Räta upp hals på bas, går det?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Räta upp hals på bas, går det?

Inlägg av mrbaloo »

Hejsan

Bild

Köpte på mig en *väldigt billig* Caraya-bas idag, inte helt komplett men i alla fall. Planen är att jag skall fixa en piccolobas av denna tingest. Halsen är skev utan dess like, jag tror nästan att Turnings torso i Malmö är mindre skev än Carayans hals ;-)

Nu till frågan: kan man på något sätt försöka sig att räta ut halsen själv, eller är det bara att kasta bort den (eller använda den som brännbollsträ? Hur skulle man i så fall gå tillväga att räta ut halsen?

I annat fall försöker jag väl att köpa en bättre beggad hals i samma stil när en sån väl kommer upp till försäljning. Inga problem med det heller.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Räta upp hals på bas, går det?

Inlägg av Lowlife »

Ovisst om det går, beror på träet. Värme, ånga och spänn är metoden (en tur i bastun?) men jag hade letat upp en ersättningshals, kanske en paddelhals från GMF.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Räta upp hals på bas, går det?

Inlägg av mrbaloo »

Jo jag funderar på att hitta en beggad hals i samma stil (tex ibanez ) istället flyr att fixa halsen. Men det skulle vara kul att prova att fixa.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Räta upp hals på bas, går det?

Inlägg av mrbaloo »

Lowlife skrev:Ovisst om det går, beror på träet. Värme, ånga och spänn är metoden (en tur i bastun?) men jag hade letat upp en ersättningshals, kanske en paddelhals från GMF.
Hmm, kommer nog att prova på bastumetoden inom kort. Har en god ide hur jag skall fixera halsen. Fungerar inte det så får jag ge mig ut på halsjakt, något i stil med billigare ibanez, j&d eller dylik modell (dock ej p- eller j-modeller på huvudet).

Förresten visst borde jag släppa på trussen innan operationen?
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Räta upp hals på bas, går det?

Inlägg av mrbaloo »

Bild

Fick ta till hårdhandskarna när dragstången skulle lättas på.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Räta upp hals på bas, går det?

Inlägg av mrbaloo »

Ok, nu sitter halsen i spänn:

Bild

Bild

Provade med bastu tricket. Det var ungefär 65 grader och några skopor vatten under ca 1.5 h. Hoppas på bra resultat. Men det ser vi väl om några dygn.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Räta upp hals på bas, går det?

Inlägg av mrbaloo »

Funkade inte så bra. Jag har till och med gjort om proceduren genom att överkompensera halsvridningen åt andra hållet med hjälp av en liten distans. Kanske har jag för lite värme och för kort stund i värme. Man måste kanske ha värme under själva proceduren. Möjligtvis kanske jag skall göra detta inne i bastun? ;-)

Så här har en snubbe på nätet gjort: https://www.youtube.com/watch?v=cfVePAgt1H8" onclick="window.open(this.href);return false;

Det här verkar vara lite mer sofistikerat: http://www.jahnguitars.com/how-to-fix-a ... itar-neck/" onclick="window.open(this.href);return false;
...och: http://harmony.demont.net/kamikazie.php?page=033" onclick="window.open(this.href);return false;

Måste fortsätta detta projekt!

/MrBaloo
Användarvisningsbild
ventus
Medlem+
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons 26 dec 2012, 21:12
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: Räta upp hals på bas, går det?

Inlägg av ventus »

https://www.youtube.com/watch?feature=p ... -zzs#t=179" onclick="window.open(this.href);return false;
Shit happens, mostly to me so don´t worry...
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Räta upp hals på bas, går det?

Inlägg av mrbaloo »

Jag fattar inte, menar han "bend" eller "twisted"? Han snackar om "bend" men i en mening säger han "twisted". Jag tror nog han menar "bend" eftersom han inte gör något aktivt åt axiell förvridning. Men, det var ju intressant ändå.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Räta upp hals på bas, går det?

