Istället för porfyllning – vadå?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
hedeblom
Medlem
Inlägg: 323
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 11:00
Ort: Kungsbacka

Istället för porfyllning – vadå?

Inlägg av hedeblom »

Jag är nära en trären p-kropp i verkstan nu. Den ska sen få två burkar nitrocellulosa från gitarrdelar i den eminenta färgen surf green sprayade på sig.
MEN! Jag har ingen grainfiller/porfyllning härhemma. Jag har en tub kemiskt trä, funkar det? Jag har ett gäng schellack-flagor i en burk, funkar det? Måste man ha något alls? Eller ska jag helt enkelt beställa hem (hittar inget lokalt i den enda butiken jag kollat) och vänta på leverans?
NÅ?
christian veltman
Medlem+
Inlägg: 691
Blev medlem: mån 11 okt 2010, 21:18

Re: Istället för porfyllning – vadå?

Inlägg av christian veltman »

Shellack kan fungera men du behöver fint pimpstenspulver för att fylla...
Användarvisningsbild
hedeblom
Medlem
Inlägg: 323
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 11:00
Ort: Kungsbacka

Re: Istället för porfyllning – vadå?

Inlägg av hedeblom »

Hmmm. Där lär jag gå bet i förråden. Kanske lika bra att bita i något surt och beställa?
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Istället för porfyllning – vadå?

Inlägg av Phear »

Har för mig det finns nån film på tuben där en herre använder schellack som porfyllning. Han kletade på ett lager. Lät det torka. Slipade trärent. Kladdade på ett till lager. Lät torka. Slipade trärent, o.s.v. Tills porerna var fyllda.
Så det är väl inget man gör på lunchen direkt. Och det beror väl på om man har ett fint träslag som ska klarlackas eller nåt som bara ska få icketransparent lack hur noga man är med vilken pormask man använder ;-)
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: Istället för porfyllning – vadå?

Inlägg av James Bond »

Du vill inte hoppa över porfyllning. Om du inte har produkten så borde vanlig lack funka bra. Dra på och slipa plant. Sen på med färg och ev något lager med klarlack.
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Istället för porfyllning – vadå?

Inlägg av Mc Green »

På den basen som jag tog bort färgen på så var det klarlack i botten. Sedan en vit grundfärg, svart täckfärg och klarlack på toppen.
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Skriv svar