Fenderbacker

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Fenderbacker

Inlägg av macahan »

EDIT 111010.. Den här första posten blir alldeles för svår att hålla komplett och uppdaterad. + att den kommer bli megalång.. så.. ni får vackert hoppa till slutet.. :D

Jag har nu bestämt mig för att få till ett basbygge som jag tänkt på länge. Det har planerats till och från sedan 2004 men nu börjar det bli dags att slå slag i saken..

Min grundtanke är "en bas som känns som en pbas, kan låta som en pbas, t-bird och jazzbas och ser ut som en pbas men som rickenbacker men som en thunderbird"..

De specar som är viktiga är:

- Samma mensur som en 4001
- neckthroughkonstruktion
- mahogny alt lönn i genomgående del samt mahognyvingar
- slabbody med bindings fram och bak
- två cromade specialhumbuckers när evilbiker fixat sitt pressverktyg.. ;)
- halsprofil som min rick förutom knölen vid skallen.

Vad tror ni om den?

Med andra ord en pbasform.. i rickenbackermensur och två cromade mickar, 4 rattar, två miniswitchar med rickenbackerattityd.

Inköpt än så länge är:
- Stall


Här kommer några tidigare skissbilder från när projektet hade jazzbaskropp och hette "jazzbacker" :D

Bild

Bild

Bild


1. Designprocess

110816.
Jag vet inte just nu vad jag tycker, jag måste få lite distans till formen. Jag har arbetat ganska intensivt med den och man blir ju lite fartblind.

Dagsformen. Eller snarare hur formen ser ut idag.

Bild


110817.
Ett nytt lite finare försök att få ihop formerna. Det börjar se trevligt ut. Samtidigt börjar jag bli lite fundersam över p51-plektrumskyddsformens övre horn... Det känns lite out of place..

Bild

110818.
Ja.. men klarlackad mahogny på sidor och baksida hals och även baksida kropp. Färg på framsida kroppp och på skalle.
En lite tweakad variant av plektrumskydd med borttaget övre horn.
Men frågan är hur den formen känns imorgon.. :D
Nää.. det är inte riktigt bra det känns som om pickupen blir "trängd" av plektrumskyddet så det måste vara större däruppe.

Anyway..Sidovyn är från en gammal bild och är inte riktigt överenstämmande med basformen. Men det kan jag fixa en annan gång när jag väl bestämt hur allt ska se ut. Position av pickups är verkligen en fråga jag funderar över.. vart ska man placera dom eg. och dessutom.. hur ska bellplaten se ut egentligen..

och inlays.. dom har jag inte ens funderat över än.

Bild

eller så här då kanske?
Note to self: Designa plektrumskydd liggande.. och inte stående..

Bild
Bild
Bild


110819.
Hmmm.. ny version på plektrumskydd och "fiktiv" logga.. (frugans företagslogo.. :P ) Lite annat justerat också... men det är fortfarande fokus på plektrumskydd.. Jag är inte helt övertygad om formen på det övre hornet, men det känns rätt att släppa P51-formen och visa mer "hud". Exakt hur utformningen kan bli känns svår att sia i.. just nu fick den en liten touch av rickenbacker i överkanten kombinerat med.. ja, inte vet jag.. Nä.. det ser faktiskt rent för djävligt ut.. men utan att sätta den sida vid sida med dom andra ser man inte hur det verkligen ser ut.

Bild


110822.

En ny version på plektrumskyddet och lite test av klassiska rickenbackerkulörer bara för att känna på formerna i annat sammanhang än grönt.

Lite grönt som vanligt..
Bild

Eller varför inte Jetglo?
Bild

Eller kanske lite Burgundy?
Bild

Eller om den skulle vara Azurglo?
Bild

Eller om man kanske skulle slänga på en lönntopp och göra Mapleglo?
Bild


Jag testade lite smått i en variant här bara för att få känna lite på skillnaderna mot den senaste versionen. Njaeee.. jag vet inte jag.. men det behövs en stor bellplate för att balansera upp huvudet mot kroppen.. tror jag.

Bild

Eller kanske så här?
Bild

En uppdatering med vyer runt om... Det blir många bilder för att känna hur det ska vara när det är som bäst.
Bild

Jag smällde in lite textur i bilderna bara för att det gick.. och gjorde en svart och en grön med svart plektrumskydd.

