kontrahygien!

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

kontrahygien!

Inlägg av criss »

Ja, alla har väl lite apotekets babyolja hemma?

+en väl ursköljd bit gammalt svinto (alt. stålull)?

+ en kontra med smutsiga strängar och skitig greppbräda?

+en vilja att strunta i Jamersons tes att det är smutsen som bygger funken?

....


jo, jag tog lite babyolja(fett löser fett) på mitt gamla svinto och rengjorde strängar och greppbräda på kontran.
kaboom! - nästan som att få nya strängar! nästan...
strängarna/greppbrädan blev iaf väldigt rena och sköna att spela på och tonen förbättrades avsevärt.

kanske att testa innan man köper nya strängs....
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Albert Rosenfield
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 08 sep 2007, 03:46

Inlägg av Albert Rosenfield »

Det bästa är att torka av greppbrädan med en tygbit varje gång man spelat, då slipper man de där avlagningarna. Jag skulle inte använda vatten eller rengöringsmedel (och absolut inte svinto). Man kan olja in greppbrädor försiktigt med någon olja, men jag har aldrig riktigt förstått meningen med det.

Strängarna kan man göra ren genom att gnida upp och ned med en trasa fuktad med rödsprit (akta resten av basen!). Man kan med fördel spänna av dem innan man gör ren dem, en åt gången - lättare att komma åt, och av någon anledning verkar det ge bättre resultat. Dock skulle jag inte göra det med omspunna sensträngar (och absolut inte oomspunna :-).
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Många skriver om sensträngar.. Nu var det över 10 år sedan jag spelade på en kontra.. kan någon beskriva skillnaderna på kontrabassträngar? Vad har hänt i utveklingen där?
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Finns det roundwounds till kontra? Och på tal om det, finns det bandade kontror?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17231
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

the_great_alfonzo skrev:Finns det roundwounds till kontra? Och på tal om det, finns det bandade kontror?
Så kallade kontraband?

Ägna dig åt lite kontraspionage så hittar du nog svaret!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

Albert Rosenfield skrev:Det bästa är att torka av greppbrädan med en tygbit varje gång man spelat, då slipper man de där avlagningarna. Jag skulle inte använda vatten eller rengöringsmedel (och absolut inte svinto). Man kan olja in greppbrädor försiktigt med någon olja, men jag har aldrig riktigt förstått meningen med det.

Strängarna kan man göra ren genom att gnida upp och ned med en trasa fuktad med rödsprit (akta resten av basen!). Man kan med fördel spänna av dem innan man gör ren dem, en åt gången - lättare att komma åt, och av någon anledning verkar det ge bättre resultat. Dock skulle jag inte göra det med omspunna sensträngar (och absolut inte oomspunna :-).
ja, fast nu var det inte fråga om varken vatten eller rengöringsmedel utan om olja som löste upp snutsen på ett formidalelt sätt.

jag har använt t-sprit tidigare men aldrig fått strängarna i närheten av så här rena och tonen har aldrig förbättrats så mycket som av ovan nämda metod tidigare...

svinto funkade kanon( obs ej tvålvattens svinto utan torrt noga avsköljt svinta med lite babyolja. oljan löste upp smutsen och ett försiktigt glidande men oljesvinto gjorde strängen ren och fin!
borde vara iaf nästan lika skonsamt som en tygduk.

Kontra(stålsträngar) är ju faktiskt skittuffa de tål tokmycket stryk och anspänning jättelänge så jag ser inte hur ett försiktigt bruk av stålull på något vis kunna skada dem....
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

the_great_alfonzo skrev:Finns det roundwounds till kontra? Och på tal om det, finns det bandade kontror?
Ställde den frågan förut. Finns tydligen bandat. Resten har jag glömt :oops:
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

BarbequeVillage skrev:
the_great_alfonzo skrev:Finns det roundwounds till kontra? Och på tal om det, finns det bandade kontror?
Så kallade kontraband?

