Dagens verkstadsmisslyckande.

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Blackfingers
Medlem
Inlägg: 405
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 17:48
Ort: Köping

Dagens verkstadsmisslyckande.

Inlägg av Blackfingers »

Känner att det här forumet behöver en tråd där man kan gnälla över misslyckanden man gjort i verkstaden.

Jag kan börja med att jag igår råkade sätta en E-sträng istället för en B-sträng, mäta upp hur lång den behövde vara, och bita av den innan jag upptäckte mitt misstag.
I ren frustration satte jag dit en gammal sträng och satte sen dit resten av de nya, skruvade åt fel håll såklart...

- Sänk basen, den hörs. (citattavla på en studio)
Fender Vintera 70s Jazz
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Dagens verkstadsmisslyckande.

Inlägg av Bullen »

Jag skulle skruva i straplocks igår och drog av skruvjäveln inne i basen, givetvis knoppen på hornet med så det skulle se fult ut att göra nytt hål bredvid det gamla. Som tur är så finns den trevlige basbyggaren Gunnar Davidsson i socknen så det var bara att åka upp med den dit så ordnade det sig.

Klippa sträng för kort är en klassiker och man blir lika arg på sig själv varje gång, extremt irriterande.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Dagens verkstadsmisslyckande.

Inlägg av Phear »

Bytte till ett set 60-120 på yamahabasen utan att fila sadeln. Gick ju bra med 50-110 set innan, men med grövre strängar så sprack sadeln.

Har även haft lite väl bråttom att byta volympoten på en gammal bascombo en gång i tiden. Resulterade i full volym i några sekunder och sen dog den.
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Dagens verkstadsmisslyckande.

Inlägg av Lowlife »

Välte ett högtalarelement vid demontering och enav skruvarna till klammerna (som jag naturligtvis skulle tagit bort först-idiot) gick rakt igenom konen vid kantupphängningen. Fick lära mig att laga sådant också pga studentekonomi. Det gick med solution för cykelpunktering. Höll i många år, kanske ännu om lådan lever fortfarande.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Skriv svar