Relicera Nickel-hardware?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
F.F.
Medlem
Inlägg: 389
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 12:55

Relicera Nickel-hardware?

Inlägg av F.F. »

Då jag för tillfället inte är så aktiv med spelandet så har jag dragit igång ett litet reliceringsprojekt här hemma och so far so good... Men jag har kört fast lite när det kommer till all hardware. Har spanat runt lite på youtube och googlat och det verkar som att de flesta använder saltsyra eller någon form av etsningslösning för elektronik. Har även hittat att man kan använda klorgas för detta ändamål.

Jag vet att det är några stycken här på forumet som pysslar med såna här grejer och det skulle vara kul att få lite input vilka metoder ni använder, hur ni gör och vad man bör tänka på när man ger sig på ett sånt här projekt.

Vidare så vill man väl skydda gängor och bussningar så mycket som möjligt. Vilket är det bästa och säkraste sättet att göra det på?

Otroligt tacksam om ni ville delge era trix och erfarenheter!
RICKENBACKER
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Relicera Nickel-hardware?

Inlägg av Eagle Hazze »

Haha klorgas känns riktigt hardcore och farligt, jag ska följa denna tråd med stort intresse. Jag tänker att man på något sätt ta ner kromen för att t.ex.ärga det som är under med någon kemisk förening?
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
F.F.
Medlem
Inlägg: 389
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 12:55

Re: Relicera Nickel-hardware?

Inlägg av F.F. »

Testade med elektronisk etsning (elektrolys) idag med, än så länge, kanonresultat!!! Inga kemikalier, allt som behövs är saker du redan har i hemmet. Har inte ännu funnit att detta är en vedertagen metod för relicering men det funkar! Just den metoden jag använder har dock visat sig vara lite svår på större delar såsom neckplate och kontrollplatta men vad är livet utan utmaningar...

Hazze: hittade faktiskt en tråd om att använda klorgas på ljudbojen och jag håller med om att den inte känns vidare nyttig men det verkade ändå vara den enklaste och minst farliga metoden av dem jag hittat. Jag blir mer skakis av att sitta med frätande ämnen...

Litet tillägg, elektrolys avger också klorgas så man gör det helst utomhus...
RICKENBACKER
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Relicera Nickel-hardware?

Inlägg av Eagle Hazze »

F.F. tack för ett intressant svar, jo utomhus är väl säkrast när man labbar med kemikalier, vad spännande med elektronisk etsning. Jag skulle bli glad om du lade upp i tråden hur du går tillväga med den metoden. Jag är helt rudis på den typen av relicering men ska absolut testa.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
F.F.
Medlem
Inlägg: 389
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 12:55

Re: Relicera Nickel-hardware?

Inlägg av F.F. »

Lägger upp några bilder för att visa resultatet. Kom gärna med feedback!

För att vara första gången är jag nöjd men då det var labbande och skarpt läge samtidigt (vilket inte är att rekommendera...) så blev det väl inte så, vad säger man,... konsekvent? Lite varierat resultat på olika delar liksom... Dessutom, jag kommer till det lite senare, använde jag olika metaller vilket gav lite olika färgnyanser.


Bild

Bild

Bild

Det finns ganska mycket på Youtube om elektrolys så jag hänvisar dit för mer info.

Jag gjorde så här:

Jag köpte ett 6volts-batteri, krokodilklämmor och små kopparrör på Claes Olson. Sedan blandade jag varmt vatten och salt i en matlåda. Satte på krokodilklämmorna på ca 30 cm långa sladdar. Satte ett kopparrör på minuspolen och det som ska reliceras på pluspolen. Sen är det bara att tuta och köra!

Värt att tänka på om du ska prova:

Elektrolys används bl.a. För att belägga vilket betyder att om du använder koppar, eller något som innehåller koppar, på minus så finns det risk för kopparbeläggning vilket hände mig och som syns på bilderna. Blev dock rätt charmigt enligt mig. Provade även att använda järn och då blev tonen lite mer "kissgul".

Sitt på en väl ventilerad plats. Vätgas och klorgas uppstår under processen

Byt ut vätskan ofta. Det uppstår fällningar som gör att processen successivt försämras samt att det är svårt att se vad som händer om inte vätskan är genomskinlig.

Ta upp biten och torka av och titta då och då. Det händer mer än vad man tror!

Ganska självklart men ändå värt att nämna, det går betydligt snabbare med små saker (typ skruvar) än stora

Rör om i saltblandning då och då. Ju jämnare blandning ju bättre process.

Ju närmre varandra du håller plus och minus ju bättre process. Snurra och flytta runt för jämnare resultat.

Börja med något litet och sedan större och större. Testa gärna först på något det inte gör något om du skulle "förstöra"



Hoppas detta blev en någorlunda bra förklaring...
RICKENBACKER
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Relicera Nickel-hardware?

Inlägg av Eagle Hazze »

Tack för info, det ser riktigt bra ut.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Magnus_63
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 09 dec 2013, 17:23

Re: Relicera Nickel-hardware?

Inlägg av Magnus_63 »

Krom är inte nickel! Krom lägger man på nickel just för att nicklet inte ska gulna och åldras.
Ska man relica är det ju däremot precis det man vill, så skaffa förNICKLADE prylar, inte förKROMADE för de är värre att åldra.
Schaller förnicklar. Gotoh, vet inte.

Ytbehandlingen går till så här:
1) Om det är stål, så lägger man ett tunt lager koppar läggs på genom elektrolys i . Mässing är redan kopparhaltigt så jag tror inte förkoppring behövs. Koppar är "klibbig" och funkar som "grund" för nicklet.
2) Förnickling sker genom elektrolys i nickelklorid-/nickelsulfat-/borsyrabad. (Watt's bad)
3) På nickelskiktet läggs ett kromskikt elektroltyiskt, i ett kromtrioxid-/svavelsyrabad. Kromtrioxid innehåller kromjoner med oxidationstal 6 (sexvärt krom) och det är fruktansvärt giftigt.
Skriv svar