Inlägg av strummer »

Jag har svårt att se hur det skulle funka i längden, det där med att värma/pressa. Jag menar, halsen har väl skruvat sig för att den s a s vill vara så, och tvingar man den till något annat lär den väl sträva tillbaka?
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Räta upp hals på bas, går det?

Inlägg av mrbaloo »

strummer skrev:Jag har svårt att se hur det skulle funka i längden, det där med att värma/pressa. Jag menar, halsen har väl skruvat sig för att den s a s vill vara så, och tvingar man den till något annat lär den väl sträva tillbaka?
Jo, men å andra sidan så är det ju så man gör när man böjer trä (tex. skidor, krökta trälister till runda öppningar i hus, etc).
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Räta upp hals på bas, går det?

Inlägg av strummer »

mrbaloo skrev:
strummer skrev:Jag har svårt att se hur det skulle funka i längden, det där med att värma/pressa. Jag menar, halsen har väl skruvat sig för att den s a s vill vara så, och tvingar man den till något annat lär den väl sträva tillbaka?
Jo, men å andra sidan så är det ju så man gör när man böjer trä (tex. skidor, krökta trälister till runda öppningar i hus, etc).
Jo precis, men då har man väl alltid flera lager trä? Jag tänkte att man kanske skulle ta bort greppbrädan först, sen räta ut den o halsen för sig, och lå limma ihop när allt är uträtat. Kanske inte blir någon skillnad alls dock...
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Räta upp hals på bas, går det?

Inlägg av mrbaloo »

Sådär ja! Nu vilar basens hals i inspänt läge i en varm bastu. Skall bli ordentligt spännande att se hur det går...
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Räta upp hals på bas, går det?

Inlägg av mrbaloo »

Jorå, lite bättre blev halsen efter operationen. Jag måste nog göra om proceduren men med än större förvridning. Skall bli spännande att se nästa omgångs resultat.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Räta upp hals på bas, går det?

Inlägg av mrbaloo »

Fick till det lite bättre. Men av någon anledning missade jag lite med förvridningen varför det överspändes lika som förra gången. Men resultatet blir bättre och bättre. Skall göra om proceduren minst en gång till.

Bild

Däremot fick jag igår tag på en likadan hals som var rak. Besökte vår lokala musikaffär igen och deras loppis. Det enda som skiljer halsarna åt är texten och färgen på huvudet. Jag vill misstänka att min nya hals är originalhalsen till basens kropp. Nu får jag ju till och med MHS på min piccolobas. :)

Men jag tänker ändå försöka få till den första halsen också.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Räta upp hals på bas, går det?

Inlägg av mrbaloo »

Piccolobasprojektet går vidare:

Bild


Nu har delar införskaffats, basen monterats ihop och det återstår justering för att göra den helt spelbar. Till att börja med har jag lagt på ett bättre begagnat set av vanliga bassträngar (rounds) och bara provspelat basen. Mickarna låter mycket bra och jag tror att jag kommer att vara nöjd med det ljudet även när piccolosträngarna så småningom läggs på.

Skruvarna som jag fick med stallet var kanske i lite klenaste laget och jag fick ta till "tändstickstricket" när jag skruvade fast det. Men stallets bakre skruvar ville trots detta följa med upp då strängarna stämdes upp. Undrar om jag skall skaffa tjockare skruvar eller fortsätta med "tändstickstricket"?

Fortsättning följer...

/MrBaloo
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Räta upp hals på bas, går det?

Inlägg av strummer »

mrbaloo skrev:Piccolobasprojektet går vidare:

Bild


Nu har delar införskaffats, basen monterats ihop och det återstår justering för att göra den helt spelbar. Till att börja med har jag lagt på ett bättre begagnat set av vanliga bassträngar (rounds) och bara provspelat basen. Mickarna låter mycket bra och jag tror att jag kommer att vara nöjd med det ljudet även när piccolosträngarna så småningom läggs på.