Ägna dig åt lite kontraspionage så hittar du nog svaret!
Låt göteborgarna sköta det där istället. :oops:
Officiell stormästare i EB-orden
dereborn

Inlägg av dereborn »

Affe Östlund, en av sveriges bästa rock/slap kontrabasister, gav mej rådet att gnida in sensträngar med ... VITLÖK! Oljan som finns i gör att strängen inte torkar ut etc. Jag provade, och det kädes rätt på nåt sätt. Strängen blev smidigare o kändes skönare att spela på.

Jag bytte ju till fejk-senor så jag har slutat med det där. Numera torkar jag bara av strängarna ibland. Har dock tänkt olja in greppbrädan snart. Jag gillar linolja o använder det till allt möjligt, så jag gör nog det på greppbrädan också!

I övrigt stöder jag tesen att "lika löser lika" (fett löser fett etc...)
Albert Rosenfield
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 08 sep 2007, 03:46

Inlägg av Albert Rosenfield »

criss skrev: Kontra(stålsträngar) är ju faktiskt skittuffa de tål tokmycket stryk och anspänning jättelänge så jag ser inte hur ett försiktigt bruk av stålull på något vis kunna skada dem....
Nej, men jag menade på greppbrädan, kanske missförstod.
Albert Rosenfield
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 08 sep 2007, 03:46

Inlägg av Albert Rosenfield »

Liten skrev:Många skriver om sensträngar.. Nu var det över 10 år sedan jag spelade på en kontra.. kan någon beskriva skillnaderna på kontrabassträngar? Vad har hänt i utveklingen där?
Allmänt har det dykt upp fler tillverkare och fler sorter. Det verkar ha blivit vanligare med sensträngar igen (för 15 år sedan var de rätt svåra att få tag på). Andra nyheter är fler strängar med syntetkärna omspunna på ungefär samma sätt som stålsträngarna, och diverse exotiska typer (t.ex. Velvet/Compas-strängarna, som är omspunna med rund koppartråd).

Det finns nu några typer av stålsträngar som är rätt bra både för stråk- och fingerspel på många basar, det kanske inte fanns tidigare.

Vad detta har bidragit till är väl egentligen bara att man ännu tydligare inser att strängarna i sig inte spelar så förfärligt stor roll...
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

Albert Rosenfield skrev:
criss skrev: Kontra(stålsträngar) är ju faktiskt skittuffa de tål tokmycket stryk och anspänning jättelänge så jag ser inte hur ett försiktigt bruk av stålull på något vis kunna skada dem....
Nej, men jag menade på greppbrädan, kanske missförstod.
aha!

men återigen (lin)oljeindränkt stålull på trä är väl ett hyfsat gammalt koncept?

körde detta mkt i min ungdom då jag jobbade extra hos den lokala vapensmeden(och han var noga!!!!)...
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Jag använder T sprit för att rengöra syntetsträngarna. Det blir lätt så att man "fastnar" i strängarna med högerhanden, tappar tajming och känsla om man slarvat med rengöringen tycker jag. Jag tror att jag efterlyst tips på rengöring av syntetsträngar i nån annan tråd, nån som har något att komma med?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

om man inte har en kontra, men allt det andra, vad ska man göra då?

:lol:

nej, ignorera detta inlägg.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

hosse skrev:om man inte har en kontra, men allt det andra, vad ska man göra då?

:lol:

nej, ignorera detta inlägg.
I Hosses lilla värld betyder kontrahygien att han inte bryr sig om att tvätta sig! :twisted:
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

Klopper skrev:
hosse skrev:om man inte har en kontra, men allt det andra, vad ska man göra då?

:lol:

nej, ignorera detta inlägg.
I Hosses lilla värld betyder kontrahygien att han inte bryr sig om att tvätta sig! :twisted:
det följer med gebitet kontraspion.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Skriv svar