Bild

Bild

Bild



110824.
Jag är ganska nöjd med formen iallafall.
Bindingen på baksidan av klacken måste jag nog dock ändra på.. jag får belbucklewear på den positionen som bindingen skulle hamna på och det känns inte lämpligt att ha bindings just där därför.. Bellplaten återstår helt klart..
Sen är färgkombinationen någonting som jag börjat fundera ordentligt på. Att det ska vara så svårt när man bara får välja 1.

Nu kanske det inte syns, men miniswitcharnas position är från en roscoe beck-bas även om jag flyttat dom till en annan position.
Det är chequered bindings... den börjar kännas ganska klar formmässigt. Det är nog bara färgerna som det handlar om nu.

Svart plektrumskydd kommer jag nog inte kunna tänka mig. På något sätt blir det alldeles för mycket marcusmillerbas.. isåfall får jag nog drämma till p51-hornet igen.

Bild


110824.
jaa.. vad tänker jag nu egentligen. jag börjar pilla lite här och lite där. Jag har en idé om att huvudet ska vara som på en thunderbird och avfasat..
Annars är det väl bara 24 varianter av plektrumskydd som finns just nu..
Bellplaten har nog fått stryka på foten helt.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Bild
Senast redigerad av macahan den mån 10 okt 2011, 12:49, redigerad totalt 25 gång.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Spännande!
Olja kanske kan bygga?
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Ja, kanske det? Det finns ju några som bygger och man vill ju ha en som kan basar framförallt!
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Nick skrev:Spännande!
Verkligen! Idéerna låter intressanta, och de skisser du visat tidigare bådar gott. Gör't! :)
Nick skrev:Olja kanske kan bygga?
Bra tanke, han verkar ju ha gjort ett bra jobb med straightedge79s vita bas, (som väl också har genomgående hals?), och verkar rent allmänt kunna sin sak.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
lingman basses
VIP medlem
Inlägg: 330
Blev medlem: sön 08 aug 2010, 19:40
Ort: Åshammar

Inlägg av lingman basses »

Vilka kvalifikationer krävs för att vara "en vettig byggare"?
Du kanske skulle prova min bandlösa bas helt i mahogny och necktrough
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Ja, jag har sett oljas byggen och är klart imponerad. Det är tre faktorer som är viktiga: att kunna jobba med mahogny, att kunna göra genomgående halsar och att kunna basar som huvudsak.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

lingman basses skrev:Vilka kvalifikationer krävs för att vara "en vettig byggare"?
Du kanske skulle prova min bandlösa bas helt i mahogny och necktrough
Att man bygger basar före gitarrer eftersom de är vitt skilda väsen.
Användarvisningsbild
lingman basses
VIP medlem
Inlägg: 330
Blev medlem: sön 08 aug 2010, 19:40
Ort: Åshammar

Inlägg av lingman basses »

Mitt namn här säger väl lite om vad jag helst gör, även om jag bygger en och annan gitarr och stavedrums, mitt favoritträslag är mahogny
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Det låter spännande måste jag säga! Jag ska definitivt ha med dig på listan av aktuella byggare när projektet blir mer "dags att bygga damnit"-fas ;)
Användarvisningsbild
lingman basses
VIP medlem
Inlägg: 330
Blev medlem: sön 08 aug 2010, 19:40
Ort: Åshammar

Inlägg av lingman basses »

Ursäkta mej att jag sticker ut hakan lite, men jag blev lite sugen när jag läste din tråd här. Det finns några trådar här på PB med basar jag byggt.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

lingman basses skrev:Ursäkta mej att jag sticker ut hakan lite, men jag blev lite sugen när jag läste din tråd här. Det finns några trådar här på PB med basar jag byggt.
haha.. nä, det är inget att ursäkta för! Men innan jag vet vilken byggare jag vill samarbeta med så vill jag speca upp min bas i minsta detalj för att kunna veta mer prisbild samt vad jag kan förvänta mig..

Svårt men KUL!
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Är det ingen som har åsikter eller synpunkter på projektet om exempelvis träval, färgval, typ av plektrumskydd, rattar, pickuper, halsprofil, bredd/tjocklek på hals, tjocklek på kropp, inlays, typ av bindings etc etc?

