Bort med svart lack, på med fernissa.

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Bort med svart lack, på med fernissa.

Inlägg av Mc Green »

Köpte en HPD bas av BBQV och den var svart....
Tyckte väl att det vore kul att se vad det var för trä som dolde sig under, så jag tog fram värmepistolen och gick loss.
Inga större problem att få bort lacken, men det krävdes en hel del putsmaskin innan den var helt trären.
Bild
Sedan hade jag stora funderingar på ifall jag skulle lämna bort den eller prova att lacka själv.
Hade jobbat lite med fernissa och tyckte att det gav ett fint resultat, så jag började läsa på.
Man hamnar på båtforum om man söker på fernissa och där finns det massor av klokskap koncentrerat.
Jag bestämde mig för International Original och satte igång.
Efter första varvet såg det ut så här:
Bild
Jag hade klart för mig att det skulle bli mycket slipning och lackning, men efter 7 varv så tyckte jag nog att det började se ut så som jag hade tänkt mig.
Så här blev slutresultatet:
Bild
Senast redigerad av Mc Green den ons 29 jul 2015, 09:03, redigerad totalt 2 gång.
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Re: Bort med svart lack, på med fernissa.

Inlägg av Foxbat »

Det blev ju tjusigt. Kul med projekt och bildreportage!
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
slayerer666
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 15 jun 2014, 17:03

Re: Bort med svart lack, på med fernissa.

Inlägg av slayerer666 »

Snyggt!!
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: Bort med svart lack, på med fernissa.

Inlägg av jisac »

Det där var skitsnyggt.
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
wwhw
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 19:11

Re: Bort med svart lack, på med fernissa.

Inlägg av wwhw »

Det här tyckte jag kändes lite intressant!

Jag ska köpa en Epiphone EB-0:a, i cherry, som jag hellre skulle vilja ha i nästan valnöt/mörkbrun.
Skulle denna variant kunna fungera för att genomföra min idé, är det svårt?
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Bort med svart lack, på med fernissa.

Inlägg av Mc Green »

Jag har faktiskt ingen aning om vad det är som gör den cherry, antar att det är ngn slags bets, som sedan klarlackats på. Jag har faktiskt gjort det en gång på en bas jag byggde själv.
Beroende på vad det är för trä så får du nog lov att laborera en hel del med olika betser och lacker för att få ett exakt resultat.
I mitt fall var det ju ett fint stycke ask som jag fernissade och då var det bara att ta den kulör som det blev....
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem
Inlägg: 1046
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 08:31
Ort: Solhöjden, Märsta/Sigtuna, Stockholm

Re: Bort med svart lack, på med fernissa.

Inlägg av Ente »

Kan det vara nån Candy (Cherry) ovanpå silver (metalllic) - typ ? Innan klarlack.
Stagg EDB34 , Squier VM bandlös , Squier CV P70s
Hartke KB12 , Ampeg B2R
Sonic EV 15BX, fEarful 15sub , GK MBX115

_____
JR Invention - Riff-based Rock
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: Bort med svart lack, på med fernissa.

Inlägg av allan »

Gratulerar! Är det en trären alkropp + lack? Fernissa? Vad heter lacken?

Var det inga problem med ränder?

Har alltid varit svag för båtlacker....Mycket tjusigt!
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Bort med svart lack, på med fernissa.

Inlägg av Mc Green »

International Original. Nä faktiskt inga problem med ränder, däremot tog det några varv innan jag kom på hur tjockt jag skulle stryka för att slippa rinningar, vilka ställen som är kinkigast etc...
Sen vill jag bara göra helt klart för alla, att det tog bra länge, typ ett halvår innan den slutade kännas " kladdig ". Den var inte kladdig, men jag fick den känslan iaf, har några små prickar som jag funderar på att polera bort och det är inte tillrådligt förrän man är säker på att allt härdat igenom.
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: Bort med svart lack, på med fernissa.

Inlägg av allan »

Men vinsten är nog lystern och den naturliga "Ambereffekten". På den tiden man sysslade med tråbåtar tycker jag mig minnas att hederlig oljefernissa aldrig blev riktigt "2-komponent"-hård, men du fick lyster och blev vän med bordläggningen.

Spännande o se ett foto på basen om fem år, kanske mörknat och snyggat till sig än mer?

(Efter ett livligt fram-och-tillbakande med alla sorters oljor och lacker på min hpd-jazz drog jag på två lager Zar polyuretan lack. Smidigt, självutjämnande och stenhårt, men lystern tvärdog....

Kanske skall testa en-komponents polyuretanack båtlack nästa gång, efter inoljning med våtpapper?)

Mkt inspirerande! Caramba jag måste skaffa en baskropp..

Fender-bas båtlacksfraktionen?

Medlemskrav = blymönja obligatoriskt vid skärmning? :kär:
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Bort med svart lack, på med fernissa.

Inlägg av Mc Green »

Blymönja är bra skit....finns knappt någon produkt med dödskallar på nuförtiden. Jag slipade en gammal gitarr trären och lackade den med Gusco golvlack på 70-talet, den har krackelerat ganska snyggt nu och kan misstas för en cellulosa ifall jag inte visste...
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: Bort med svart lack, på med fernissa.

Inlägg av allan »

Golvlack från 70-talet. Fina grejor, skickade en hel genaration parkettlackare i förtidig död. Ruskig. Men vill man ha finish så kostar det......
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Bort med svart lack, på med fernissa.

Inlägg av Mc Green »

Jodu! Jag jobbade med golvslipning ett tag och det var ingen lek. Ibland så gick jag in i lägenheterna för att hämta ngt efter en timma eller två och det var som en smäll på käften när man öppnade dörren.
Kolfiltermask på, så kunde man jobba....
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Skriv svar