Kantlist och fanér?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Gäst

Kantlist och fanér?

Inlägg av Gäst »

Jag tänkte jag skulle gå loss på min fula Ibanez RD707 och ge den en extreme make-over, nämligen genom att ge den en kantlist och sätta på ett figurerat lönnfanér på framsidan.
Nu är bara frågan: hur sjutton fräser man plats för en kantlist på smidigast sätt?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17229
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Du använder en kullagrad kantfräs.

Kullagret ska vara av en något mindre diameter än själva frässtålet, hur mycket beror på hur bred kantlist du använder. Jag kör med 1,5 mm binding eftersom jag har en fräs som funkar till det :D

Om du vill ha utförligare förklaringar och lite bilder, titta gärna in på min hemsida under Tips & trix ( http://www.barbequevillage.com/trix.html ). Det är mycket lättare än det verkar vid första anblicken och det ser jäkligt lyxigt ut när det är klart!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Gäst

Inlägg av Gäst »

Och efter 26 minuter fick jag ett fullödigt svar! :D

Tack! Då ska jag se om det finns nån kullagrad kantfräs i vår förenings snickarrum. Och ett första hjälpen-skåp...
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17229
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Om det finns flera så går det bra att byta kullager mellan dem för att få till en passande fräs för just din kantlist.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Gäst

Inlägg av Gäst »

*stön* Det slog mig att det är ju naturligtvis fasat för handleden så där blir det ju betydligt knepigare... :( Aldrig använt en handfräs, du kanske får ett jobb härframöver Grillby...
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17229
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

GrafZeppelin skrev:*stön* Det slog mig att det är ju naturligtvis fasat för handleden så där blir det ju betydligt knepigare... :( Aldrig använt en handfräs, du kanske får ett jobb härframöver Grillby...
Det blir lite bökigare då ja... Just själva fräsandet runt avfasningen är bökigt, men det går att lösa med lite hederligt stämjärnsarbete. Men då måste fanéret böjas snyggt över först, vilket också kan strula till det.

En lösning är att hyvla ner kroppen rejält och lägga på en tjock topp.

Du är välkommen om du vill diskutera projektet vidare!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vet inte om du fått det här som pm, verkar som allt stannar i min utkorg... anyway:

Jag har funderat på hela den där kantlist- och fanergrejen och kommit fram till att jag nog är FÖR oerfaren för att våga mig på det själv. Ska jag dessutom ge mig på lackjobb och hela baletten... :no:

Samtidigt känns det fel att lägga pengar på att be nån annan pimpa den när det troligtvis är en fyrabitars lindkropp av medioker kvalite.
Halsen är dock schyst, hardware och mikar likaså så det slog mig:

vad tror du om att bygga en sån här kropp åt mig?

Bild


Jag kan säkert hitta bättre och mer detaljerade bilder på hur den är fasad, färgsättning osv. Men vad säger du?

Oh yeah! (med Gene Simmons-röst)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17229
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Du har svar i din mailbox Zep!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

GrafZeppelin skrev:vad tror du om att bygga en sån här kropp åt mig?
Bild
Now we´re talking!! :sm_evil:


Titta! Jag hittade Anli bland smilisarna, förresten!! :drdodgy:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Skriv svar