konstigt metalliskt skramlande?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
PH
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 12:33
Ort: skurup

konstigt metalliskt skramlande?

Inlägg av PH »

jag har en fender jazz bas geddy lee sig.
och för ett tag sen när ja spelade på den så upptäckte ja ett konstigt metaliskt skramlande, de e inte som de skorrar de e mer som om nått av metal skulle sitta löst på basen men de har ja kollat och de e de inte heller.
någon som vet va de kan bero på och hur ja kan fixa de?
it's all in your hands...
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: konstigt metalliskt skramlande?

Inlägg av Geddan »

PH skrev:jag har en fender jazz bas geddy lee sig.
och för ett tag sen när ja spelade på den så upptäckte ja ett konstigt metaliskt skramlande, de e inte som de skorrar de e mer som om nått av metal skulle sitta löst på basen men de har ja kollat och de e de inte heller.
någon som vet va de kan bero på och hur ja kan fixa de?
Den viktiga frågan är om det är ett akustiskt skrammel, eller om det hörs i utljudet.
Om det inte är A-strängen (standard Fender-problem)
så brukar det oftast vara stämskruvar som skramlar, enligt mina erfarenheter iaf.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Re: konstigt metalliskt skramlande?

Inlägg av ingo »

PH skrev:jag har en fender jazz bas geddy lee sig.
och för ett tag sen när ja spelade på den så upptäckte ja ett konstigt metaliskt skramlande, de e inte som de skorrar de e mer som om nått av metal skulle sitta löst på basen men de har ja kollat och de e de inte heller.
någon som vet va de kan bero på och hur ja kan fixa de?
Kolla varenda skruv en gång till (missa inte skruvar/brickor till stämskruvar och potar. stall skruvar är väl uppenbart men ävern axelbands knoppar)

Kolla även så att sadeln inte är för lågt filad, då kan det skramla vid spel på lös sträng. Även för dålig vinkel över sadeln kan ge skrammel.

Har även varit med om att dragsången har varit för lös och vibrerat.
Användarvisningsbild
PH
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 12:33
Ort: skurup

Re: konstigt metalliskt skramlande?

Inlägg av PH »

de e bara A-strängen som låter så, vet du hur man kan fixa det?
hur menar du med "hörs i utljudet"?
it's all in your hands...
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Re: konstigt metalliskt skramlande?

Inlägg av ingo »

PH skrev:de e bara A-strängen som låter så, vet du hur man kan fixa det?
hur menar du med "hörs i utljudet"?
Kolla vinkeln/trycket över sadeln
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: konstigt metalliskt skramlande?

Inlägg av Geddan »

PH skrev:de e bara A-strängen som låter så, vet du hur man kan fixa det?
hur menar du med "hörs i utljudet"?
Föremål för mycket diskussion här på forumet.
Har att göra med att vinkeln blir för flack över sadeln.
Prova att lägga ett finger på A-strängen mellan strängpolen och sadeln
så ska du se att det försvinner?!

Makten har löst det med en tavelkrok som pressar ner strängen.
Inte sexigt, men funktionellt!

Det enklaste sättet att bli av med det är att linda på så pass mycket sträng på strängpolen när du byter strängar, att strängen "lämnar" polen så nära huvudet som möjligt, för att tvinga till sig så mycket vinkel som möjligt.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
PH
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 12:33
Ort: skurup

Re: konstigt metalliskt skramlande?

Inlägg av PH »

ah, tack båda för hjälpen, ja har märkt det innan att ljudet försvunnit när jag tryckt på strängen uppe vid sadeln, men glömde nämna det.
men om de e tryck som behövs på den, kan man inte sätta en extra "vet inte va de heter, men en sån som trycker ner G och D-strängen" så att den trycker på A-strängen?
it's all in your hands...
Gäst

Re: konstigt metalliskt skramlande?

Inlägg av Gäst »

PH skrev:"vet inte va de heter, men en sån som trycker ner G och D-strängen" så att den trycker på A-strängen?
Ett strängtryck! :)
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Fendersjuka. Se till att ha mycket sträng att veva ner på stämskruvsstolpen så den kommer så långt ner på stolpen som möjligt.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: konstigt metalliskt skramlande?

Inlägg av Jan Hellman »

PH skrev:ah, tack båda för hjälpen, ja har märkt det innan att ljudet försvunnit när jag tryckt på strängen uppe vid sadeln, men glömde nämna det.
men om de e tryck som behövs på den, kan man inte sätta en extra "vet inte va de heter, men en sån som trycker ner G och D-strängen" så att den trycker på A-strängen?
Vet inte vad du har för stämskruvar på basen eller hur du gör när du byter strängar men jag brukar göra så att jag ser till så att jag rullar på tillräckligt mycket sträng runt stämskruvens "stolpe" (faan, vet inte vad det heter. Här har man spelat bas i över 30 år... :evil: ) så att strängen när den löper vidare ut från stämskruven över sadeln får en så låg utgångspunkt som möjligt. Så här är bättre:

Bild

och det här är lite sämre:

Bild

Man ska se så lite som möjligt av nedre delen av stolpen på stämskruven. Man vill få ner strängen så nära huvudet på basen som möjligt. Då får en något bättre vinkel över sadeln. Handlar oftast bara om en millimeter eller två beroende om man slarvar men det brukar räcka. Eller så skaffar man en stränghållare och skruvar dit men oftast handlar det mest om att vara lite noga när man byter strängar. Inte för lite sträng runt stolpen.....

Det där är ju mest en konstruktionsmiss när dom byggt/designat halsen från början. Ska kanske inte vara helt så flack vinkel när man tillverkar en hals så att man måste vara så pass petig när man byter strängar men det är många basar som lider av detta. Vanligt fel.

