Bytt stall på gamle Jazzbasen...

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Bytt stall på gamle Jazzbasen...

Inlägg av Roger Hedin »

Min gamla Jazzbas har haft ett Badass II sedan 1982. Inget fel i det, det har funkat bra och varit stabilt. Men - jag tröttnade på att det inte gick att justera ner stränghöjden utan att lägga shims under hälen på halsen för att få upp vinkeln. När sedan Bassgroover sålde ett (o)begagnat(?) Hipshot-stall av modellen Vintage kunde jag inte låta bli att prova.
Det är lite Music Man/Lakland knock-off, men enkelt i sin konstruktion.
Bild
Fördelen jämfört med gamla vintage-stall är att de yttersta sadelskruvarna löper i ett spår i bottenplattan så sadlarna hålls på plats i sidled. Fördelen jämfört med det gamla Badass II-stallet är att det är ett rejält spår för strängen i varje sadel. Inte justerbart i sidled, m.a.o. men strängen ligger där den ska. Man behöver inte fila.

Bild

En annan smart sak är att man kan trä i strängarna "framifrån" och haka i dem i deras spår, så man kan t.ex. lossa halsen på en J- eller P-bas utan att vira av strängarna från stämskruvarna, bara binda om dem med något mjukt så de inte hoppar ur stämskruvarna, haka ur strängarna, lossa halsen och justera dragstången på de basar som har den infantilt korkade konstruktionen med "begravd dragstångsjustering". DET blev en lång mening...!

Slutsats: det bästa av båda världar, ett solitt stall som faktiskt ser lite vintage ut, vilket håller saker på sina rätta platser. Dessutom spar det en hel del vikt jämfört med ett Badass II. Det är en aning tjockare i godset än de där bockade plåtbitarna som satt på gamla basar, men tillräckligt tunna för att inte skrämma puritanerna mer än nödvändigt. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Nä - det gamla Badass-stallet kommer jag att behålla till ett annat projekt...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Bytt stall på gamle Jazzbasen...

Inlägg av Lowlife »

Smart konstruerat och snyggt. Blev det någon större skillnad på ljudet?
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Bytt stall på gamle Jazzbasen...

Inlägg av Roger Hedin »

Lowlife skrev:Smart konstruerat och snyggt. Blev det någon större skillnad på ljudet?
Nja, inte vad jag kan avgöra bara så där. I och med att jag kunde ta bort mellanläggen vid halshälen så fick ju hals och kropp en bättre koppling. Det gör sitt till också. Den största fördelen är att jag kan spela med handen på stallet utan att få skavsår...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar