Ny/gammalt projekt med 3 mickar

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Ny/gammalt projekt med 3 mickar

Inlägg av 41HZ »

Jo jag tog över zyrrans jaguarkropp och har pillat lite med det. Skärmat med koppar och alutejp(koppartejpen tog slut) monterat svart mekanik och gotoh-stall. Bastant P-hals från allparts.
Har tänkt montera dimarzio-mickar framöver men tillsvidare monterat EMG-gzr kit bara för att de är så enkla o koppla i.
Tyvärr passar inte jazzmicken i mitten(halsläget) men ska pröva den såhär på repet ikväll. Sedan blir det till å fila o borra upp för grövre strängar. Kommer köra BEAD på denna.
Bild

Bild

En annan tanke jag har är att köra den i stereo. Med mitten micken för sej, alternativt jazzarna till en utgång o P till nästa utgång...
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Ny/gammalt projekt med 3 mickar

Inlägg av Zyrran »

Cool!

Här händer det grejer i raketfart!

Skumt med mitten micken, den är fräst för fenderstandard, dvs något mindre bred är stallmicken.

Kan det va så att dina EMG mickar är lika stora både hals och stall?

DiMarzio kommer att passa, jag körde ju ultrajazz som satt som fint.
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Ny/gammalt projekt med 3 mickar

Inlägg av 41HZ »

Jo jag tyckte också det var skumt, men tydligen är mittenhålet anpassat för de aningen kortare jazzmickarna. Jag lär mej aldrig vilka modeller som har den standarden. Är det alla Fender jazz/jaguar eller bara USA?
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Ny/gammalt projekt med 3 mickar

Inlägg av 41HZ »

Förtydling. Emg-mickarna är ett p/j set, så antagligen anpassat för enbart stall-läge. Sedan fick jag även slipa upp p-fräsningen på skyddet. Men det fick jag även göra på den p-bas jag hade dom i innan. Verkar som att emg gjort dom bara nån mm för stora haha
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2541
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Ny/gammalt projekt med 3 mickar

Inlägg av Håcke »

Den blir riktigt fet!
Kul att se hur den utvecklas vidare! Den var ju grym redan hos Zyrran.
Jamen, jag tror att det är precis det dom har gjort! EMG gör mickarna för stora.
Det var samma med mina EMG P/J som jag monterade in i min Aerodyne, var också för feta så jag fick slipa ner plasten på mickarna för att få ner dom.
Bild
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Ny/gammalt projekt med 3 mickar

Inlägg av 41HZ »

Jepp, testade på repet och den låter stabil och fet som den är nu faktiskt. Dock är inte volymen i närheten av dimarzio-mickarna jag har i min hpd-p, samt att det låter lite för snällt. Jag får nog bara ta och beställa "rätt" mickar haha
Gillade verkligen det här ytterlighetsläget på mickarna, blir lite åt Rick-hållet.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Ny/gammalt projekt med 3 mickar

Inlägg av Lowlife »

Riktigt kul projekt!
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Ny/gammalt projekt med 3 mickar

Inlägg av 41HZ »

Skulle åka och köpa filar så jag kan få sadeln o klara BEAD-strängar. Men stod i kassan och skulle betala och upptäckte att kortet gått ut, ghaa sicken miss! Nytt försök idag hahaha Men fixat mickar, så då ska man bara finna tid till o plocka isär och löda ihop den då. Förhoppningsvis till helgen... Är jävligt sugen på å få klart den!
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Ny/gammalt projekt med 3 mickar

Inlägg av 41HZ »

Så, bestämde mej för att göra färdigt basen idag. Fick hem mickarna samt nya strängar (Ernie ball 40-125)så det var bara o hugga i.
Bild

Bild

Lödde ihop med de pottar Zyrran skickat med och monterade ihop. Bara för å upptäcka att tonkontrollen var i typ off-läge hela tiden... Mailade Zyrran som tydligen hade precis samma problem med sitt eget bygge just nu :lol:
Felsökte och förstod nog vad som felade, men med mina begränsade lödförmågor gav jag tillslut upp.
Slutade med att jag helt enkelt lödde bort kontrollen, använder ändå aldrig tonkontrollen på mina basar.
Borrade upp stallet för B-strängen och filade lite lätt på sadeln, montera o justera mickarna ett bra tag innan nivåerna stämde.
Phh, klar för idag!
Bild
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Ny/gammalt projekt med 3 mickar

Inlägg av 41HZ »

Spelat och justerat lite här hemma med lite tillägg om bygget. Vet ju att Zyrran fick problem med nivåerna när han kombinerade och att han slutligen löste det med en preamp. Tycker inte jag upplever problemen med dessa mickar. Det fungerar helt enkelt att köra fullt på alla 3, eller köra P med vilken som av J-mickarna. Bäst ljud får jag dock med P på fullt och båda J på ca 60%. Liksom råfet P-bas! Ska bli intressant och repa med denna senare i veckan.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Ny/gammalt projekt med 3 mickar

Inlägg av Phear »

Är den reptestad nu då? Råfet P-bas verkar som om det borde passa mig :-)
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Ny/gammalt projekt med 3 mickar

Inlägg av 41HZ »

Jo nu är den reptestad med båda banden med lite upptäkter. Mera botten helt klart och tränger igenom fint. Upptäcker att jag kör P hela tiden med hals-J eller hals-J på hälften. Alternativt bara jazzmickarna och då stallmicken på hälften. Däremot är jag inte nöjd med strängarna. Det blev väldigt fladdrigt och odistingt på B-strängen. Jag körde med Ernie ball 125-40 (-tunnaste strängen)och misstänker att jag skulle haft aningen grövre.
Stämde upp till öh...CFA#D# tror jag det blev va haha?
Blev helt klart bättre, ordentligt motstånd och stabil ton. Ska köra så ett tag innan jag börjar byta strängar.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Skriv svar