Slipa band - spänningar i hals?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Slipa band - spänningar i hals?

Inlägg av hitman »

Försöker spara ihop till att få greppbrädan bytt på min gamla P-bas men så länge försökte jag mig på att själv banda om.

Har kört tricket med att måla bandtopparna med spritpenna och sedan slipa med en lång slipkloss tills färgen är borta på alla - då ska ju enligt konstens regler banden i princip vara lika höga så att basen blir lättspelad.

Men när jag strängar på så är vissa band för höga i alla fall!? Kan halsarna vara instabila i längdriktningen så att den trycks ihop när strängarna drar i den så att vissa band blir för höga?

Suck... Det sägs att det är nästan omöjligt att slipa ner enstaka band till rätt höjd?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Go:ran
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: mån 01 apr 2013, 20:31

Re: Slipa band - spänningar i hals?

Inlägg av Go:ran »

Enstaka band som sticker upp hittar du enklast med en fretrocker (http://www.stewmac.com/How-To/Tool_Demo ... ocker.html" onclick="window.open(this.href);return false;), dvs en kort rak metallbit som når över 3 band i taget. Om den vippar är den mittersta hög s a s. Jag har försökt att gneta ner enstaka höga band några gånger och det funkar om man inte är superpetig. Bäst (och dyrt!) är förstås att använda riktiga verktyg för ändamålet och slipa hela från scratch. Se till att spänna dragstången så halsen är spikrak först innan du börjar slipa.
P-bas 78 | J-bas AVRI62 | Aguilar | TKS | Ebs
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Slipa band - spänningar i hals?

Inlägg av Lowlife »

Visst komprimeras och böjs halsen när du strängar på. Böjningen skall dragstången motverka. Hur halsen böjer sig när du justerar beror på dragstångens utförande och placering i halsen. Warwick hade tex en som var helstyv upp till band 12, bara övre delen rörde sig. Det bästa du kan göra om du ska vara riktigt noga är en Bandslip i en NC-styrd maskin, sk PLEK-behandling. Guitarlabs i Ståkkålm utför detta.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Slipa band - spänningar i hals?

Inlägg av kmo »

Lowlife skrev:Visst komprimeras och böjs halsen när du strängar på. Böjningen skall dragstången motverka. Hur halsen böjer sig när du justerar beror på dragstångens utförande och placering i halsen. Warwick hade tex en som var helstyv upp till band 12, bara övre delen rörde sig. Det bästa du kan göra om du ska vara riktigt noga är en Bandslip i en NC-styrd maskin, sk PLEK-behandling. Guitarlabs i Ståkkålm utför detta.
Korrigering.. Det bästa du kan göra är att skicka basen till CO på Unicornbass.
Om det endast är bandslip så kan väl PLEK funka, men här låter det väl som lite mer krux..
Skickade min Sabre på PLEK, det jag fick ut av det var 2200kr mindre på kontot. Basen skickades till CO. Jag blev av med ännu mer stålar men fick tillbaka en strålande bra bas.
Kontentan av det är att hantverk all the way är den rakaste vägen!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Slipa band - spänningar i hals?

Inlägg av Lowlife »

Visst i sjutton, Unicornmannen sägs ju vara närmast magiker. Troligen ett säkert alternativ!
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
Mattestig
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 04 dec 2013, 21:53
Ort: Arvika

Re: Slipa band - spänningar i hals?

Inlägg av Mattestig »

Jag byggde en halsjigg likt den i länken nedan för att simulera strängtryck när jag slipade mina basar. Fungerar fint och var billig att bygga :P
https://www.youtube.com/watch?v=tK5ZA0wAFOE" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Slipa band - spänningar i hals?

Inlägg av Phear »

hitman skrev:Försöker spara ihop till att få greppbrädan bytt på min gamla P-bas men så länge försökte jag mig på att själv banda om.

Har kört tricket med att måla bandtopparna med spritpenna och sedan slipa med en lång slipkloss tills färgen är borta på alla - då ska ju enligt konstens regler banden i princip vara lika höga så att basen blir lättspelad.

Men när jag strängar på så är vissa band för höga i alla fall!? Kan halsarna vara instabila i längdriktningen så att den trycks ihop när strängarna drar i den så att vissa band blir för höga?

Suck... Det sägs att det är nästan omöjligt att slipa ner enstaka band till rätt höjd?
Har också haft samma problem med att vissa band varit högre efter bandslip. kan vara så att greppbrädan är ojämn, eller att man slipat ojämnt, kanske. Jag fick slipa, testa med fretrocker, slipa igen, testa m fretrocker tills det blev bra...

Jag filade de band som var för höga med en vanlig platt fil... Det är intervall omöjligt bara man har nåt att testa/mäta med som t.ex fretrocker. Till gitarr kan vanligt rakblad funka tydligen...
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
NelsonVandal
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: sön 01 jul 2012, 11:49
Ort: Malmö

Re: Slipa band - spänningar i hals?

Inlägg av NelsonVandal »

Det som brukar funka för mig frånsett att radien inte går att få perfekt är att slipa med ett långt vattenpass i aluminiumprofil - ett sådant där som har plastploppar i ändarna som kan tas loss. Man kan då spänna fast ett smalt sandpapper som hålls på plats då man trycker tillbaka plopparna på sandpappret. Förutsättningen är att vattenpasset har en lång slät och alldeles rak sida.

Jag spänner fast gitarren/basen på en lång ganska bred planka med två tvingar på kroppen (vid vid hornen ungefär). Sedan använder jag en kil under halsen i nivå med översadeln för att räta ut halsen och alltså simulera den spänning strängarna ger. Jag använder ovan nämnda vattenpass för att kontrollera att halsen är så rak som möjligt. Sedan markerar jag med spritpenna på banden för kunna se att alla band har blivit slipade på. Är det inte så stor höjdskillnad kan man välja ett ganska fint sandpapper direkt, typ 320.

En liten varning är att man lätt slipar för mycket på de första 2 - 3 banden, de närmast översadeln alltså, och att man därför avsiktligt ska slipa litet mindre på dem. En annan varning är att man riskerar repa bas och mickar, och att man antingen får sänka mickarna och maskera eller skruva loss dem.
Skriv svar