Byta mick på Guild

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar

Vilken åtgärd är lämpligast för min Guild JSII

Byt halsmick till mudbucker
3
16%
Byt halsmick till Darkstar
4
21%
Rör inte mickarna! Trixa med kringutrustning.
3
16%
Sälj basen
5
26%
byt strängar
4
21%
 
Antal röster: 19

Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Byta mick på Guild

Inlägg av anli »

Sitter och grunnar på vad jag skall ta mig till med min Guild JS II från 1973. Den har väldigt spännvidd i ljudet och man kan ratta runt rätt bra och lattja med steroutgången... men saknar ett varmt schysst grundljud (ok, jag får till det med EBS valvdrive och ampegkombon) tror jag. Har svårt att sätta fingret vad det är i alla fall. Det är en underbar bas förrutom detta. Vill bara ha bra ljud direkt utan rattande.
De båda 30 kohms mickarna är ganska breda i ljudet, men kanske inte varma? Basen är redan kraftigt moddad med annat stall och påmonterat plektrumskydd.

1. Jag försöker klämma dit min 60-tals Gibson mudbucker i halsposition.
Kan tänkas att jag måste berabeta kroppen lite för att få till den. Men jag vet att slutresultatet med stor sannolikhet gör mig nöjd.
2. Sätta det en Darkstar i halsposition. Ingen moddning behövs. Men jag vet inte hur det kommer att låta. Snyggt alternativ, men dyrt.
3. Rör inget. Avdelningen i-landsproblem. Trixa med den passiva elektroniken... har ingen ide om hur :-D

Bild
Senast redigerad av anli den lör 01 mar 2008, 10:48, redigerad totalt 1 gånger.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Jag röstade på Mudbucker i stallposition. Egentligen är jag väl osäker på vilken nytta den skulle göra där eftersom höga mellanregister/diskantfrekvenser är det som brukar finnas där att plocka upp och Mudbuckern är ju inte så stark på det området. Å andra sidan kanske det funkar jättebra. Det kanske göms ett bra register som blir helt överröstat av basfrekvenser i halsposition.

Mao ett intressant experiment, men om du måste karva en massa är jag tveksam. Speciellt om du måste karva så mycket att det skulle synas när du återställer den till nuvarande konfiguration.
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+
Inlägg: 1834
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 16:59
Ort: Sundsvall

Inlägg av kanifflesmannen »

Vet inte hur jag ska rösta riktigt.
Längst upp står det; byt halsmik till mudbucker och i tråden skriver du att du ska byta stallmiken till en mudbucker.
Men jag håller med Danne, byt om du inte behöver karva för mycket i basen.

Jävligt fin bas för övrigt. :)
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212


http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Om du inte redan har flats på basen kan du ju testa med det för att se om ljudet blir lite varmare. Annars instämmer jag med föregående talare: gör inget som innebär att du måste karva för mycket i basen.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Ursäkta... jag menar halsposition rakt av! Ändrat i inledningen nu.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

GurraG skrev:Om du inte redan har flats på basen kan du ju testa med det för att se om ljudet blir lite varmare. Annars instämmer jag med föregående talare: gör inget som innebär att du måste karva för mycket i basen.
De Dadarrio XL som sitter på nu känns nog sämre än de okända long scales som satt på när jag köpte. Konstigt då XL låter så bra på min Allen Woody shortscale.
Provade GHS flats men de lät dött och stumt både på guilden och rumblekaten.
Kanske nåt annat märke på rounds eller flats, eller eventuellt halfrounds?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

dubbelpostning
Senast redigerad av anli den lör 01 mar 2008, 11:13, redigerad totalt 1 gånger.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Jag tar vasrje tillfälle i akt att tipsa om Thomastik Infeld Jazz flats. Bästa strängen jag har testat. De har mer diskant och sustain än många andra flats. De är väldigt slappa dock, om man är känslig för sånt.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

GurraG skrev:Jag tar vasrje tillfälle i akt att tipsa om Thomastik Infeld Jazz flats. Bästa strängen jag har testat. De har mer diskant och sustain än många andra flats. De är väldigt slappa dock, om man är känslig för sånt.
Hur slappt blir inte det då på en shortscale! Fast lite lockande.

Grejen är den att jag tänkte sälja min B100R kombo (där Guilden funkat bäst) och har bara Traynor rörtoppen kvar.
Kanske skall sätta mig i garaget och verkligen försöka ratta in ljudet.

