PLEKA eller inte PLEKA?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Bottesini
Medlem
Inlägg: 313
Blev medlem: tor 27 dec 2012, 17:28
Ort: Kristinehamn

PLEKA eller inte PLEKA?

Inlägg av Bottesini »

Hej!


Går i valet och kvalet att PLEKA basen men tvekar lite om det verkligen blir bättre än vanlig bandslip (som väl blir lite billigare).

Någon som vet?

Tack för ordet

Andreas
Användarvisningsbild
Bottesini
Medlem
Inlägg: 313
Blev medlem: tor 27 dec 2012, 17:28
Ort: Kristinehamn

Re: PLEKA eller inte PLEKA?

Inlägg av Bottesini »

Har formulerat om frågan.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: PLEKA eller inte PLEKA?

Inlägg av Roger Hedin »

En duktig bandslipare eller plekning gör detsamma. Det är mest priset som skiljer. Jag har basar som är fixade med båda teknikerna: ingen skillnad!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Bottesini
Medlem
Inlägg: 313
Blev medlem: tor 27 dec 2012, 17:28
Ort: Kristinehamn

Re: PLEKA eller inte PLEKA?

Inlägg av Bottesini »

Roger Hedin skrev:En duktig bandslipare eller plekning gör detsamma. Det är mest priset som skiljer. Jag har basar som är fixade med båda teknikerna: ingen skillnad!
Till vem har du lämnat då?


Skickas från min iPad via Tapatalk
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: PLEKA eller inte PLEKA?

Inlägg av allan »

Gnu-Lars i Jonsered fixade min HPD-Jazzbas. Ingen plekning, men den blev fantastisk...
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: PLEKA eller inte PLEKA?

Inlägg av Roger Hedin »

Bottesini skrev:
Roger Hedin skrev:En duktig bandslipare eller plekning gör detsamma. Det är mest priset som skiljer. Jag har basar som är fixade med båda teknikerna: ingen skillnad!
Till vem har du lämnat då?


Skickas från min iPad via Tapatalk
Till Tommy Bizzotto i Kisa. http://www.bizzotto.se" onclick="window.open(this.href);return false;
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: PLEKA eller inte PLEKA?

Inlägg av Hånken »

Har du en bas som du har som ögonsten och klenod, och måste ändå OMBANDAS samtidigt, är Plek mer värd. Det finns skickliga luthier som kan få till samma exakthet men det tar extra lång tid. F ö så är det så att Plekning måste ske efter egen preferens, strängläge och strängtjocklek. Om du går upp eller ner MER än en tjocklek så förlorar man effekten av Plek (således även av den person som skulle vara riktig noggrann och slipa stavarna lika exakt).

Har du rostfria bandstavar, är nog Plek det enda alternativet. Få personer vill syssla med rostfritt manuellt. Tiden det tar för Plek är ca 20 minuter, och för en skicklig person kanske det tar en dag eller två om man skall vara petimeter med en hundradels millimeter hit eller dit på vartenda bandstav. De jag har plekat har bara blivit kanon! Dvs gått ifrån att vara hyfsade, ok til att vara helt perfekta. Det har ju mest med perfekt relief för varje sträng att göra snarare än något annat. Ja, och få bort allt bandrassel om man nu har det. Man kan pressa ner strängläget ytterligare eftersom om ev bandrassel skulle uppstå, är det likadant på alla strängarna och alla banden, om man nu strävar efter det.
Användarvisningsbild
Bottesini
Medlem
Inlägg: 313
Blev medlem: tor 27 dec 2012, 17:28
Ort: Kristinehamn

PLEKA eller inte PLEKA?

Inlägg av Bottesini »

Hånken skrev:Har du en bas som du har som ögonsten och klenod, och måste ändå OMBANDAS samtidigt, är Plek mer värd. Det finns skickliga luthier som kan få till samma exakthet men det tar extra lång tid. F ö så är det så att Plekning måste ske efter egen preferens, strängläge och strängtjocklek. Om du går upp eller ner MER än en tjocklek så förlorar man effekten av Plek (således även av den person som skulle vara riktig noggrann och slipa stavarna lika exakt).

Har du rostfria bandstavar, är nog Plek det enda alternativet. Få personer vill syssla med rostfritt manuellt. Tiden det tar för Plek är ca 20 minuter, och för en skicklig person kanske det tar en dag eller två om man skall vara petimeter med en hundradels millimeter hit eller dit på vartenda bandstav. De jag har plekat har bara blivit kanon! Dvs gått ifrån att vara hyfsade, ok til att vara helt perfekta. Det har ju mest med perfekt relief för varje sträng att göra snarare än något annat. Ja, och få bort allt bandrassel om man nu har det. Man kan pressa ner strängläget ytterligare eftersom om ev bandrassel skulle uppstå, är det likadant på alla strängarna och alla banden, om man nu strävar efter det.
Tack för det utförliga svaret.
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Re: PLEKA eller inte PLEKA?

Inlägg av GNUlars »

Hej!
Jag bandar gärna om basar med rostfria band. Visst, det är jobbigare och det kostar någon hundralapp extra, men det är ju inte så att det tar fyra gånger så lång tid precis.
Plek är kanon och blir väldigt exakt, men en manuell bandslipning blir väldigt bra också. Förutsatt att man är extra noga förstås....
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
Bottesini
Medlem
Inlägg: 313
Blev medlem: tor 27 dec 2012, 17:28
Ort: Kristinehamn

Re: PLEKA eller inte PLEKA?

Inlägg av Bottesini »

Jag har stort förtroende för människan i kampen "man v.s machine" men det är ju spännande att prova nya saker som tex PLEKning. Har inte bestämt mig, vi får se hur det blir.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: PLEKA eller inte PLEKA?

Inlägg av Hånken »

Jojo men visst. Plek är inte någon universallösning på allt. Däremot är PLEK att föredra framför manuellt, MEN då speciellt på vissa akustiska och elektriska gitarrer (inte basar) som:

1. Har s.k. compound radius. Dvs konisk välvning av greppbrädan eller bandstavarna. Få basar har detta (om ens någon).
2. Inte har en justerbar dragstång. Då måste man slipa in relief med bandstavarna så att säga. Mest äldre akustiska gitarrer. Eller vissa nya modernare. En kompis till mig ägde en elgitarr av luthiern Steve Klein som hade fast hals utan truss rod + compound radius. Detta var det enda sättet att få relief på den, genom att Plekka den. Detta kan man ju iofs göra manuellt också, men jag tror det är avsevärt lättare med Plek.

Få basar lär vara designade med bägge punkterna ovan. Dvs compound radius, och utan justerbar dragstång. Men det kanske finns?
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: PLEKA eller inte PLEKA?

Inlägg av Hånken »

Bottesini, vad har du för bas då som du tänker göra det på?

Däremot - till Guitar Labs fördel - så bluffar de inte dig. Jag känner till minst 2-3 som har försökt "lura" dem med att lämna in sin gura till plekning. Dessa var redan gjorda -plekkade - i andra länder. Det syns liksom inte på guran utan måste mätas upp först. De ringde tillbaks till kund och sade att det inte behövdes någon plekning, och undrade lite vad som var fel. Så all heder och ära åt dom. De undrade om man skulle/ville ändra strängtjocklek rejält eller slipa ner alldeles för tjocka bandstavar, eller vad det nu var man ville, för de såg inget generellt fel eller behov av någon bandslipning alls, varken manuellt eller med Plek. Gurorna lämnades tillbaks utan krav på ens betalning, eller undersöknings-avgift.

