Få bort lacken på halsen?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Få bort lacken på halsen?

Inlägg av Punkster »

Har precis köpt en billig p-baskopia. Ganska trevlig bas i allmänhet, men den har sån där matt lack på baksidan av halsen som jag inte tycker om. Jag har en annan bas, som den förra ägaren berättade att han slipat av lacken på, och det blev riktigt bra i mitt tycke. Tyvärr berättade han inte hur han gick till väga.
Så nu är min fråga: Jag vill slipa bort den tråkiga matta lacken på baksidan av halsen på min nya bas. Hur gör jag för att det ska bli så bra som möjligt? Och hur tar jag sedan hand om halsen när lacken inte skyddar längre?
/Linus
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Jag hade bara tagit ett jättefint sandpapper och kört några drag för att få bort det värsta.. och inte slipat ända ner till trät om man säger så.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Sandpapper brukar räcka ganska långt om det är en tunn lack. en tjockare lack tas enklast bort med sickel. Eller fönsterskrapa...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Janne

Inlägg av Janne »

Kanske kan du få lite tips gällande behandlingen av halsen här? http://www.diskantforum.se/viewtopic.ph ... man#p10128
gagg_OLF
Medlem
Inlägg: 134
Blev medlem: mån 21 jan 2008, 01:35

Inlägg av gagg_OLF »

Då har jag en vidarefråga på det här :D

Om man köpt en ny hals, mattlackad, som det är en liten buckla på på baksidan från band 2 till band 6 ungefär, hur får man lättast bort den själv? Kan man göra någon slags form med sandpappret och bara köra på tills det känns bra liksom? Och hur lackar man sen om den på det stället?

Att lämna in den kommer ju gå på sinnessjuka pengar så det håller jag mig undan ifrån..
Skriv svar