Stallhöjd (inte stränghöjd)

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Tumblinman
Medlem
Inlägg: 318
Blev medlem: lör 06 sep 2014, 09:02

Stallhöjd (inte stränghöjd)

Inlägg av Tumblinman »

Detta är inte ännu en tråd om stränghöjd eller action utan en fundering kring vilken höjd ett normalt/vanligt basstall har. I första hand är det Precisionbasar jag är intresserad av. Har en LTD PBas som hade en liten shim i halsfickan när jag köpte den. Eftersom jag upplevde strängarna som väl styva och eftersom stallsadlarna hade gott om justermån så tog jag bort shimsen. Basen gick bra att justera utan shimsen och stallsadlarna ser bra ut vad gäller höjd - d.v.s. det finns fortfarande justermån kvar på höjdjusteringsskruvarna.

Grejen är att jag fortfarande tycker att strängarna känns lite styva. Undrar därför vilken höjd Fenders egna stall har. Med höjd menar jag själva stallplattan samt höjden på sadlarna när basen är justerad. Givetvis varierar det lite beroende på vilken stränghöjd man har.

Mitt stall mäter ca 15 mm till den sadel som sitter högst. Tycker det ser normalt ut, men vad vet väl jag.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Stallhöjd (inte stränghöjd)

Inlägg av Nick »

Påverkar verkligen stallsadlarnas höjd strängarnas styvhet? Är det inte vettigare att hitta andra strängar som passar dig bättre?
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Tumblinman
Medlem
Inlägg: 318
Blev medlem: lör 06 sep 2014, 09:02

Re: Stallhöjd (inte stränghöjd)

Inlägg av Tumblinman »

Absolut att det påverkar. Har inte spelat bas särskilt länge, men på gitarrer påverkar stallsadlarnas höjd - och därmed strängens vinkel över sadeln - spelkänslan. Blir märkbart mjukare vid lägre stall.
Är därför t.ex Nashguitars levererar sina gitarrer med ett plektrum som shim i halsklacken. För att få högre strängtryck över sadlarna.

Saken är den att jag använt denna strängsort på andra basar och det känns betydligt styvare/hårdare på denna. Undrar om det beror på min bas eller om det är ett P Bas repeterat fenomen.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Stallhöjd (inte stränghöjd)

Inlägg av Nick »

Är huvudet rakt med strängtryck, eller är det vinklat bakåt? Finns många faktorer som påverkar strängarnas styvhet. Alla strängar funkar inte till alla basar, tyvärr.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Tumblinman
Medlem
Inlägg: 318
Blev medlem: lör 06 sep 2014, 09:02

Re: Stallhöjd (inte stränghöjd)

Inlägg av Tumblinman »

Huvudet är rakt med strängtryck. Skulle vilja säga att basen är, i allt väsentligt, precis som en Fender P Bas. Kanske är det så att Daddario Chromes 45-100 känns så här styva på denna bas, helt enkelt.

Blir inte klok på kommentarerna jag hittat på nätet angående dessa strängarns "tension". Vissa säger att de är de hårdaste flatwounds de provat och andra säger att det inte skiljer så mycket på TI Flats (kända för att bara mjuka) och Chromes.
Skriv svar