Det lustiga är att stallmicken sitter verkligen nära stallet men har ändå fövånansvärt mycket bas. Halsmicken har å andra sidan ovanligt mycket diskant... trots 30kohm. Tillsammans parallellt låter de apa (iofs en ball nasal ton), så då kopplar jag in en basklippskonding i serie med stallmicken, då blir det rätt fett och harmoniskt.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Följ ditt hjärtas röst!
Det finns inga genvägar till det (för dig) perfekta ljudet!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

TDHP skrev:Följ ditt hjärtas röst!
Det finns inga genvägar till det (för dig) perfekta ljudet!
Sant.
Men det är roligare att diskutera med någon. Frugan och dottern är måttligt intresserade märkligt nog. Grabben som lirar gura tycker det är huvudsaken att basen inte hörs så mycket.
Och hunden sitter bara på golvet och tittar oförstående...
Äh jag smygöppnar en öl.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Sälj basen - Till mig! Röstade jag för!
Tycker inte du ska göra något som skulle innebära att karva i kroppen.

Darkstar annars.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Senaste nytt, tillbaka från garaget:
- Av någon anledning så fick jag till bra ljud denna gång. Inte lika organiskt mysigt som Rumblekaten men riktigt bra fetbas om man rundade av med tonkontrollen en aning på halsmicken. Den är ju väldigt kul med bredden på ljudvariationen som denna bas har egentligen.

Äh jag låter den vara som den är! Dumt att pilla me dnåt som funkar. Provar med lite andra strängar.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

Det låter klokt i mina öron.
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
Albrecht
Medlem
Inlägg: 461
Blev medlem: sön 18 maj 2008, 15:37

Inlägg av Albrecht »

hej & jag har en likadan guild-bas. dom pick´upar som sitter på ÄR dåliga. jag satte ditt två stycken Fred Hammon Dark Star´s. när man köper dem så följer listerna inte med. det finns en kille i uppsala som gör sådana i rosewood (istället för plasten som Freds polare erbjuder). nu låter basen bra med oslipade strängar. vill man ha slipade så håller jag med personen som rekommenderar TI, pyramid-varianten låter inte bra på denna bas.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Ah...ännu en Guild ägare! Mycket trevligt. Din ser lite mer orörd ut förutom mickarna.
Rätt nöjd för tillfället med min Guild, helst när jag kör den i stereo. Antagligen har strängarna blivit skitiga så att det låter lite bättre pg av det.
Även om ett byte till dark stars är lite frestande...

Albrecht: Hur upplevde du originalmickarna... vad felades tyckte du?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16204
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

anli skrev:Senaste nytt, tillbaka från garaget:
- Av någon anledning så fick jag till bra ljud denna gång. Inte lika organiskt mysigt som Rumblekaten men riktigt bra fetbas om man rundade av med tonkontrollen en aning på halsmicken. Den är ju väldigt kul med bredden på ljudvariationen som denna bas har egentligen.

Äh jag låter den vara som den är! Dumt att pilla me dnåt som funkar. Provar med lite andra strängar.
Det är rätt!! Ta hellre en öl till så har du det perfekta ljudet.
Användarvisningsbild
Albrecht
Medlem
Inlägg: 461
Blev medlem: sön 18 maj 2008, 15:37

om originalmickarna....

Inlägg av Albrecht »

om darks stars contra originalen; eftersom jag inte spelar särskilt högt (tycker jag själv...mina medmusikanter har andra ådikter...) så gillar jag heta mickar! dark star´arna har oxå ett väldigt omfång på alla volymer som gör dem ROLIGA att spela på - det är dynamik helt enkelt - jmf med "originalen", som ju egentligen INTE är original eftersom man först hade Hagströma´rna (som DARK STARs bygger på...fast dom är mkt bättre!)...jag uppfattade originalen som stumma å tråkiga. skall spela på fredmans den 6 juni, tror det blir JSII´an då...i live-läge kommer DS´arna verkligen till sin rätt - dom skär igenom! hälsningar från albrecht/www.movio.se
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Fast originalen är ju superheta... output fattas inte, i klass med Gibson EB. 30 kohm!
Men "stumma" tja kanske.
Själv velar jag som bekant och tycker de låter bra just nu.
Tyvärr fyller jag år 6 juni och har inte tid att titta förbi. Synd. Eller kanske lika bra, annars blir man väl tvungen att byta mickar.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Albrecht
Medlem
Inlägg: 461
Blev medlem: sön 18 maj 2008, 15:37

Inlägg av Albrecht »

huvudsaken att man e nöjd. och fattar att ljudet sitter i fingrarna (och "hjärnan"). jag fastnade för fred hammon´s dark star pick-up´er eftersom jag gillar både phil lesh och jack casady, två bassister som betytt mkt för basens utveckling inom rockmusiken. jag köpte deras åsikter om hur uttrycksfulla pick-up´er bör vara. och det funkade för mig. jag har en bas med ett par av fred´s första försök - den basen går inte att plugga in i en ingång för icke-aktiva basar...basen fullkomligen kokar!!! och är rolig att spela på...
Skriv svar