Mässingsadel på P-bas?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Topsymusic
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 28 dec 2013, 14:58

Mässingsadel på P-bas?

Inlägg av Topsymusic »

Hej,

Är det någon som kan råda I om det är värt att lägga jobb på att fixa till en mässingsadel på en Tele-P? Har både sadel, verktyg mm men rätt ont om tid.....och vet inte om det är värt jobbet? Blir det någon reell skillnad I ljud?
(sitter flats på och har en singelcoil-mick - alltså inte ren P-bas mick)

Tacksam för råd från någon med lite erfarenhet av P-bas / Tele-P-basar. Jag har noll sen tidigare...
Fender, Squier HPD, Aria, Yamaha, Nord, Korg, TE, GK, Blackline etc - allt varumärken på mina instrument..;-)

Allt som låter bra är bra är mitt motto - oavsett vad det kostar.
Topsymusic
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 28 dec 2013, 14:58

Re: Mässingsadel på P-bas?

Inlägg av Topsymusic »

Har ytterligare en fråga....stallet jag har satt på har möjlighet för "string through body" som option och på bilder jag studerat på mordernare tele/P-bas är det "string through body". Jag har inte gjort några hål för detta i mitt bygge men är det värt att lägga lite tid på det? Så var det väl inte på orgnalen tidigt -50 tal väl? (Har aldrig spelat på the "real thing"...)
Fender, Squier HPD, Aria, Yamaha, Nord, Korg, TE, GK, Blackline etc - allt varumärken på mina instrument..;-)

Allt som låter bra är bra är mitt motto - oavsett vad det kostar.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Mässingsadel på P-bas?

Inlägg av BBQV »

String thru var standard fram till 1957. Om man märker nån skillnad är omtvistat, prova själv!
Mässingssadel skulle jag inte använda på en Telebas. Inte på nån annan heller för den delen, men det är jag det...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Mässingsadel på P-bas?

Inlägg av Nick »

När det gäller telebasar så är BBQV facit. Förutom halsens tjocklek, det har han fått om bakfoten. I övrigt ska man lyssna på honom,
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Mässingsadel på P-bas?

Inlägg av Roger Hedin »

Mässingssadel är inte nödvändigt alls. Snarare onödigt.
String-thru ger definitivt bättre "koppling" mellan sträng-stall-kropp, vilket kanske inte hörs för den som lyssnar, men som definitivt känns för den som spelar. Om du ser det så här så förstår du min tanke:

- Med strängarna genom stallet så kommer du teoretiskt att slita loss stallet från kroppen när du stämmer upp strängarna. Det är bara x små träskruvar som håller lasten.

- Med strängarna genom basen kommer du teoretiskt och faktiskt att dra fast stallet hårdare mot träet, ju tightare du spänner strängarna. I princip kommer de x små träskruvarna bara att hålla stallet i rätt läge medan strängtrycket håller fast det...

För mig gör det skillnad i alla fall. Jag kör ALLTID string-thru, även på flats. Det har aldrig varit något problem med knäckta strängar...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Mässingsadel på P-bas?

Inlägg av hitman »

Jag har testat mässingssadel på min P-bas, under några år på 1980-talet så var ALLA "experter" överens om att det gjorde underverk för ljudet.

Jag hörde absolut ingen skillnad.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Topsymusic
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 28 dec 2013, 14:58

Re: Mässingsadel på P-bas?

Inlägg av Topsymusic »

Ungefär som jag tänkte då.....lägger ned mässing... Å ja mina arior är från 80-talet....kommer oxå ihåg snacket om att man "ska" ha mässingsadel...:-) däremot ska jag borra och fixa string through - enkelt ingrepp och då har man ju möjligheten. Tackar för svaren!
Fender, Squier HPD, Aria, Yamaha, Nord, Korg, TE, GK, Blackline etc - allt varumärken på mina instrument..;-)

Allt som låter bra är bra är mitt motto - oavsett vad det kostar.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Mässingsadel på P-bas?

Inlägg av Roger Hedin »

Topsymusic skrev:Ungefär som jag tänkte då.....lägger ned mässing... Å ja mina arior är från 80-talet....kommer oxå ihåg snacket om att man "ska" ha mässingsadel...:-) däremot ska jag borra och fixa string through - enkelt ingrepp och då har man ju möjligheten. Tackar för svaren!
Sustain-myten...
På 80-talet skulle man ha mässings-allt: sadel, strängträd, plektrumskydd, stall, knoppar och knappar: allt! Det gjordes t.o.m. färdiga modeller med mässingsbeslag:
Bild
Bild
Fender Precision Special hade alla metalldelar i mässing, dock vit plastbräda och plastsadel...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Mässingsadel på P-bas?

Inlägg av basmartin »

Roger Hedin skrev:[...]
String-thru ger definitivt bättre "koppling" mellan sträng-stall-kropp, vilket kanske inte hörs för den som lyssnar, men som definitivt känns för den som spelar. Om du ser det så här så förstår du min tanke:

- Med strängarna genom stallet så kommer du teoretiskt att slita loss stallet från kroppen när du stämmer upp strängarna. Det är bara x små träskruvar som håller lasten.

- Med strängarna genom basen kommer du teoretiskt och faktiskt att dra fast stallet hårdare mot träet, ju tightare du spänner strängarna. I princip kommer de x små träskruvarna bara att hålla stallet i rätt läge medan strängtrycket håller fast det...

