slappar har hyfsat låg stränghöjd, och strängar åt det lite tunnare hållet. Fast nu kommer väl hela forumets slapbrigad och hävdar motsatsen, för vad vet jag?
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Jag är oortodox och säger: Lär dig slapa med din fingerspelssetup!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Kan inte säga vad som är optimalt.. men jag kör så låg stränghöd som min bas tillåter utan att det låter skräp..
Efter Mattissons jystering av sadeln och de 2 första banden är det numer så låg stränghöjd att om jag lägger mig på golvet med basen på magen och försöker spela så ligger strängarna fast på banden.. :D Vart riktigt gött knorrigt sound för fingerspel också med denna låga stränghöjd..

Kört med DR's Hi-beams 40-100 strängar i över 10 år.. funkar utmärkt till slap.. och fingerspel..
Testar nu Millers signatursätt 40-100 från DR... Fat-Beams.. MYCKET impad so far..

Testa ett sett DR på din MM du.. och sänk strängarna.. det tar en liten stund att komma överns med sladdrigheten.. men sen... :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Nej för djävulen! Inga sladdersträngar! Jag tycker man tappar studsen i tummen då. 45-105 Fatbeams is da shit. Eller EBS Northern Light.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Svarte_Jack skrev:Nej för djävulen! Inga sladdersträngar! Jag tycker man tappar studsen i tummen då. 45-105 Fatbeams is da shit. Eller EBS Northern Light.
By that expresion I presume you bounce and don't go through? :?

:roll:

Smaken är som baken.. och.. vissa instrument funkar helt enkelt bättre med andra strängar / guages än vissa andra..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

I do both :P Är väl egentligen en vanesak. Jag ska inte säga vilken setup som är bäst. Men jag tycker det är bra med nåt hyffsat allround så man inte nischar basen (dåligt om man inte har så många).
Användarvisningsbild
Ljudfreak
Medlem+
Inlägg: 555
Blev medlem: fre 03 aug 2007, 15:14
Ort: Stockholm

Inlägg av Ljudfreak »

Tackar och bockar!

40-100 får det bli då. Jag kanske fixar sadlar och dragstång på egen hand. Brukar bli så till sist.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

För min egen del så slapar jag på en bas med 45-105 strängar och ganska hög stränghöjd. Det blir ju lättare att slapa om man har lägre stränghöjd o tunnare strängar, men jag gillar när det är lite motstånd. Använder just stränghöjd som medicin mot högmod, så fort jag börjar känna "Nu fasen sitter det, nu börjar jag kunna det här!" så höjer jag strängarna och vips, så känner jag mig lika bra/dålig/usel som jag kände mig innan.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
gäst

Inlägg av gäst »

Det är tamejfan bara Basmartin som fattat nånting på det här forumet.
"Så låg stränghöjd som min bas tillåter"? Heter detta forum pratadiskant eller?
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Johannes skrev:Det är tamejfan bara Basmartin som fattat nånting på det här forumet.
"Så låg stränghöjd som min bas tillåter"? Heter detta forum pratadiskant eller?
hehe
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Får man inte in fingrarna under stängarna vid tolfte bandet så har man för låg stränghöjd!
Å andra sidan kan man citera John Entwistle appropå låg stränghöjd: "I want my strings on the other side of the fret!"
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Bästa setupen för slap är alla kontroller på noll på stärkaren, och helst spelat ensam i ett rum med stängd dörr.
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

precision65 skrev:Bästa setupen för slap är alla kontroller på noll på stärkaren, och helst spelat ensam i ett rum med stängd dörr.


