Hur mycket single-coil-surr är normalt?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
itash
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 15:58
Ort: Linköping

Hur mycket single-coil-surr är normalt?

Inlägg av itash »

Jag har vid något tillfälle försökt åtgärda detta eviga single-coil-surr genom att ge mig på att skärma av enligt beskrivningar här och på andra sajter. Dock har jag inte lyckats särskilt bra, troligtvis för att jag är fullkomligt otekniskt lagd. Men min fråga är om det är möjligt att få tyst på surret från mina single-coil-instrument om man gör allt rätt? Eller får man räkna med att de låter? På gitarrsidan drar jag mig för att plocka fram telecastern på grund av detta, och på bassidan spelar jag ju nästan bara på en P/J, där bekymret är allestädes närvarande.

Om någon lyckats få tyst på sina mickar på ett vettigt och tekniskt överkomligt sätt, ge mig gärna tips. Eller kom förbi och hjälp mig! :oops:
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Hur mycket single-coil-surr är normalt?

Inlägg av basmartin »

Brummet går inte att få bort, annat än om du installerar dubbelspoliga mikrofoner. Brummet kan i synnerhet bli jobbigt ifall det finns elektromagnetiska störningar i miljön runtomkring och går väl bara att lösa genom att bygga en Faradays bur eller så. Med enkelspoliga mickar så får man finna sig i att det brummar helt enkelt.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Hur mycket single-coil-surr är normalt?

Inlägg av Musikanten »

itash skrev:Jag har vid något tillfälle försökt åtgärda detta eviga single-coil-surr genom att ge mig på att skärma av enligt beskrivningar här och på andra sajter. Dock har jag inte lyckats särskilt bra
I alla lokaler med 230-voltsledningar finns ett växelspänningsfält som kapacitivt kan påverka högohmiga
mikrofoner och ledningar i ett instrument.

Finns det kanske något du missat?

* Samtliga kablar skall ligga skärmade runt om i kabelkanalen under plektrumskyddet.
* Mickarnas undersida skall vara skärmade.
* All skärmning skall vara anslutet till de övriga jordade detaljerna i instrumentet.
* Stallet skall vara jordat, annars kan strängarna funka som "antenner".
* Den aktuella mickens volympot på max, reglera styrkan på förstärkaren!

Har du gjort allt detta med din jazzbas, kan du nog inte göra mer.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Kalle_in_Sweden
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 23 apr 2008, 16:55
Ort: Akalla/Stockholm

Re: Hur mycket single-coil-surr är normalt?

Inlägg av Kalle_in_Sweden »

Hej
Problemet med lågfrekvent brum (50-100Hz) är det är orsakat av ett elektromagnetiskt fält som oftast kommer ifrån nätspänningskablar som bär mycket ström eller nätspänningstransformatorer i apparater (t.ex. förstärkare , datorer etc.).
Tyvärr är det så att det är få material som blockerar elektromagnetiskt brum (järn,stål, aluminium, koppar gör det inte).
Därför är så att skärmning med kopparfolie i en gitarr inte alltid hjälper fullt ut.
Dessutom så plockar ju single coil pickupen upp det elektromagnetiska fältet via sin poler och det går inte att undvika eftersom det ju det en gitarrpickup skall göra.
/Kalle
Yamaha RBX 270 bass
TC Electronic BG 250-115 Mk1 Combo
Laney DB150 amp / Behringer BA115 speaker
http://www.soundclick.com/kalleinsweden" onclick="window.open(this.href);return false;
https://app.box.com/s/numjmcc1x8vzjsgc3d7l" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Hur mycket single-coil-surr är normalt?

Inlägg av Musikanten »

Visst har du rätt, Kalle!
Men jag åsyftade de kapacitiva störningar som finns i lokalen (oavsett belastning på ledningarna).
Alltså inte de elektromagnetiska störningarna som påverkar själva spolarna i mickarna.
Därför menade jag att man bör kolla att först o främst skärmningarna av basens interna ledningar är optimala.
Någon kommentar har ännu inte kommit från itash så vi vet ju inte hur mycket som är åtgärdat på den aktuella basen.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
itash
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 15:58
Ort: Linköping

Re: Hur mycket single-coil-surr är normalt?

Inlägg av itash »

Tack för kommentarer. Basen har jag inte skärmat av ett dugg, (så där kvarstår jobbet) däremot en gitarr (tele) som jag inte tyckte blev direkt bättre. Det är möjligt att jag inte skärmade och jordade efter konstens alla regler.
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Hur mycket single-coil-surr är normalt?

Inlägg av Body&Soul »

Du får se på skärmningen som om du tätade en hink med hål i. Så länge det finns ett hål nånstans så läcker hinken. :D
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Hur mycket single-coil-surr är normalt?

Inlägg av Roger Hedin »

Mycket surr är normalt på basar som är byggda enligt det gamla single coil-receptet. Dessutom brukar många basar vara sopigt skärmade. Så också min Lakland Joe Osborn 5, tyvärr! Det var ett önskemål från Joe Osborn att den skulle vara som hans gamla Jazzbas. Så länge man håller i strängarna och inte står nära stärkaren är det okej. Jag kommer nog att göra min skärmningsoperation som jag gjorde på min Lakland Bob Glaub. Det finns en tråd någonstans under Elektronik om detta.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar