PLEKA eller inte PLEKA?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Re: PLEKA eller inte PLEKA?

Inlägg av GNUlars »

Jag kan fortfarande inte fatta att man inte går tillbaka och klagar. Det är ju inte så att de inte kan slipa band på Guitarlabs. De är duktiga på det. Men de gör uppenbarligen misstag ibland och då måste de ju få reda på det. Jag tar gärna hand om andras misslyckade bandslipningar i min verkstad, men jag tycker absolut att de som gjort misstaget måste få en chans att rätta till det.
Själv skulle jag bli mycket besviken om en kund var missnöjd och gick till någon annan när jag kunde rätta till det gratis...
Jag har fått en reklamation på en ombandning en gång. Saker händer med instrument. Antagligen hade halsen rört sig lite oberäkneligt efter bandslipningen, men det vara bara att göra om, sedan blev det såklart bra...
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: PLEKA eller inte PLEKA?

Inlägg av lowfreq »

GNUlars skrev:Jag kan fortfarande inte fatta att man inte går tillbaka och klagar. Det är ju inte så att de inte kan slipa band på Guitarlabs. De är duktiga på det. Men de gör uppenbarligen misstag ibland och då måste de ju få reda på det. Jag tar gärna hand om andras misslyckade bandslipningar i min verkstad, men jag tycker absolut att de som gjort misstaget måste få en chans att rätta till det.
Själv skulle jag bli mycket besviken om en kund var missnöjd och gick till någon annan när jag kunde rätta till det gratis...
Jag har fått en reklamation på en ombandning en gång. Saker händer med instrument. Antagligen hade halsen rört sig lite oberäkneligt efter bandslipningen, men det vara bara att göra om, sedan blev det såklart bra...
Gå tillbaka och klaga? Ja, det är naturligt även för mig att gå tillbaka och klaga. Det skulle jag göra på stört med vad som helst annat.. jag har inga problem med det alls. Tvärtom.

Men...

Vadå..?! skulle jag gå tillbaka med min superfina bas som jag var väldigt rädd om - och låta dom fortsätta sabba min bas ÄNNU mer?? Skulle ju givetvis vara högrisk för det självklart!
NO WAY!

Om jag promt hade stått på mig om det misslyckade jobbet - så hade dom givetvis sagt att jag skulle komma tillbaka med basen. Och jag ville som sagt inte att dessa pajasar skulle röra min bas igen!

Det har ju visat sig nu, med facit i hand, att det har hänt massor med gånger. Jättemånga har blivit missnöjda med felaktig Plekning hos Guitarlabs .
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Re: PLEKA eller inte PLEKA?

Inlägg av GNUlars »

Ja, om det är massor av missnöjda kunder kan jag till viss del förstå att du inte vill gå tillbaka, men de kommer ju inte att paja din bas... De har gjort oräkneliga bandslipningar vid det här laget och vet såklart hur man gör. Kanske det har blivit för mycket löpande band-princip och för lite efterkontroll, jag vet inte, men det är ju massor av folk som är nöjda. Däribland många pet-nissar som är oerhört noga med sina instrument.
Jag förstår besvikelsen, men tycker i alla fall att de borde få reda på vad som blivit fel och på vilket sätt.
Nu är jag egentligen ingen plek-förespråkare, eftersom jag tror mig kunna göra lika noggranna bandslipningar som maskinen. Plek har med sin mätnoggrannhet fått oss manuella bandslipare att tänka till och göra ännu bättre jobb. Själv har jag lagt ett par steg till i finslipningen för att få det ännu mer säkert exakt (och så tycker jag att de polerar banden lite för grovt efter plekning..)
Det skulle vara kul att veta exakt vad som blivit fel på basen (det kanske ni har skrivit, kan inte kolla innan jag postar inlägget...)
Nåväl, huvudsaken är ju att det blev bra till slut. Hasse lär säkert ha fått till det utmärkt...
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: PLEKA eller inte PLEKA?

Inlägg av Hånken »

Märkligt. En kompis till mig plekade sin Babicz ackegura, och fick en märklig backbow som inte gick att justera. De fick tillbaks den och gjorde om plekningen gratis. De måste få reda på att de gjort fel, det finns garanti på dem. Tyvärr är det inte återställbart till tidigare läge. Men du kan få pengar tillbaks.

Vissa basar också, som har extra tunna och flexande halsar (typ SG) kan få problem i en plek-maskin. Dvs när de tagit av strängarna så "slår" sig halsen såpass mycket att slipningen av bandstavarna blir ändå fel. Jag kan tänka mig vissa gamla Rickenbackers också. Har hört de har problem med ovanliga kroppsformer, och huvudlösa basar också. Men det går. Precis som GNUlars undrar jag vad som blev sämre på basen än vad den var innan. Trögare att spela på? Mer strängrassel?
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: PLEKA eller inte PLEKA?

Inlägg av Hånken »

lowfreq skrev: Det har ju visat sig nu, med facit i hand, att det har hänt massor med gånger. Jättemånga har blivit missnöjda med felaktig Plekning hos Guitarlabs .
Hade varit kul att se i vilka forum som detta dryftas i. Det verkar ha uppstått nyligen. Så något måste ha hänt. T o m när de hade med maskinen på Fuzz mässan för några år sedan, lämnade det in både guror och basar som belv plekkade på studs. De hade en "drop-in" plekning. De kan ha bytt personal men jag tror inte det. De jag har snackat med de få gånger jag har gjort det, både på nämnda mässa, och via mail och telefon så har de i alla fall vetat vad de snackar om.

De har t o m "varnat" att man kan nog inte plekka vad som helst hur som helst. Fanned frets tar de inte hand om t ex. Det enda som jag skulle vilja se är att när de idag gör det, så hänger instrumentet, eller riggas fast vertikalt. Dvs "stående". Om instrumentet hade "hängt" i det läge man spelar i, eller nästan tror jag att resultaten hade blivit något bätte. Hade varit lättare kanske. Ungefär som när man intonerar. Ni vet att lägger man ner ett instrument på ett bord (på rygg) så kan t o m halsen ändras så att strängarna bandskramlar något mer än i upprätt läge. Dvs "självtyngden" påverkar relief och hals och annat.
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Re: PLEKA eller inte PLEKA?

Inlägg av Enbasist »

Varför pleka i Sthlms området när Hasse på Ad Lib finns :)
Ingen maskin kan ersätta en hantverkare med koll. Bandslipning är inte enbart en exakt matematisk vetenskap. Behövs en känslighet och förmåga att kompromissa beroende på basistens personliga önskemål ang action och spelstil. Dessutom lever och förändras instrument konstant (IMHO)
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: PLEKA eller inte PLEKA?

Inlägg av lowfreq »

Jag vill inte nämna några namn i sammanhanget, trots att jag vet av bergsäker källa att Guitarlabs har sjabblat alldeles för många gånger. Jag vill inte svärta ner deras namn onödigt mycket då det verkar som att de flesta är nöjda med sina plekningar.

Jag lämnar ALLTID in mina basar till Hasse på Ad Lib i Sundbyberg, har gjort så i många år, och det kommer jag fortsätta med. Han gör alltid ett grymt jobb. GNUlars är säkert i samma liga.

Det här var ett test för min del, att se vad en plekning kan göra.
För den som undrar så var det E-strängen som band-rasslade på basen jag lämnade in. Efter plekningen var det inte bara e-strängen som rasslade, det blev rassel-party på flera strängar. :)

Det här är historia för mig nu. Nemas problemas. Jag har ju Ad Lib.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Skriv svar