Hahaaaaaa!!!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

precision65 skrev:Bästa setupen för slap är alla kontroller på noll på stärkaren, och helst spelat ensam i ett rum med stängd dörr.
Stämmer på mig iaf. Spelar endast slapbass hemma och när jag ska testa basar i musikaffärer. Sist jag spelade slapbass på ett gig var 1997, tror jag. Men roligt är det!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

basmartin skrev:
precision65 skrev:Bästa setupen för slap är alla kontroller på noll på stärkaren, och helst spelat ensam i ett rum med stängd dörr.
Stämmer på mig iaf. Spelar endast slapbass hemma och när jag ska testa basar i musikaffärer. Sist jag spelade slapbass på ett gig var 1997, tror jag. Men roligt är det!
...har inte spelat ett gig sen 97 utan att spela slap.. :oops:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Inlägg av dexter »

Liten skrev:...har inte spelat ett gig sen 97 utan att spela slap.. :oops:
Vilka genrer spelar du då? Jag tycker oftast det låter forcerat och illa i de flesta pop/rock-sammanhang, det känns dessutom ofta som en "titta vad jag kan"-grej mer än att det tillför musiken något.

Den enda basist som jag lyssnar på som kör med slap ibland och där det känns berättigat är Flea. När det gäller funk och andra "slap-orienterade" musikstilar tycker jag det oftast passar bättre om man kör fingerstyle ala Francis Rocco Prestia i Tower of Power.
Användarvisningsbild
optic
Medlem+
Inlägg: 1071
Blev medlem: mån 19 nov 2007, 20:21
Ort: STHLM

Inlägg av optic »

Måste kännas otroligt meningsfullt att gå in och dissa en ganska stor spelstil inom basismen när trådskaparen bad om lite tips...
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

www.myspace.com/momoorchestra
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

dexter skrev:
Liten skrev:...har inte spelat ett gig sen 97 utan att spela slap.. :oops:
Vilka genrer spelar du då? Jag tycker oftast det låter forcerat och illa i de flesta pop/rock-sammanhang, det känns dessutom ofta som en "titta vad jag kan"-grej mer än att det tillför musiken något.

Den enda basist som jag lyssnar på som kör med slap ibland och där det känns berättigat är Flea. När det gäller funk och andra "slap-orienterade" musikstilar tycker jag det oftast passar bättre om man kör fingerstyle ala Francis Rocco Prestia i Tower of Power.
Håller med dig.. det passar verkligen inte i alla genres.. Jag har dock haft förmånen att spela i ett Soul/Funk gäng i över 10 år.. (senaste 2 åren har vi dock inte kört så mycket eftersom jag bor och numera jobbar i en annan stad.) Slap passar verkligen inte överallt och den som använder det för att "show'off" med blir snabbt lika platt som Jeff Berlin's tone...

Att använda tummen (ovasätt om det är slap eller palm-mute teknik) för att få till ett tungt groove är i princip aplicerbart överallt där musiken kräver ett groove.. ..allt har sin tid och plats.. tricket är bara att veta var, när och hur.. :wink:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

optic skrev:Måste kännas otroligt meningsfullt att gå in och dissa en ganska stor spelstil inom basismen när trådskaparen bad om lite tips...
Hehe, ta det inte så allvarligt! Finns lite ironi bakom.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Om man tittar riktigt noga så tror jag Smileyn kör dubbeltumme-teknik?? Vid typ 12:e bandet??

Skön triolfeeling på noddsen också!!
:playing:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
gäst

Inlägg av gäst »

optic skrev:Måste kännas otroligt meningsfullt att gå in och dissa en ganska stor spelstil inom basismen när trådskaparen bad om lite tips...
Välkommen till Pratabas.

Förresten, "stor spelstil"? På musikskolorna och i musikaffären kanske...
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Johannes skrev:
optic skrev:Måste kännas otroligt meningsfullt att gå in och dissa en ganska stor spelstil inom basismen när trådskaparen bad om lite tips...
Välkommen till Pratabas.

Förresten, "stor spelstil"? På musikskolorna och i musikaffären kanske...
hehe.. skönt att se att du är tillbaka Johannes! ..började sakna dina inlägg.. för mycket medhårsstrykningar här på sistonde..

:wink:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
gäst

Inlägg av gäst »

Tillbaka? Har jag varit borta?
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Johannes skrev:Tillbaka? Har jag varit borta?
Jag har upplevt det så.. bara någon enstaka "jag går minsan å lägger mig såhär tidigt/sent" i chattförnstret.. vi behöver mer gäspningar mm..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Skriv svar