Inte mycket respons hittills i fråga om designen kan man tycka.. ;)
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

Spontant kan jag tycka att det kan bli svårt med att täcka både Fender, Gibson och Rickenbacker i en bas fast det beror på hur nära man vill komma… Mick kombinationen blir avgörande och det tror jag att Urban kan fixa.
Jag har inga åsikter om färgval, plekrumskydd etc. men kan tycka att det blir svårt att med bindnings på baksidan i kombinationen med genomgående hals. Tror att det inte kommer se naturligt ut…
Mahogny är ingen val för Fender sound men jag tror att det kommer att gå bra ihop med P soundet… Med rätt mickar kommer det nog inte spela stor roll för att jag kan gissa att du inte räknar med exakt replica av de olika ljud förebilder.
Urban, om det skiter sig med verktyget så ryktas det att Lollar har tagit fram kromade kåpor typ Thunderbird ;-)
I live and I learn!
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Ah! Det där med bindings på baksidan när man hade genomgående hals har du ju en poäng med... Hmmmm
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

macahan skrev:Ah! Det där med bindings på baksidan när man hade genomgående hals har du ju en poäng med... Hmmmm
Bindings hela vägen, även på hals och huvud!
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25741
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Tössberg skrev:
macahan skrev:Ah! Det där med bindings på baksidan när man hade genomgående hals har du ju en poäng med... Hmmmm
Bindings hela vägen, även på hals och huvud!
Kräver nästan 4-kantig hals om det skall funka på baksidan...;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

fieldflower skrev:
Tössberg skrev:
macahan skrev:Ah! Det där med bindings på baksidan när man hade genomgående hals har du ju en poäng med... Hmmmm
Bindings hela vägen, även på hals och huvud!
Kräver nästan 4-kantig hals om det skall funka på baksidan...;)
Jag läste inte baksidan... :(
Tyckte jag var smart, men inte då! Man kanske kan låta bindingsen bak s.a.s fadea ut till intet när man närmar sig halsen?
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

macahan skrev:Ah! Det där med bindings på baksidan när man hade genomgående hals har du ju en poäng med... Hmmmm
Jag hade en baskropp förut med denna lösningen, iofs skruvad hals men borde funka lite bra neckthrough tycker man ju?
Bild
Den är förresten inspirerad av Rickenbacker egentligen, bindings på baksidan funkar ju på 4005:an:
Bild

Men då gillar jag min design bättre. ;)
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Gilles_Roqagil
Medlem
Inlägg: 181
Blev medlem: tis 11 jan 2011, 22:55
Ort: Norrbotten

Inlägg av Gilles_Roqagil »

Binding kan följa runt klacken också!
Ibanez RD707, Hartke 3500 m 1x15/1x15/2x10, Hartke VXL, Arion, Korg etc
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Inlägg av Cliffy »

macahan skrev:Är det ingen som har åsikter eller synpunkter på projektet om exempelvis träval, färgval, typ av plektrumskydd, rattar, pickuper, halsprofil, bredd/tjocklek på hals, tjocklek på kropp, inlays, typ av bindings etc etc?

Inte mycket respons hittills i fråga om designen kan man tycka.. ;)
För en rickinspirerad lär bli snygg. :wink:

Tänk bara på att inte överdriva hornen så blir den nog skitsnygg. Kromade Thunderbird mickar lär bli snyggt eller de där darkstar kopiorna som Urban skulle göra kanske. Ska det va rickhuvud annars kan nog en uppochner vänd fenderskalle bli snygg.
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

knedy skrev:
macahan skrev:Ah! Det där med bindings på baksidan när man hade genomgående hals har du ju en poäng med... Hmmmm
Jag hade en baskropp förut med denna lösningen, iofs skruvad hals men borde funka lite bra neckthrough tycker man ju?
Bild
Denna var snygg iofs... kan funka
I live and I learn!
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Nej alltså.. Den kommer se ut som en fender p i formen men kommer ha skala, kroppstjocklek och bling som en rick... Iallafall som jag tänkte det..
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Förresten, mahogny eller lönn i neckthroughdelen? Vingarna blir väl mahogny tror jag
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Inlägg av Mr Spock »

Hmm...jag har erkänt livlig fantasi, men jag måste erkänna att jag har svårt att greppa din s k grundtanke:

En bas som känns som en pbas
Vad lägger du i begreppet "känns"? Mensur? Halsprofil? Vikt? (Dina mahognypreferenser indikerar att detta kommer att bli en TUNG bas. 4,5 - 5 kg är INTE P-baskänsla...)

Kan låta som en pbas, t-bird och jazzbas
Tillräckligt tydligt (även om vi snackar en närmast orealistisk bredd I M O) - men när du sedan pratar om Evilbikers kommande mickar är jag lost...igen.

Ser ut som en rickenbacker
Vilken modell? 4001/4003?
Senast redigerad av Mr Spock den lör 06 aug 2011, 19:55, redigerad totalt 1 gånger.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Skriv svar