Tröttsamt, Sandbergs stall håller en sysselsatt

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Ekan
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: ons 11 jan 2012, 02:41
Ort: Stockholm

Tröttsamt, Sandbergs stall håller en sysselsatt

Inlägg av Ekan »

Hej!
Jag måste erkänna att jag är jävligt frustrerad för tillfället, för det är inte första gången jag har problem med min sandberg, speciellt stallet.
Till att börja med vill jag bara säga att det finns en bra anledning till att min huvudbössa är en sandberg, dom låter väldigt bra, halsarna spelar sjuktligt skönt och en student som mig själv har (knappt) råd med dom.
MEN.
Dessa jävla stall. Fixeringsskruvarna är små och vädligt lätta att tappa bort (har hänt mig) och nu har stallsadeln till
g-strängen låst sig för andra gången. Dvs jag skruver av fixeringsskruven för att flytta sadeln för att intonera men den sitter helt fast. Har testat att knacka på den försiktigt samt lyfta upp den något innan jag drar bak den men det fungerar inte. Dom är så roddiga dom här stallen, inte klokt att en behöver slacka strängarna för att faktiskt kunna intonera dom och att du först måste ta bort en skruv som knappt ens syns är så löjligt krångligt (jag har stora händer, läs basist).

Bild

Jag måste också erkänna att jag är besviken över hur mycket problem jag haft med min Sandberg. Det är med hästlängder det dyraste jag äger, la alla mina pengar på den och jag köpte den som en långsiktig investering. Tycker inte att det andas kvalité av 13 lök för att vara ärlig.

Någon som haft liknande problem eller kan tipsa om en lösning?
Bas.
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Tröttsamt, Sandbergs stall håller en sysselsatt

Inlägg av Lowlife »

Fan så trist problem. Prova att lägga på lite krypolja typ 5-56 och låt verka några timmar innan du provar igen. Har gängan skurit så det sitter totalt så är det att kapa skruven, borra ur resterna och gänga om sadeln. Nya skruv finns på tex GMF eller på din lokala mekaniska verkstad/järnhandel om du har tur. Hoppas det löser sig. Jag har bytt både höjd-och intoneringsskruvar mot riktig insex med industrikvalitet på ett par basar där det varit kassa originalskruvar. Har rensat gängorna i sadlarna också. Problemet tror jag är att tillverkarna inte kompenserar för kromskiktets tjocklek när de skär gängorna utan det blir lite för tight.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Tröttsamt, Sandbergs stall håller en sysselsatt

Inlägg av TDHP »

Jag skulle ringa Fitzpatrick och höra.
Dom brukar vara hjälpsamma.

http://fitzpatrick.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Tröttsamt, Sandbergs stall håller en sysselsatt

Inlägg av Hånken »

Ja, så kan man göra, men jag tycker att om man köpt Sandberg basen ny här i Sverige någonstans, så borde de kunna hjälpa till. Om inte maila Sandberg via internet-sajten och fråga dom om replacement. Även om du fixar det nu, så är ju stallet - defacto - rätt kasst designat och risken är att du råkar ut för det igen. Anledningen till att de gör det så krångligt är väl mest att de tycker att "man intonerar ju bara en gång, sedan är det bra" så att sådan skruvar är krångliga, små och medvetet gjorda bara för att lossa och skruva på en endast gång eller ett fåtal gånger.

Håller med att man skall inte behöva slacka på strängen först för att ändra intonationen. Det är "design flaw". Om du har tid och råd skulle jag byta ut det till ett Babicz Full Contact Harware stall, helst de i gedigna rostfria stålet.

http://www.fullcontacthardware.com/fch- ... bridge.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: Tröttsamt, Sandbergs stall håller en sysselsatt

Inlägg av theLopp »

Jag skulle höra av mig till Fitzpatrick direkt, mycket bra att ha o göra med. Men du behöver väl inte skruva ur fixeringsskruven helt? Lossa bara på den en bit så kan du intonera. Och du behöver väl inte släcka strängarna heller? Lyft lite på strängen för att minska friktionen och sen är det bara att flytta. Eller har vi olika stall?
Skriv svar