Stränghöjd

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Frasse
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 21 nov 2007, 19:48

Stränghöjd

Inlägg av Frasse »

Happ, då skulle man visa sig på styva linan genom att rengöra greppbrädan. Det gick finfint, ända tills strängfanskapen skulle på igen, dom skorrar nåt otroligt och ligger emot band 1-3 (E-Strängen). Jaha, tänkte jag och höjde stränghöjen till högsta möjliga, men inte F*n hjälpte det. Så jag vänder mig genast till proffsen, jag kan just nu tyvärr inte ta en bild, men har ni några ideér? Har för övrigt en Washburn T12. Kan tillägga att ja har plockat av och på stallet en gång, men är säker på att det sitter rätt.

Juste, ny medlem är jag också, verkar vara ett schysst gäng här. *Tar i hand med alla*

Tacksam för hjälp av någon sort //Frasse
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Skulle råda att justera halsen.
Vrid insexskruven som sitter vid huvudet, eller vid halsslutet ett halvt varv motsols
och testa om det inte funkar som smutt.

Välkommen, btw! *sträcker fram kardan*
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 23:28
Ort: Simrishamn

Inlägg av prunier »

välkommen hit

När du tar av strängarna kan dragstången i halsen böja halsen lite bakåt.
Strängarna drar i normala fall halsen ”på plats” igen så den är svagt böjd framåt som den skall vara för att strängen skall kunna svänga fritt när du sätter dom på igen.
För att kolla om halsen är ”rätt” kan du försöka lägga en lång linjal eller motsvarande från första bandet och nedöver halsen. Om det inte finns en öppning mellan linjalen och banden på en mm eller så på mitten av linjalen är halsen för rak eller bakåtböjd. Alternativt tyck ned en sträng vid första och sista bandet och kolla att det finns en öppning mitt på.
Om den har varit utan strängar ett tag så låt den ha strängarna på någon timme innan du justerar halsen. Om du har tur så ”justerar” den sig själv.

Edit: där var Gäddan före
mvh Prunier
som slappar i soffan med vita damen
Frasse
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 21 nov 2007, 19:48

Inlägg av Frasse »

Ah Tack så mycket, snabb respons här.

Jag låter strängarna sitta på över natten, så kollar ja om det behövs justering imorgon!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

prunier skrev: Edit: där var Gäddan före
Jag är så van från min Squire jag hade förr.
Varannan vecka började den rassla. In med insexnyckeln...ett halvt varv..så funkade den i 2 veckor igen.
Bra trä? Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Du kan prova att "knäcka till" halsen. Dragstången kärvar ibland inne i dess spår, och behöver lite hjälp. Stränga upp basen som vanligt, placera höger handflata mot greppbrädan ungefär vid 12:e band och tryck sedan med vänster hand på baksidan av huvudet. Men ta det lugnt, du vill inte bryta av halsen! Har du lite tur så kommer halsen att släppa efter och bilda den båge den hade förut, förutsatt att du inte pillat på dragstångsmuttern. Funkar det inte så kan du släppa helt på dragstången och göra samma sak. Då får du antagligen en för stor böj, som du sedan justerar tillbaka med dragstångsmuttern. Tänk dock på att det är säkrast att släppa på strängarna innan man spänner dragstången. Släppa på den kan man däremot göra utan några större risker.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Ett annat tips är att klippa till en remsa av nåt gammalt plastkort och lägga under sadeln för att höja lite grann. Hjälper mest om man har rassel på de första banden.
Frasse
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 21 nov 2007, 19:48

Inlägg av Frasse »

Japp, det enda som krävdes var att strängarna skulle sitta på ett tag, tack så mycket!
Skriv svar