Högtalarhjälp

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Högtalarhjälp

Inlägg av Hellish »

Nu är det så här. Jag är hopplös. Jag har läst förtioelva förklaringar vad Ohm är och hur man ska räkna, men jag måtte vara stendum.

I replokalen har vi en liten mixer med inbyggt slutsteg. Bakpå står det att den pallar 300W vid 4Ohm. Vi hade två stycken högtalare. Två bredbands 12" där varje en hade 300W och 8 Ohm. Jag säger "hade" eftersom de inte blev så värst långlivade. Förra repet var de stendöda och när man trycker på konen så skrapar det något hemskt. Sprängda?

Så... Var har jag tänkt fel? Jag trodde att man skulle få rätt bra kräm ur de högtalarna, men icke...

Hilfe!!
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6579
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Inlägg av B-Å Åhs »

Antagligen så har talspolarna lossnat och ställt sig på tvvären och även gått av (därav skrapet). L¨dorna har nog fått förmyvket bas ( långa konutslag ) och därmed slagits sönder. Eller så har de gått varma under för lång tid och limmet som håller talspolen har smält .... Analysen är korrekt de är körda , byt till nya element eller kolla om någon kan rekommendera uppgraderings element till lådorna
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Var väl säkert nåt dåligt märke på högtalarna som jag satt dit då, för de höll bara en månad eller så. Tråkigt som fan. Menmen.. Får ta och leta rätt på två stycken bättre och hoppas att de inte kostar skjortan.

Kanske är någon här som har två tolvtummare över förresten?
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Högtalarhjälp

Inlägg av 200071 »

Hellish skrev:Nu är det så här. Jag är hopplös. Jag har läst förtioelva förklaringar vad Ohm är och hur man ska räkna, men jag måtte vara stendum.

I replokalen har vi en liten mixer med inbyggt slutsteg. Bakpå står det att den pallar 300W vid 4Ohm. Vi hade två stycken högtalare. Två bredbands 12" där varje en hade 300W och 8 Ohm. Jag säger "hade" eftersom de inte blev så värst långlivade. Förra repet var de stendöda och när man trycker på konen så skrapar det något hemskt. Sprängda?

Så... Var har jag tänkt fel? Jag trodde att man skulle få rätt bra kräm ur de högtalarna, men icke...

Hilfe!!
Men för att svara på frågan om Ohm så är det ju en perfekt kombination. Två 8 Ohms blir ju 4 Ohm. Om de är rätt kopplade alltså.
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Re: Högtalarhjälp

Inlägg av BassiLow »

200071 skrev:
Hellish skrev:Nu är det så här. Jag är hopplös. Jag har läst förtioelva förklaringar vad Ohm är och hur man ska räkna, men jag måtte vara stendum.

I replokalen har vi en liten mixer med inbyggt slutsteg. Bakpå står det att den pallar 300W vid 4Ohm. Vi hade två stycken högtalare. Två bredbands 12" där varje en hade 300W och 8 Ohm. Jag säger "hade" eftersom de inte blev så värst långlivade. Förra repet var de stendöda och när man trycker på konen så skrapar det något hemskt. Sprängda?

Så... Var har jag tänkt fel? Jag trodde att man skulle få rätt bra kräm ur de högtalarna, men icke...

Hilfe!!
Men för att svara på frågan om Ohm så är det ju en perfekt kombination. Två 8 Ohms blir ju 4 Ohm. Om de är rätt kopplade alltså.
Ja, parallellkopplade blir de 4ohm och i serie blir de ju 16 ohm

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Ja jag tyckte nog det jag med. De är parallellkopplade, så 4 Ohm. Jag tyckte också att det skulle vara en lysande kombination, men då de dog rätt snart så började jag fundera på om jag hade tänkt helt fel. Alltså var det sunkiga högtalare.

Någon som har nåt tips på schyssta tolvtummare?
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

Hellish skrev:Ja jag tyckte nog det jag med. De är parallellkopplade, så 4 Ohm. Jag tyckte också att det skulle vara en lysande kombination, men då de dog rätt snart så började jag fundera på om jag hade tänkt helt fel. Alltså var det sunkiga högtalare.

Någon som har nåt tips på schyssta tolvtummare?

Ljudia.se har ett antal olika ex. celestion

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Skriv svar