För mig gör det skillnad i alla fall. Jag kör ALLTID string-thru, även på flats. Det har aldrig varit något problem med knäckta strängar...
Det där är en grav och lite missvisande förenkling. Med ett string trough-stall så kommer stallet fortfarande slitas från kroppen ifall strängfästena är i bakkanten av stallet, som det är på hipshots standardstall. Det ökade trycket över stallsadlarna kommer inte hjälpa där. Däremot på ett sådant här stall så stämmer det ju https://store.hipshotproducts.com/secur ... es/582.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Sedan uppstår ett annat problem, nämligen den högre brytvinkeln som det ofta blir med string through-stall gör att i synnerhet tjockare strängar inte får tillräcklig kontakt med sadelytan eftersom de inte kan böjas tillräckligt. Detta är inte direkt positivt för sustain och klang. Dock kan detta lösas med att använda taper core-strängar.

Sedan ett annat problem i resonemanget att ett hårdare stalltryck mot kroppen skulle ge högre sustain; trä dämpar vibrationer bra mycket mer än vad metall gör så ju mer av strängens energi som går ner i träet, ju kortare sustain blir det. Fast på en elbas tror jag inte det gör någon som helst skillnad så länge stallet sitter fast ordentligt.

En annan faktor att ta med är den upplevda strängsträckningen. Den faktiska sträckningen mellan brytvinklarna kommer vara samma, men faktiskt så påverkas spelkänslan av vad som händer under hela strängens längd. Mer om detta kan man läsa här:

http://www.frudua.com/guitar_strings_tension.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Mässingsadel på P-bas?

Inlägg av Lowlife »

Sträng genom kropp ger en markant skillnad!
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Topsymusic
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 28 dec 2013, 14:58

Re: Mässingsadel på P-bas?

Inlägg av Topsymusic »

Köper basmatiris resonemang - ur en fysikaspekt är det mer korrekt...alltså hur ljudvågor fungerar/transplanteras genom media etc...

På en kontra är väl stallet väldigt lite förankrat i kroppen egentligen just för att man inte vill överföra vibrationen den vägen till locket? Eller ser jag kontra stallen helt fel ur minnet nu.....borde googla innan jag skriver men har semester :-) man måste inte kritisk granska allt man skriver då;-)

Känns som rätt mycket i "instrumentvärlden" är myter och tycke/smak/feel eftersom det finns få vetenskapliga bevis som stöttar många teorier...vetenskapen stöttar dock att mässing teoretiskt ger bättre sustain (troligtvis mätbar skillnad) men om det per se verkligen ger en skillnad i reality och när man spelar är ju en annan sak.....lite som hur mycket/lite det faktiska träslaget i kroppen påverkar....det borde oxå vara väldigt underordnande egentligen....lite lösa snabba funderingar så här på språng .....
Fender, Squier HPD, Aria, Yamaha, Nord, Korg, TE, GK, Blackline etc - allt varumärken på mina instrument..;-)

Allt som låter bra är bra är mitt motto - oavsett vad det kostar.
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Mässingsadel på P-bas?

Inlägg av Phear »

Mässingssadel ger väl minst skillnad i ljud mellan lös och icke lös spelad sträng =ungefär samma hårdhet som greppbanden. Och lite sustain då. Men skillnaderna är små enligt vissa gitarrbyggare som häckar på youtube.
Och många verkar tycka att bensadel är bäst även om mässing borde vara bäst teoretiskt. Men de som tycker ben är bäst är väl oftast de som måste fila i skiten ;-). Ben=tillräckligt hårt men ändå lätt att bearbeta.

Med tanke på hur många faktorer det finns som förvränger/maskerar/degraderar strängarnas vibrationer, allt från mickar till medmusiker, akustik och öronproppar i publiken så är det väl inte direkt nödvändigt med mässingssadel. Det är nog mest om det ger en behaglig känsla i kalsongerna av att ha mässingssadel som man har nytta av den :D
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
DrFreon
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 14 okt 2014, 19:54

Re: Mässingsadel på P-bas?

Inlägg av DrFreon »

Har mässingssadel på min Fender P. Upplever att vissa strängar (Ernie Ball) kan skrälla lite uppe i sadeln. Inte ett problem med Rotosound märkligt nog (45-105 på båda).
Helsvart Fender P, lönnhals, mässingssadel. Schallerstall. Har ett kluvet förhållande till EMG PAX.
Föredetting
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: lör 07 dec 2013, 01:02

Re: Mässingsadel på P-bas?

Inlägg av Föredetting »

Har prövat med mässingsadel för länge sedan men jag minns inte hur det lät i sig, bara att jag då tyckte att jag fick en fylligare ton med lösa strängar. Jag bytte till en Tusq-sadel som suttit på sen dess. Anledningen var att jag tyckte att det lirade bättre med D-tuner, lite mer glid liksom.

Beträffande de faktiska fördelarna med det ena eller andra materialet kan man tvista. Människor som fått sina utslitna knän låtsas-opererade upplever lika stor förbättring som de som genomgått riktiga operationer. Därför ska man aldrig underskatta placebo-effekten, och man ska veta att en inbillad förbättring är precis lika värdefull som en verklig.
Skriv svar