Vad kan jag byta ut?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
ApanKoro
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 25 nov 2008, 00:56
Ort: Uppsala

Vad kan jag byta ut?

Inlägg av ApanKoro »

Hej!

Jag har en Fender Jazz Bass från -69 i rätt bra skick. Dock är det lite småsaker som behöver fixas. Det jag undrar är vad är minst känsligt för värdet på basen att byta ut?
Dessa småsaker är typ de små skruvarna vid stallet (höjdinställningen) och typ skruvar till pickupsen, skummet under pickupsen och sånt.
Sen är lacken borta, mer eller mindre, på ett ställe så att färgen håller på att lossna. Det gissar jag bara är att leva med, men hur kan jag bevara den på bästa sätt utan att "modda" den?

Men mer generellt.. vad kan jag, med gott samvete, byta ut eller laga?

Har ju absolut inte tänkt sälja den, men iom att den är värd rätt mycket så är det ju en liten försäkring att kunna sälja den vid ekonomisk kris, eller dylikt.. :)

Tacksam för hjälp!
"Do or do not. There is no try"
-Yoda
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Vad kan jag byta ut?

Inlägg av Lowlife »

Stall-och pickupskruvar kan du byta men spara de gamla så att du kan återmontera vid ev försäljning. Samma med skumgummit under mikarna. Eller lägg i nytt skumgummi ovanpå det gamla, skär till lämpliga bitar ur tex disksvampar. Lacken får du stå ut med att ha sönderskavd. Det är trots allt vad det är-ett gammalt slitet sönderskavt instrument som en del är beredda att betala orimliga pengar för.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: Vad kan jag byta ut?

Inlägg av Elfström »

Kan du inte lägga upp några bilder på basen, det är många här på PB som är väldigt intresserade. :D
Shut up and play yer guitar!
Användarvisningsbild
ApanKoro
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 25 nov 2008, 00:56
Ort: Uppsala

Re: Vad kan jag byta ut?

Inlägg av ApanKoro »

Tack för tipsen!
Det går alltså inte att bevara den färg som är kvar (där lacken också lossnat) utan att rasera värdet?

Ja jag kastar väl upp denna då så kanske den duger? :) Inser att jag inte har någon bättre bild på denna..

Bild
"Do or do not. There is no try"
-Yoda
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Vad kan jag byta ut?

Inlägg av Tarzan08 »

Jisses vilken skönhet! Bilden var ball också.

Jag tror att folk är beredda att betala nära på bibliska summor för den basen när/om du går i säljartankar.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
ApanKoro
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 25 nov 2008, 00:56
Ort: Uppsala

Re: Vad kan jag byta ut?

Inlägg av ApanKoro »

Haha tack ska du ha!
Och skönt att höra, även om jag misstänker samma sak. Därav min osäkerhet över vad som är ok att fixa. Det mesta går ju byta och sedan sätta tillbaka det gamla, men om det gamla är dåligt är det ju också en påverkan av priset. Så går det att "laga" något av det gamla utan att värdet minskar? Alltså något alls?
"Do or do not. There is no try"
-Yoda
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Vad kan jag byta ut?

Inlägg av hitman »

Helst ska instrument spelas på, tycker jag. Håller med Lowlife, byt ut det som inte riktigt funkar men spara delarna om du behöver sälja den som pensionsförsäkring nå´n gång i framtiden.

Jag har moddat min gamla Fenderbas hejvilt genom åren, i början hellre än bra. Säkert sänkt värdet till hälften men det har ingen betydelse för mig, kommer aldrig sälja den. Men mina arvingar kanske blir sura i framtiden när de ska casha in.. :x
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
gardinen
Medlem
Inlägg: 349
Blev medlem: mån 23 aug 2010, 12:24
Ort: Trollhättan

Re: Vad kan jag byta ut?

Inlägg av gardinen »

Skruvar som rostat och inte längre går att skruva på, bandstavar som är helt slut, pottar som är slut, mickar som presterar undermåligt; det är sådana saker som blir på äldre instrument. Att undvika byta ut sådana ting, för att behålla värdet på instrument, är för mig ofattbart. Självklart ska man spara de grejer man har bytt, men om basen kommer bli bättre som instrument och spela på, så tycker jag inte man ska tveka.

Omlackering och modifikationer i kropp och hals ska man undvika.
Heja Fender!
Skriv svar