Skruvarna som jag fick med stallet var kanske i lite klenaste laget och jag fick ta till "tändstickstricket" när jag skruvade fast det. Men stallets bakre skruvar ville trots detta följa med upp då strängarna stämdes upp. Undrar om jag skall skaffa tjockare skruvar eller fortsätta med "tändstickstricket"?

Fortsättning följer...

/MrBaloo
Testa "täljkniv och furusticka-tricket" i stället, och så limma i pluggen du täljer till:)
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Räta upp hals på bas, går det?

Inlägg av mrbaloo »

Jo det hade förståss varit mycket bättre. Men jag har ett annat trick på g också.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Räta upp hals på bas, går det?

Inlägg av mrbaloo »

Har precis provat "det andra tricket" med kemiskt trä fungerade sådär. Det sitter men stallets bakände verkar lyfta någon bråkdel av en millimeter. Kanske är täljkniv och furusticka-tricket är mycket bättre. Och sen skulle jag gärna vilja ha lite kraftigare skruv än det jag fick med stallet. Skall kolla på det framöver.

Men basen fungerar jättebra när jag även schimsat halsen lite för bättre lutning och mycket lägre stränghöjd. Skall justera halsens krökning en aning och sätta stallets höjd samt intonera "skiten". Då blir det säkert än bättre och dessutom en kanon piccolobas i slutändan. Satt en stund ikväll med Zoom B3 trumkomp och looper och jazzade en stund i de högre tonerna på halsens skala. Och det låter mycket lovande inför att lägga på piccolosträngar.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Räta upp hals på bas, går det?

Inlägg av mrbaloo »

strummer skrev: Testa "täljkniv och furusticka-tricket" i stället, och så limma i pluggen du täljer till:)
Nu när mitt projekt inte blev så lyckat med kemiskt trä. Hur genomför jag "täljkniv och furusticka-tricket" på bästa sätt för att verkligen säkerställa att mitt stall skall sitta "som berget".

Jag antar att jag skall borra upp hålen igen (och få bort så mycket som möjligt av det kemiska träet) innan furustickan limmas fast i hålet?

/MrBaloo
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Räta upp hals på bas, går det?

Inlägg av strummer »

Japp bort med sspacklet sen är det bara att tälja till en sticka som passar, limma dit och därefter skruva[WHITE SMILING FACE]

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Räta upp hals på bas, går det?

Inlägg av mrbaloo »

Eller är det bättre med björk? För visst är det ett hårdare träslag än furu?
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Räta upp hals på bas, går det?

Inlägg av mrbaloo »

He he. Beslutade mig för att köpa nya skrivar med större diameter också. Ställde en fråga till en webshop om dimension på den skruv jag trodde skulle vara lämplig. Det stod nämligen bara skruvens längd och inte diameter. Fick till svar: 7.4 mm ytterdiameter på skruvskallen... ;)

Hade då väntat på svar någon dag för länge (enligt mitt tycke) så jag hade redan beställt skruv från annan webshop som angav både längd och diameter på sina skruvar (diameter hos gängad del alltså). En skruv som var kraftigare än den 3mm som följde med stallet. Hoppas att det kommer att fungera bättre.

Tyvärr hade inte lokal musikaffär skruvar hemma och ej heller järnaffären.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Räta upp hals på bas, går det?

Inlägg av mrbaloo »

Det blev faktiskt 3,8 mm skruv (25 mm långa) med grov gänga hos gitarrdelar.se. Fick lov att borra upp hålen i stallet en aning, men jag tror att det sitter bra nu. (hoppas! ;-) )

Skall montera piccolosträngar snarast och sedan justera hals och stall. Förmodligen kommer jag vilja applicera lite skärmtejp i elektronikutrymmena för att minimera brummet. Skall bli kul att få till detta till slut... :D
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Räta upp hals på bas, går det?

Inlägg av Zyrran »

Å angående tejpen...så ligger sen här forfarande, förlåt!

Har varit lite mycket...
Skriv svar