Lacka lacklös hals?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Lacka lacklös hals?

Inlägg av FreCKo »

först och främst, förlåt Kosmonaut för att jag snodde din rubrik lite :oops:

Hur som helst, Joola här på forumet har postat mig en vänsterhänt jazz-baskropp som jag ska få (Tack IGEN Joola! :D ), och då behöver man ju såklart en hals osv... Så såg jag det här på vendolin:
http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.a ... id=4809576

Och tänkte att det är perfekt! 250 spänn, skitsamma om den är höger eller vänster om den kostar 250 spänn!! Men så såg jag att den var olackad...

Så, mina frågor är: Att den är olackad, det betyder ett JÄTTENEJ att spela på den utan att lacka den va? Träet förstörs osv?

Hur lackar man den på bästa och billigaste sätt?

Om jag har fler frågor kommer dom dyka upp här inne :wink:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Sprayfärg finns på macken, den funkar. GMF har cellulosalack om du föredrar det. Det lättaste är annars att olja in den med linolja eller gun stock oil (finns i vapenaffärer).

Om du lackar med pensel så spär du ut lacken innan du börjar och slipar med 400 korns sandpapper tills det blir slätt. Polera med 0000 stålull så blir ytan slät och skön att hålla i. Vill du ha den blank så får du gno lite extra med en polish efteråt.

Och ja, det är JÄTTENEJ att spela obehandlat, det blir problem längre fram.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
dereborn

Inlägg av dereborn »

Kör olja!

På mina vapen har jag kört en variant som kanske skulle kunna funka, vad tror t.ex. BBQ om följande:

I linoja, utblandad med lite terpentin (typ 2 delar olja o en del terpentin) löser man upp lite bivax. ser till att det löser sej ordentligt och tar sedan o oljar in träet med detta. Tricket är att man gnider in det med handen/fingrarna, så att kropps- och friktionsvärmen hjälps åt att få upp temperaturen. Det som händer är att oljan tjocknar (har läst nåt om att hartser fälls ut vid viss temp, minns inte...) och blir till en "smet" som man glatt fortsätter att gnida in tills man känner att träet är mattat. Då torkar man av överflödig smet och väntar tills det hela torkat. Ibland svettats det ut lite olja, som man då torkar bort. När allt är torrt oklart kan man polera uppp det med lite trassel eller en trasa och så är det klart!

Blir en sidenmatt, vattenavvisande yta med full träkänsla kvar!

På greppbrädan skulle jag nog köra bara olja.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag har aldrig testat med bivax blandat direkt i oljan, däremot efteråt när oljan torkat. Nu när du säjer det så verkar det ju listigt att göra två flugor på smällen. Jag tror att det funkar hur bra som helst. Den där sidenmatta ytan är störtskön under fingrarna!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

Det finns bättre oljor än linolja för halsen men det funkar jätte bra med linolja. Rekommenderar dock inte att man vaxar halsen men det som dereborn beskrev kan fungera.
Använd skyddshandskar när du jobbar med olja !!!!
Jag kan ge dig fler tips men ska försöka matcha joola i hans barmhärtighet och erbjuda att göra det åt dig :-)

/EA
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

EA skrev:Det finns bättre oljor än linolja för halsen men det funkar jätte bra med linolja. Rekommenderar dock inte att man vaxar halsen men det som dereborn beskrev kan fungera.
Använd skyddshandskar när du jobbar med olja !!!!
Jag kan ge dig fler tips men ska försöka matcha joola i hans barmhärtighet och erbjuda att göra det åt dig :-)

/EA
Har inte jag sagt tidigare att basister är bra folk? Härligt Edin!
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

EA skrev:Det finns bättre oljor än linolja för halsen men det funkar jätte bra med linolja. Rekommenderar dock inte att man vaxar halsen men det som dereborn beskrev kan fungera.
Använd skyddshandskar när du jobbar med olja !!!!
Jag kan ge dig fler tips men ska försöka matcha joola i hans barmhärtighet och erbjuda att göra det åt dig :-)

/EA
Haha, man blir ju nästan tårögd över personerna på det här forumet :D Om du vill så får du gärna lacka halsen, ska bara se till så att jag får den först :P Inget telefonnummer i annonsen, och mail har han inte svarat på än :?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

lag vill inte lacka den utan olja den- lovar att du blir nöjd
Gillar bättre oljade halsar!!!!
Skicka pm...

/EA
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+
Inlägg: 1834
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 16:59
Ort: Sundsvall

Inlägg av kanifflesmannen »

BarbequeVillage skrev:Sprayfärg finns på macken, den funkar. GMF har cellulosalack om du föredrar det. Det lättaste är annars att olja in den med linolja eller gun stock oil (finns i vapenaffärer).

Om du lackar med pensel så spär du ut lacken innan du börjar och slipar med 400 korns sandpapper tills det blir slätt. Polera med 0000 stålull så blir ytan slät och skön att hålla i. Vill du ha den blank så får du gno lite extra med en polish efteråt.

Och ja, det är JÄTTENEJ att spela obehandlat, det blir problem längre fram.
Jag slipade bort lacken på halsen på min Yamaha, slipade med 400 korn papper. Men jag slipade inte bort all lack, (tror jag) det blev som en sidenmatt yta kvar. Precis som jag ville ha det. Men bör jag slipa bort all lack och olja in den istället?
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212


http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Om det känns bra med nedmattad lack så finns det ingen anledning att ta bort allt och olja istället. Det är bara jobbigt!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
yohan
Medlem+
Inlägg: 1138
Blev medlem: tor 24 maj 2007, 11:39
Ort: Torshälla

Inlägg av yohan »

BarbequeVillage skrev:Sprayfärg finns på macken, den funkar. GMF har cellulosalack om du föredrar det.
Ett tips. ang cellulosalack, kolla på Slöjddetaljer, verkar vara exakt samma som GMFs (dvs. från Enrst P) men betydligt billigare.
https://soundcloud.com/jambrains" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/jambrains" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/channel/UCWsxX4 ... ci-BbmKTCQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar