Höja strängarna?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
ploppo
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 02 okt 2014, 13:13

Höja strängarna?

Inlägg av ploppo »

Tjena, jag har nyss köpt en begagnad ibanez SDGR (tror den är från 2008). Det är min första bas så jag har inte full koll på allt gällande underhåll och justeringar så tänkte försöka hitta lite hjälp här :)

Basen lirar kanon förutom att e-strängen går emot sista freten på halsen så det blir ett buzzande ljud ibland. Jag har googlat runt lite och det verkar som att höja strängarna skulle fixa problemet. Grejen är den att jag har lite problem med att hitta en enkel guide på exakt det jag behöver hjälp med. Det enda jag hittar låter betydligt mer komplicerat än vad det skulle behöva vara. Så jag tänkte kolla med er om det går att höja bara e-strängen eller hela stallet eller vad somskulle behövas göra.

Ber om ursäkt om det är lite rörigt men är som sagt nybörjare så har inte så bra koll på :P
Användarvisningsbild
Dansk_se
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: lör 20 apr 2013, 22:52
Ort: Borlänge

Re: Höja strängarna?

Inlägg av Dansk_se »

Det ska inte vara några större problem! Det är lite olika från bas till bas, men kolla på stallet (där strängarna sitter fast längst bak på kroppen). Där bör det finnas höjdjusteringsskruvar, ibland bara en på varje sida om stallet, men oftast kan man justera varje sträng för sig. Prova dig fram och se vad som känns bäst. Du kan inte förstöra något men det kan vara bra att hålla koll på hur mycket Du har skruvat, ifall du skruvar bort dig och vill återställa det.
Bas.
Användarvisningsbild
bostrowskij
Medlem+
Inlägg: 567
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 02:27
Ort: Boden (Västerbottning i exil)

Re: Höja strängarna?

Inlägg av bostrowskij »

Du kommer att få bort "buzzet" genom att höja strängarna vid stallet, men sannolikt kommer stränghöjden bli för hög på övriga delar av halsen och basen blir jobbig att spela på. Vad du behöver är en halsjustering, ställa in s k neck relief genom att lätta på eller spänna dragstången. Det finns en guide hur man gör här: http://www.jerzydrozdbasses.com/akcndfr ... ver100.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Har du aldrig gjort det förut är det säkrast att låta någon som kan göra det åt dig, man måste vara försiktig och man kan faktiskt paja halsen om man inte förstår vad det är man gör.
Gubbstrutt 60+
Skriv svar