En av gurorna var faktiskt manuellt slipade någon månad innan, så visst går det att få till lika bra manuellt (inte bättre).
Användarvisningsbild
Bottesini
Medlem
Inlägg: 313
Blev medlem: tor 27 dec 2012, 17:28
Ort: Kristinehamn

Re: PLEKA eller inte PLEKA?

Inlägg av Bottesini »

Tycker inte att någon av mina basar (en Blade och en 90tals Tobias (Gibson)) egentligen behöver slipas
Problemet är väl mest att jag har snöat in på låg stränghöjd och för att kunna sänka strängarna som mycket som möjligt så behöver ju bl.a banden vara perfekt slipade.

Och då verkar PLEKning vara grejen:0)
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

Re: PLEKA eller inte PLEKA?

Inlägg av James Bond »

Jag har plekat två basar hos Guitarlabs och det blev skitbra. De räddade en hemsk ombandning som gjordes av en (ö)känd butik i Stockholm.
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Re: PLEKA eller inte PLEKA?

Inlägg av GNUlars »

Det där med låg stränghöjd:
Många tror att man kan ha omöjligt låg stränghöjd bara för att man slipar banden...

Om det skramlar och rasslar mot banden: -skramlar det lika mycket överallt så är det inget fel på basen, då är banden jämna. Du har helt enkelt för låg stränghöjd för din spelstil, din bas, dina strängar mm, det är mycket som påverkar.

Om det skramlar högt upp på halsen (band 12-20) så är halsen för mycket böjd (eller har svällt sista biten) -räta halsen.

Om det skramlar långt ner på halsen (band 1-9) så är halsen för rak eller bakböjd. -släpp lite på halsen.

Skramlar enstaka band på olika ställen - ojämna band, dags för bandslipning

Det är naturligtvis svårt att avgöra ibland om något är ojämnt. Det är ju en av de bästa grejerna med PLEK, man får det uppmätt och kan se tydligt.
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: PLEKA eller inte PLEKA?

Inlägg av BB3000S »

För en som inte vet - är PLEK en avancerad o ytterst noggrann mätning följt av manuell slipning eller en helt automatisk process med både mätning och slipning?
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Re: PLEKA eller inte PLEKA?

Inlägg av GNUlars »

En maskin som mäter, slipar jämnt och jag tror att den även polerar banden nu (förr gjorde man det för hand)
Man ställer in önskad halsböj och slipning efter spelstil mm.
Kolla Guitarlabs (svenske plekaren) utmärkta hemsida: http://www.guitarlab.se/funkar/funkar.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: PLEKA eller inte PLEKA?

Inlägg av kmo »

Lämnade in min Sabre för Plek. Dom sa att det blev kanon, när jag fick tillbaka den för 2200kr var den lika dålig som innan. Jag skickade den till CO på Unicorn. Halsen är numer rätad, planad, nybandad och rockar som aldrig förr. Inte ett ord från Plekgrabbarna om att halsen var lite illa däran. Borde ju givetvis levt rövare med dom, men orka...
Dyrt blev det, men nu är den bra. CO all the way. Har hört mycket gott om Tommy Bizotto oxå. Ingen mer Plek för mig...
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Re: PLEKA eller inte PLEKA?

Inlägg av GNUlars »

kmo skrev:Lämnade in min Sabre för Plek. Dom sa att det blev kanon, när jag fick tillbaka den för 2200kr var den lika dålig som innan. Jag skickade den till CO på Unicorn. Halsen är numer rätad, planad, nybandad och rockar som aldrig förr. Inte ett ord från Plekgrabbarna om att halsen var lite illa däran. Borde ju givetvis levt rövare med dom, men orka...
Dyrt blev det, men nu är den bra. CO all the way. Har hört mycket gott om Tommy Bizotto oxå. Ingen mer Plek för mig...
Låter lite konstigt, men alla har väl dåliga dagar... Men min käre kollega Unicorn-Christian är ju naturligtvis grym, inte konstigt att han fick till det...
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: PLEKA eller inte PLEKA?

