Ifyllnad...

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Ifyllnad...

Inlägg av Jensa »

Funderar på varför vissa här föredrar att använda trälim och sågspån istället för kemiskt trä när ni gör bandmarkeringarna efter att ha bandat av en bas. Inte använt mig av någon av dessa metoder tidigare utom fyllt i med fanér och superlim. Tyckte inte de blev riktigt hundra med fanér och tycker kemiskt trä är det som låter bäst lämpat. Vill gärna höra era åsikter om vilket ni föredrar. :)
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Använde kemträ när jag testade att bandade av en hals.
Lätt att applicera, lätt att slipa bort överflödigt material.
Inbillar mig att lim/spån blir för "klumpigt", jobbigare att slipa slätt.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Den bas jag har som är avbandad , inte bandlös från produktionen , har jag kemiskt trä , trämassa i. Funkar bra. Lim kan vara lite kluddit att jobba med , blir lätt ojämt och svårt att få rätt blandning.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Nyttjade en rackarns grov fil och filade bort banden på en Fender PB.
Blev riktigt bra.
Kan dock bli knepigt att återställa om inte banden är monterade som Fender gör. Dvs inskjutna från sidan!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Inlägg av whatawaste »

Klopper skrev:Nyttjade en rackarns grov fil och filade bort banden på en Fender PB.
Blev riktigt bra.
Kan dock bli knepigt att återställa om inte banden är monterade som Fender gör. Dvs inskjutna från sidan!
Träningsvärk ???? :shock: :shock: :shock:
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

whatawaste skrev:
Klopper skrev:Nyttjade en rackarns grov fil och filade bort banden på en Fender PB.
Blev riktigt bra.
Kan dock bli knepigt att återställa om inte banden är monterade som Fender gör. Dvs inskjutna från sidan!
Träningsvärk ???? :shock: :shock: :shock:
Inte längre!
Det var 28 år sedan! :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
melodika
Medlem+
Inlägg: 1729
Blev medlem: tis 05 feb 2008, 19:15
Ort: Järfälla

Inlägg av melodika »

Jag har alltid använt epoxylim, sjukt starkt och dessutom kan man välja vilken färg man vill ha genom att blanda i ex träpulver eller nån pulverlack. Kemträ är så förbannat poröst.
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++
Inlägg: 5926
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 21:32
Ort: Hönö, södra bluehuslän

Inlägg av broder blues »

Bandade av i början på 80talet.

Casco träplast använde jag då. Sitter kvar än.

You do the math.
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++
Inlägg: 5926
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 21:32
Ort: Hönö, södra bluehuslän

Inlägg av broder blues »

Klopper skrev:Nyttjade en rackarns grov fil och filade bort banden på en Fender PB.
Blev riktigt bra.
Kan dock bli knepigt att återställa om inte banden är monterade som Fender gör. Dvs inskjutna från sidan!
Tre band avverkade jag på d viset innan jag sansade mig. Rackarns svårt att inte dra i trät som jag minns d... Noppade resten med tång.
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
idf
Medlem
Inlägg: 120
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 14:26
Ort: Norrtjöpping

Inlägg av idf »

jag försökte banda av en pbas kopia för ngra år sen genom att slipa ner bandstavarna.. tog mig ca. 10 sekunder att förstå att det ALDRIG skulle funka, så jag plockade bort dom med en tång på tio minuter ist.
fyllde på med kemiskt trä. funkar fortfarande, även om jag inte har den just här i min studio. (dock i vår andra !!)
PPC-mac is teh shit!!
Idf Productions - svenskt produktionsbolag med mycket kunskap och glädje!!
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++
Inlägg: 5926
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 21:32
Ort: Hönö, södra bluehuslän

Inlägg av broder blues »

idf skrev:jag försökte banda av en pbas kopia för ngra år sen genom att slipa ner bandstavarna.. tog mig ca. 10 sekunder att förstå att det ALDRIG skulle funka, så jag plockade bort dom med en tång på tio minuter ist.
fyllde på med kemiskt trä. funkar fortfarande, även om jag inte har den just här i min studio. (dock i vår andra !!)
Klopper vet något som vi har missat, eller så mörkar han som solbränd Gambier.
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
idf
Medlem
Inlägg: 120
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 14:26
Ort: Norrtjöpping

Inlägg av idf »

broder blues skrev:
idf skrev:jag försökte banda av en pbas kopia för ngra år sen genom att slipa ner bandstavarna.. tog mig ca. 10 sekunder att förstå att det ALDRIG skulle funka, så jag plockade bort dom med en tång på tio minuter ist.
fyllde på med kemiskt trä. funkar fortfarande, även om jag inte har den just här i min studio. (dock i vår andra !!)
Klopper vet något som vi har missat, eller så mörkar han som solbränd Gambier.
hehe.. sannerligen!!
PPC-mac is teh shit!!
Idf Productions - svenskt produktionsbolag med mycket kunskap och glädje!!
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

idf skrev:
broder blues skrev:
idf skrev:jag försökte banda av en pbas kopia för ngra år sen genom att slipa ner bandstavarna.. tog mig ca. 10 sekunder att förstå att det ALDRIG skulle funka, så jag plockade bort dom med en tång på tio minuter ist.
fyllde på med kemiskt trä. funkar fortfarande, även om jag inte har den just här i min studio. (dock i vår andra !!)
Klopper vet något som vi har missat, eller så mörkar han som solbränd Gambier.
hehe.. sannerligen!!
Det handlar om uthållighet och lite känsla i krattan.
Det är inte svårt om man är noggrann.
Fil, stålskala, fint sandpapper och en skvätt olja på slutet.
Ooops! Glömde slipbrynet.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++
Inlägg: 5926
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 21:32
Ort: Hönö, södra bluehuslän

Inlägg av broder blues »

Noggrann och kratta känns som en kontradiktion (för att använda ett basvänligt ord) 8)

Rent spontant känns d dock som det är roligare att återställa en sån hals om d inte sitter kvar massa skrot. Men Klopper har nog ett dräpande svar på den frågan oxå.
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

broder blues skrev:Noggrann och kratta känns som en kontradiktion (för att använda ett basvänligt ord) 8)

Rent spontant känns d dock som det är roligare att återställa en sån hals om d inte sitter kvar massa skrot. Men Klopper har nog ett dräpande svar på den frågan oxå.
Med tanke på att merparten av Fenderbasister gör fel när dom bandar av sina basar (rycker dom uppåt istf knacka ut dom sidledes) så tror jag att det är hugget som när det gäller mängden arbete!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Skriv svar