//Jan
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Danne skrev:Fendersjuka. Se till att ha mycket sträng att veva ner på stämskruvsstolpen så den kommer så långt ner på stolpen som möjligt.
Ha ha ha!! Du hann först. Men jag är bättre på att illustrera..... Tog ett tag att plåta redigera bilder och skriva inlägget. Fy faan vad jag har lite att göra en lördagkväll som denna. Skärp mig!! :P

//Jan
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Japp. Finns ju skickligare tillverkare. Men...då kan man ju lida av benägenhet att lättare bryta av huvudet istället....Gibson.... :cry:
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Danne skrev:Japp. Finns ju skickligare tillverkare. Men...då kan man ju lida av benägenhet att lättare bryta av huvudet istället....Gibson.... :cry:
Fast en SÅ grav vinkel behövs ju kanske inte. Handlar som sagt om några millimetrar. Och att kanske inte ha alldeles FÖR lite trä i halsen precis vid halssadeln. Tur att vi bassister inte kör Floyd Rose stall på våra basar med låsbar stallsadel. Hur många Larriveé gitarrer är det inte som tappat huvudet egentligen? Smal hals, lite trä uppe vid sadeln och två stora borrade hål rätt igenom för att hålla stränglåset på plats. Korkad konstruktion. Gitarrister.... Fjollor, det är vad dom är. :roll:

//Jan
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Som sagt ett känt problem!
Strängtryck funkar som tidigare sagts utmärkt.
Gärna dubbla!
Bild

Gjort likadant på min PB!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
PH
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 12:33
Ort: skurup

Inlägg av PH »

Klopper skrev:Som sagt ett känt problem!
Strängtryck funkar som tidigare sagts utmärkt.
Gärna dubbla!


Gjort likadant på min PB!
ja tar nog och sätter dit en till strängtryck, så slipper ja väll förhoppningsvis problemet igen
it's all in your hands...
Användarvisningsbild
PH
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 12:33
Ort: skurup

Inlägg av PH »

tack för hjälpen allihopa, ska försöka hinna fixa de nu under dagen.
som tur e så har ja en extra strängtryck hemma :D
it's all in your hands...
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

PH skrev:tack för hjälpen allihopa, ska försöka hinna fixa de nu under dagen.
som tur e så har ja en extra strängtryck hemma :D
Ganska mycket enklare att köpa en ny lös A-sträng och inte klippa av den, (alt klippa minimalt) och sedan linda den så långt ner det går på strängpolen.
Det skulle jag ju testa innan jag börjar skruva i basen.
+att du i det läget måste flytta upp orginalsträngtrycket för att öht få plats med ett till.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
dereborn

Inlägg av dereborn »

köpa en ny lös A-sträng och inte klippa av den
Just det man SKA inte klippa av strängar!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

dereborn skrev:
köpa en ny lös A-sträng och inte klippa av den
Just det man SKA inte klippa av strängar!
:shock: :hmm: Det gör jag ALLTID. Fast inte så mycket. Dom flesta av stämskruvarna som sitter på basarna har ett hål mitt i stolpen där man ska sticka ner änden på strängen och då blir det inte bra om man inte klipper strängen över huvudet taget då det blir för mycket sträng runt stolpen. Det handlar om att klippa av LAGOM mycket sträng. Och det är ju inte så svårt för oss svenskar då vi ju bor i mellanmjölkens förlovade hemland. LAGOM är ett fint ledord. Mellanöl är också lagom. Och mellansprit. :thumbsup:

//Jan
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Jag brukar snurra strängen 2-3 varv runt stämskruven och så mäta ungefär var man ska klippa av strängen för att få ner den i hålet. Då får man samtidigt ner strängen långt ner på stämskruven, min fenderbas klarade sig utan strängtryck överhuvudtaget. Har man fortfarande problem med att strängen skramlar så ska man kolla över sadeln så skåran strängen ligger i inte är för stort.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Hellboy skrev:Mellanöl är också lagom. Och mellansprit. :thumbsup:

//Jan
Sen när är mellanöl lagom? :?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Hellboy skrev:
dereborn skrev:
köpa en ny lös A-sträng och inte klippa av den
Just det man SKA inte klippa av strängar!
:shock: :hmm: Det gör jag ALLTID. Fast inte så mycket. Dom flesta av stämskruvarna som sitter på basarna har ett hål mitt i stolpen där man ska sticka ner änden på strängen och då blir det inte bra om man inte klipper strängen över huvudet taget då det blir för mycket sträng runt stolpen. Det handlar om att klippa av LAGOM mycket sträng. Och det är ju inte så svårt för oss svenskar då vi ju bor i mellanmjölkens förlovade hemland. LAGOM är ett fint ledord. Mellanöl är också lagom. Och mellansprit. :thumbsup:

//Jan
Jag sticker oxå ner strängen i hålet.
På en Fender brukar jag då behöva klippa kanske 5 cm på en A-sträng
för att lindningen inte ska ligga i dubbla lager.
Men det är ju bara att testa att sätta i den utan att klippa så ser man ju snabbt hur mycket som ev behöver klippas bort.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

dereborn skrev:
köpa en ny lös A-sträng och inte klippa av den
Just det man SKA inte klippa av strängar!
jo.. de får inte se ut som man spelade gitarr..
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Geddy_Lee skrev:Sån här ska jag införskaffa;

http://www.hipshotproducts.com/cart.php ... tail&p=236
Har precis tittat på "2" varianten av denna.. tänkte köra med 2st sånna på 5:an min.. alt 2 hederliga runda..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Skriv svar