Inlägg av Hånken »

Men KMO, de har faktiskt garanti. Du ORKAde ta det till CO på Unicorn ju. Det hade varit bättre om du gått tillbaks och bitchat. Jag känner flera gitarrister som försökt få sina felaktigt designade Gibson SG's plekade, och de tar knappt in dem längre för konstruktionens skull. Men de fick pengarna tillbaks! Halsarna är såpass tunnt gjorda, att de flexar för mycket. Dvs, när man tagit av strängarna så räcker inte truss roden till för att hålla halsen i rätt relief-läge. Och då tänker inte Plekmaskinen slipa ner mer än nödvändigt. När man sen sätter på strängarna igen så är det sak samma. Man kanske har jämnat ut en och annan individuell bump eller förslitning. Gibson SG är en av de värsta designer som finns. De är gjorda alldeles för tunna, ifrån början.

Jag har hört samma med vissa Rickenbacker halsar faktiskt. Music Man Sabre och Stingray (ja Music Man öht) har ett rykte av stabila halsar så det är ju definitivt inte problemet där.

Man kan mycket väl bitcha tillbaks, och kräva garanti på jobbet. Det är lite si och så med garantin på sådana grejor. T ex Paul Guy som ett tag hade dessa sadlar för bättre intonation på gitarr. De kallades BFTS, och innebar dessutom en hemlig metod. I början gjordes de med sadlar som bara hade ett märke. Det märket gick att ta bort. Sagt och gjort, ett par kompisar tog en utrikes gitarr till honom och bad honom att göra den "Feitenized". Han tog betalt som om inget hade hänt. Han märkte inte att den redan var "Feitenized". Därefter gick Paul Guy över till TrueTemperament halsar. Där ser man åtminstone att något har hänt med bandstavarna...;-)
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Re: PLEKA eller inte PLEKA?

Inlägg av Bassplaya »

Ska snart, förmodligen nästa vecka, ta med min Fender till CO för bandslip och justering.
Något att se fram emot :)
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: PLEKA eller inte PLEKA?

Inlägg av kmo »

Nu är det väl en fem år sen min plekhistoria, men visst borde jag reklamerat. Nä, blir hantverk för min del i framtiden!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: PLEKA eller inte PLEKA?

Inlägg av Hånken »

James Bond skrev:Jag har plekat två basar hos Guitarlabs och det blev skitbra. De räddade en hemsk ombandning som gjordes av en (ö)känd butik i Stockholm.
Det är inte samma person som redan är omnämd i andra sammanhang i den här tråden? Kanske i en av mina poster? :wink: :?
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: PLEKA eller inte PLEKA?

Inlägg av Hånken »

Dvs jag har hört om att - ingen nämnd ingen glömd - känner fortfarande inte till att man skall dra ut bandstavarna ifrån sidan först på MusicMan basarna... drar man dem rakt upp kommer "halva" greppbrädan med och en massa träflisor runt om själva bandstaven för den gräver upp en rejäl grop som följer med, som är mer än dubbelt så bred som skåran som bandstaven ligger i... minst.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: PLEKA eller inte PLEKA?

Inlägg av lowfreq »

Just det ja... har glömt skriva här...

Lämnade in en bas för PLEK hos Guitarlabs i Bromma för ett halvår sedan. Det var första och sista gången jag gjorde det! - Basen blev VÄRRE efter Plekningen. 2200kr åt helvete.
Gå tillbaka och låta dom fixa det? - Never in my life att dom får peta på mina basar igen!

Ad Lib i Sundbyberg gjorde backjobbet galant, basen blev SUPER efter Hasses bandslipning!

Jag var INTE den första som kom till Ad Lib med ett instrument som blivit Plekad av Guitarlabs i Bromma!

Fnys! :evil:
Don't mess with me, I do not want any treble!
Skriv svar