Stalljustering

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
BasNisse
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 16:36
Ort: Stockholm

Stalljustering

Inlägg av BasNisse »

Hej Vapenbröder!

Jag behöver tips på hur jag ska justera mitt stall på min akustiska basgitarr. Det är en 4 strängad Maison. Stränghöjden är för hög och strängarna skulle behövas justeras individuellt. Stallet är en modell där alla strängar ligger mot en lång plastbit. Det är en mick inbyggd i stallet också.

En idé jag har haft är att ta bort plastbiten på stallet och slipa på undersidan först för att sedan justera ovansidan.

Är det någon har erfarenhet eller någon idé?
Baslektioner ges av bassist utbildad på Musikhögskola & Bass Institute of Tech., Hollywood USA. 30 års strängnötande.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Om alla strängar måste sänkas så är det lättast att slipa ner undersidan med en fintandad fil eller sandpapper. Se till att det blir jämnt, annars kommer du att få ojämn utsignal p.g.a. att piezomiken känner av tryckskillnader i stallet.

När det är gjort kan du justera ovansidan med en rundfil. Gör ett litet spår för varje sträng och se till att alla strängar får rätt höjd och intonering. Slipa sedan ner ovansidan på stallet så att det bara blir små skåror kvar.

Runda till sist av alla kanter och polera upp en slät, mjuk yta. Vassa kanter är inte roligt på ett stall!

Jag använder slipskiva till stall- och sadeljobb, men det är bäst att köra för hand om man är ovan. Annars är det lätt att det blir väldigt lite kvar :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Kan kanske bli aktuellt med en halsjustering om det inte hjälper att slipa ner stallet?
Skriv svar