Planfräsa botten på halsfickan

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Planfräsa botten på halsfickan

Inlägg av busse »

Tog i sär min OLP bas då jag fixat till en liten spricka på halsen och då jag såg halsfickan som har sett ut snortight utifrån blev jag förskräckt, det är det ojämnaste jag sett och dessutom ligger det pappbiltar för att shimsa halsen. Så hur gör man denna fräsning enklast så man får halsfickan plan i botten och rätt vinklad så man inte behöver shims i halsfickan. Jag har en Jula pelarfräs maskin som jag tänkte andvända om man gör en större platta att ha på fräsbordet att lägga kroppen på, men var hittar man fräsar. Finns det några måttligt dyra fräsar med "stödhjul" ovanför frässtålet men på så litet avstånd att man kan följa kanten av halsfickan.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag har inget svar på fräsfrågan men det är ingen fara ljudmässigt för att man använder shims av papper.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Re: Planfräsa botten på halsfickan

Inlägg av Matte »

Sådana frässtål har de på samma ställe du köpt fräsen på, av skiftande kvalitet och pris. Det finns även lager att köpa till som du kan sätta på axeln som stöd.
Användarvisningsbild
jbass
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:58
Ort: Stockholm

Inlägg av jbass »

Utförde likadan operation på en OLP MM4 för ganska många år sedan.
Mitt problem var att jag inte kunde få till stränghöjden som jag ville ha den. Jag plockade bort halsen för att kunna shimsa den, men ändrade mig när jag fick se hur det var gjort. De där basarna ser (såg) rent för jävliga ut i halsinfästningen. Väldigt grovt tillyxat - ja, ungefär som att det är yxa och stämjärn man haft tillgång till.

Basen var shimsad med något tvivelaktigt, kommer inte ihåg vad det var för skräp de lagt emellan.

Jag byggde en anordning så att jag kunde använda toppen som referensplan för det nya halsinfästningsplanet. Resultatet blev alldeles lysande. Shimsning var uppenbarligen ej nödvändig efteråt.

Tänk på att det är ett precisionsarbete. Du måste vara ytterst nogrann i förarbetet/uppsättningen av jobbet. Ett litet vinkelfel i anliggningsplanet får katastrofala följder för halsvinkeln.

Medlem av PrataBas gubbklubb 40+
US Lakhead [courtesy DoggyD]
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Sådana frässtål har de på samma ställe du köpt fräsen på, av skiftande kvalitet och pris. Det finns även lager att köpa till som du kan sätta på axeln som stöd.
Problemet är ju att själva fräsen måste vara väldigt kort ca 10-15 mm om man skall kunna andvända halsfickans kant som stöd för lagret då den ca 18 mm djup.
Jag har inget svar på fräsfrågan men det är ingen fara ljudmässigt för att man använder shims av papper.
Tyvärr så håller jag inte med om detta, jag har erfarenheter av att få halsfickorna plandade på gitarrer och basar och det gör kan göra en våldsam skillnad på ljudet att ta bort shims och ha bra kontakt mellan kroppen och halsen. Skulle sälja en Blade gitarr en gång för att den lät så dåligt, låga E- strängen var helt utan sustain och attack den lät ett dovt "blopp" vad anslaget, sen fixade en kille till halsfickan och jäklar vilken ton och sustain det blev i den gitarren och nu är den inte till salu.
Jag byggde en anordning så att jag kunde använda toppen som referensplan för det nya halsinfästningsplanet. Resultatet blev alldeles lysande. Shimsning var uppenbarligen ej nödvändig efteråt.

Hur såg denna anordning ut och vad andvände du för fräsmaskin?
Senast redigerad av busse den sön 04 nov 2007, 10:12, redigerad totalt 1 gånger.
Gäst

Inlägg av Gäst »

busse skrev: Tyvärr så håller jag inte med om detta, jag har erfarenheter av att få halsfickorna plandade på gitarrer och basar och det gör kan göra en våldsam skillnad på ljudet att ta bort shims och ha bra kontakt mellan kroppen och halsen. Skulle sälja en Blade gitarr en gång för att den lät så dåligt, låga E- strängen var helt utan sustain och attack den lät ett dovt "blopp" vad anslaget, sen fixade en kille till halsfickan och jäklar vilken ton och sustain det blev i den gitarren och nu är den inte till salu.
Men då var det kanske dåligt frästa fickor/formade shimmar?
Jag bygger iofs inte själv, det var han Melvyn Hiscox (eller vad han heter) som skrev om det i en artikel att han använde pappersshims och tyckte det funkade perfekt.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Men då var det kanske dåligt frästa fickor/formade shimmar?
Jag bygger iofs inte själv, det var han Melvyn Hiscox (eller vad han heter) som skrev om det i en artikel att han använde pappersshims och tyckte det funkade perfekt.
Det är väl en hel del som spelar roll men det borde ju vara optimalt med så bra kontakt som möjligt mellan kropp och hals. Om man då lägger in shims i bakanten av haslfickan för att få till rätt vikel så måste ju ytan som ligger mot kroppen minska ganska rejält mot om man har en plan halsficka utan shims där hela baksidan av haslen ligger an.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Trä på tub! ;)
Det är fuskarens specialtrix!
1. Rikta med en trästicka så hasen lisgger som den ska.
2. Linda in halsen med gladpack
3. Applicera trämassan i fickan, och tryck dit halsen.
4. Ta bort eventuellt överflöd.
5. Vänta några timmar och vips perfekt passform

