Byta stall!

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Byta stall!

Inlägg av the_great_alfonzo »

Eftersom att det ändå verkar som att en viss uppiffning av EB:n kommer att ske, om än nåt steg i taget, så är det väl så dags att fråga en så pass livsviktig fråga som den här... Om man ska byta stall, från ett gammalt vintage gibsontyp stall, till ett ... Jag vet inte riktigt vad för stall det nu kommer bli, men iallafall ett mer modernt stall, vilka åtgärder måste man ta? det är ju 2 jäkla hål från det gamla stallet, så dom kommer man väl antagligen få plugga igen, men är det nåt annat som bör göras?? Fräsa? Hugga? Tälja? Såga? Spränga?
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Re: Byta stall!

Inlägg av the_great_alfonzo »

daionsavage skrev:
the_great_alfonzo skrev:Eftersom att det ändå verkar som att en viss uppiffning av EB:n kommer att ske, om än nåt steg i taget, så är det väl så dags att fråga en så pass livsviktig fråga som den här... Om man ska byta stall, från ett gammalt vintage gibsontyp stall, till ett ... Jag vet inte riktigt vad för stall det nu kommer bli, men iallafall ett mer modernt stall, vilka åtgärder måste man ta? det är ju 2 jäkla hål från det gamla stallet, så dom kommer man väl antagligen få plugga igen, men är det nåt annat som bör göras?? Fräsa? Hugga? Tälja? Såga? Spränga?
Beror nog på vilket stall du tänker sätta dit istället, men att fräsa ur lite grand så att stallet får en plan yta att ligga an mot är oftast nödvändigt. Det bökigaste tror jag är att få stallet att hamna på exakt rätt plats.
Jo att få det på rätt plats kan nog bli lite svårt, men man måste väl ändå inte få det exakt på rätt? Bara man får det tillräckligt nära, så kan man väl justera till det sen? Inte för att jag menar att man inte behöver vara nog med placeringen av stallet för det, men änå :roll:
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Är det något egentligt fel på stallet?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Diesel skrev:Är det något egentligt fel på stallet?
Nix, egentligen inte, tanken är bara att få den att se lite hi-tech ut(Tyvärr har jag så svårt för vintage att jag känner mej lite obekväm med att spela på en, illa, jag vet...), sen ska jag byta mickar på den nån gång också, sen stämmisarna, dels för hi-tech look, dels för att dom är jättetröga, och inte går att stämma upp tillräckligt mycket.

EDIT: Det finns förresten en annan nackdel med stallet, det är typ delat i ett antal delar, och när strängarna inte är på åker delarna av!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Att mäta in stallet är nog inga problem. Tänk på höjden också så det räcker till. Är ju lite tråkigt att behöva shimsa upp stallet.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Danne skrev:Att mäta in stallet är nog inga problem. Tänk på höjden också så det räcker till. Är ju lite tråkigt att behöva shimsa upp stallet.
Det är väl det som är risken att man åker på när man vill byta ut ett Gibsonstall mot ett av modern Fendertyp. Annars kan man fräsa om halsfickan så man år mindre vinkel, om det är skruvad hals vill säga......
Skriv svar