Dragstångsplacering

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar

Placering av dragstångsjustering

Upp vid halsen (praktiskt)
12
48%
Hälen (snyggt)
13
52%
 
Antal röster: 25

Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Dragstångsplacering

Inlägg av anli »

Behöver lite stöd, tänkte låta BBQ tillverka en fet Fenderhals till mitt projekt. Vill ju att den skall vara typ vintage tidigt 60tal.
Men vart skall dragstångsjusteringen sitta tycker ni, vid huvud eller vid hälen? Är det snyggare korrektare vid hälen, skall man ta omaket så att säga?
Finn det fler skäl?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17229
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Det här ska bli intressant!

Hälplaceringen är den "riktiga", nackdelen är att den är bökig att komma åt. Man kan ju fräsa en skåra i kroppen, men det kanske inte känns rätt för die-hard vintagefanatiker.

Att sätta den vid huvudet är praktiskt, men ser inte lika cleant ut.

Se'n får man fundera på hur ofta man justerar dragstången. Det kanske är värt besväret att skruva av halsen? Dessutom spelar halsprofilen roll, tunna och smala halsar är känsligare än breda, tjocka basebollträn...

Jag tänker avhålla mig från att ha en åsikt i frågan. Säg till när du bestämd dig Anli! :D
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Skåran ser man väl ändå inte med plektrumskydd?
Senast redigerad av anli den sön 21 okt 2007, 12:06, redigerad totalt 1 gånger.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Jag väljer(Inte helt oväntat) praktiskt framför vintage, huvudet ska det va!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17229
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

anli skrev:Skåran ser man väl ändå inte med plektrumskydd?
Aha, den gyllene medelvägen!

Men då måste man skruva av det innan justering...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Jag röstade på vid huvudet innan jag insåg att tråden handlade om din blivande bas. Då ångrar jag mig.
BarbequeVillage skrev:Man kan ju fräsa en skåra i kroppen, men det kanske inte känns rätt för die-hard vintagefanatiker.
Skåra i kroppen funkar skitbra. Det var det nån som gjort i "wellpappbasen" som jag hade (plektrumskydd av wellpapp). Man plockar helt enkelt av plektrumskyddet, justerar och grejar tills det är bra och smäcker dit skyddet. Om skyddet inte går att få av med strängarna på spelar inte så stor roll. Det är en smal sak att lätta på strängarna.
Bara man slipper lossa på halsen. Varken praktiskt eller långsiktigt vettigt med tanke på de stackars gängorna i halsklacken.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Jag blir knäpp på min 62´ reissue som man måste plocka lös halsen på varje gång..
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

I hälen med en skåra i kroppen röstar jag på.

Annars kan du göra som Blade, en lucka längst nere på greppbrädan: http://www.harmony-central.com/ProductI ... 013042.jpg
Luckan kan man ju karva i rosewood.

Kan vara en tuff feature men imo justerar man så sällan så man kan lika gärna plocka av plektrumskyddet.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25729
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Vid huvudet - det är ju inte så ofta man är där och gnekar, men jag blir alltid förbannad om det är omständligt då man väl skall dit.
Man kan ju alltid ha nån snygg täck-lucka över urfräsningen som pryder snarare än förstör.

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Häl vid skåra utan plektrumskydd över. Kalaspraktiskt. Speciellt om man kör stingraylösningen.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Häl med skåra tycker jag själv efter lite tänkande. Det är bara de tunna halsarna jag behöver justera. Ricken aldrig tex.
Det är ju ingen original vintage bas detta, så skåran känns oförarglig.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

fieldflower skrev:Vid huvudet - det är ju inte så ofta man är där och gnekar, men jag blir alltid förbannad om det är omständligt då man väl skall dit.
Man kan ju alltid ha nån snygg täck-lucka över urfräsningen som pryder snarare än förstör.

/Ff
Jag har en schysst lucka över dragstången på en av mina gitarrer, men då ska det väl vara något mörkare träslag än lönn(rosewood som min t.ex) för att skruven som håller fast den inte ska synas så mycket.
Bild
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25729
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

knedy skrev:
fieldflower skrev:Vid huvudet - det är ju inte så ofta man är där och gnekar, men jag blir alltid förbannad om det är omständligt då man väl skall dit.
Man kan ju alltid ha nån snygg täck-lucka över urfräsningen som pryder snarare än förstör.

/Ff
Jag har en schysst lucka över dragstången på en av mina gitarrer, men då ska det väl vara något mörkare träslag än lönn(rosewood som min t.ex) för att skruven som håller fast den inte ska synas så mycket.
Bild
Absolut - funkar fint!
Har en mässingsplatta över fräsningen på min black'n'gold Aria vilket också är tilltalande.

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

helt klart vid hälen med en skåra! har det så på två av mina basar och det ser renare och snyggare ut.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Skriv svar