Funkade för mig med en hopplöst ojämn och för stor halsficka.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Gäst

Inlägg av Gäst »

busse skrev:
Men då var det kanske dåligt frästa fickor/formade shimmar?
Jag bygger iofs inte själv, det var han Melvyn Hiscox (eller vad han heter) som skrev om det i en artikel att han använde pappersshims och tyckte det funkade perfekt.
Det är väl en hel del som spelar roll men det borde ju vara optimalt med så bra kontakt som möjligt mellan kropp och hals. Om man då lägger in shims i bakanten av haslfickan för att få till rätt vikel så måste ju ytan som ligger mot kroppen minska ganska rejält mot om man har en plan halsficka utan shims där hela baksidan av haslen ligger an.
Jo, fast om man har en kilformad shim (vilket jag förutsätter) så är ju kontakten i det närmaste 100%.
Fast OLPen kanske bara har en bit vikt papper längst in i halsfickan? Då blir det naturligtvis massor med luft mellan bitarna.

*edit* Jag som tycker jag läser så bra, du skrev ju att shimmen bara låg i bakkanten... sorry...
Senast redigerad av Gäst den sön 04 nov 2007, 13:44, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Ljudfreak
Medlem+
Inlägg: 555
Blev medlem: fre 03 aug 2007, 15:14
Ort: Stockholm

Inlägg av Ljudfreak »

Jag har låtit göra det på gitarr hos Guitarlabs. För en del gitarrer kan det faktiskt få upp instrumentet en klass och öka resonansen markant. Det bör nästan vara ännu större skillnad på bas. Men det där med halsvinkeln är nog viktigt så jag skulle låta ett proffs göra det. Rekommenderar gärna Guitarlabs och inte bara för plekning utan även jobb av den här typen. // Ola
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Ljudfreak skrev:Jag har låtit göra det på gitarr hos Guitarlabs. För en del gitarrer kan det faktiskt få upp instrumentet en klass och öka resonansen markant. Det bör nästan vara ännu större skillnad på bas. Men det där med halsvinkeln är nog viktigt så jag skulle låta ett proffs göra det. Rekommenderar gärna Guitarlabs och inte bara för plekning utan även jobb av den här typen. // Ola
Ricky är väldigt duktig.
Användarvisningsbild
Ljudfreak
Medlem+
Inlägg: 555
Blev medlem: fre 03 aug 2007, 15:14
Ort: Stockholm

Inlägg av Ljudfreak »

Matte skrev: Ricky är väldigt duktig.
Ja, det är han verkligen, och trevlig dessutom, men även de andra har den där sortens detaljfetischism som gör att justeringsjobb, monteringar och plekningar blir bra.
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

GuitarLabs är enormt serviceminded. De lyckades fixa en liten repa i greppbrädan på en av mina basar. Syntes knappt inte men de bandade av, slipade, lackade och bandade om utan kostnad. Helt fantastiskt. Och det var inte jag som påpekade utan de ringde själva.

*edit* basen fick alltså repan när den var hos dem
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Nu är det så att jag skulle vilja göra detta själv, dels för att jag tycker att det känns ganska surt att lägga ut pengar på en OLP bas som inte är värd nåt och dessutom inte andvänds mycket. Sen är det ju kul att göra saker och ting själv för att lära sig hur det går till. Tanken som jag har är att fixa till bordet på pelarfräsen så det blir stort nog att ha en kropp på sen lägga nåt lämpligt under "framkanten" på kroppen tex en glasspinne för att få vinkeln på halsfickan och sen fräsa med en fräs som har lager på axeln ovanför fräsen så den följer kanterna på halsfickan. Alternativt att spänna fast kroppen och andvända mig av kordinatbordet för att mata, problemet blir väl runt kanterna så man inte kommer åt dom av misstag.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Nu har jag gjort operationen, tog och spännde fast kroppen med hjälp av tvingar och en plywoodskiva på pelarfräsens fräsbord, sen la jag en avbrutet tigersågblad under "framkanten" av kroppen för att få vilkeln. Då det var gjort så tog jag och fräste halsfickan genom att mata fram och tillbaka med hjälp av kordinatbordet. Om jag vann så mycket ton vette sjutton men det blev ju inte sämmre i alla fall, dock så verkar ju kroppen vara gjort i nåt mjukt trä som verkar vara ganska poröst tror att den är gjord i lind enligt specarna.
Skriv svar