Renovering av gammal Hagström Jazz Bass

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Renovering av gammal Hagström Jazz Bass

Inlägg av Roger Hedin »

Kamraten Gunnar köpte basen 1982, tror jag. Då såg den redan ut så här:
Bild
Det vidriga originalstallet äter handfläsk matskedsvis, så det åker väck, väck, väck. Pickuperna sitter i omvänd ordning, polerna hänger löst i hålen, men de funkar. Det betyder att jag fixar till dem så de hänger ihop. Sen byter jag plats på dem.

Steg ett: stallet!
Originalet ligger i en burk, mitt gamla Badass II som jag köpte samtidigt som Gunnar köpte basen åker på. Fundamental skillnad! Både bra ton och bekvämt att lägga handen på. Snyggt också!
Bild

Steg två: forma hålet för stallpickupen så den inte hamnar i kläm. Dessutom skärma om innanmätet med riktig kopparfolie som viks upp över kanterna under plektrumskyddet för "hermetiskt tillsluten" skärmning.
Bild

Fantastiskt högkvalitativt!!! Plektrumskyddet är laminerat uppifrån och ner: svart-vitt-aluminiumplåt. Plåt! Inte folie! Detta behålls. Perfekt skärmat, bättre kan det inte bli!
Bild

Fortsättning följer...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Renovering av gammal Hagström Jazz Bass

Inlägg av Lowlife »

Underbar! Kom ihåg mitt första instrument, en Hagström Partner elgitarr med naturfärgad hals. Kommer också ihåg det otroligt gedigna materialet till plektrumskyddet. Aluprofilen i halsen var ju också ett riktigt statement i kvalitet. Hade en ny Hagströmbas ett tag, bra instrument, samma aluprofil, någon sorts halvsyntetgreppbräda. Helt ok men ingen keeper. Provade den nya Superswedebasen också. Halsen kändes otroligt bred vid sadeln. Skulle kunna användas som reservlandningsbana för flyget.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Bally
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 23 apr 2014, 08:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Renovering av gammal Hagström Jazz Bass

Inlägg av Bally »

Hagströms jazz/scanbasar är alldeles utmärka instrument, har själv en bandlös 73:a samt en bandlös som är uppbyggd kring en hals från en bandlös scanbass, nu söker jag en bandad jazzbas för att komplettera mina två bandlösa.
Nyligen köpte jag en modern H-8B, meningen är att köpa en gammal H8 när jag får råd.
Den moderna H8:an är tungspelad och troligen inget jag kommer att behålla länge.
Hagström HIIB-N '76
Hagström Jazzbas '73
Hagström Jazzbas prototyp '73
Hagström Jazzbas bandlös '73
Hagström Jazzbas bandlös hybrid '78
Hagström H-8B
Hagström HIIB nos halsar på twinneck.
Aria Pro II '80
Ibanez ST1300 Twinneck '80
Hagström H-12 ('65-66)
Skriv svar