Ibanez Roadstar RB760 + Darkglass TC kustomisering

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Ibanez Roadstar RB760 customisering

Inlägg av inber »

Nick skrev:
bjelkeman skrev:Bah, jag satte mig ner för att löda ihop alltihopa i går kväll och jag köpte 500k pottar för ton istället för 50k som det ska vara. :cry:
50K? Kräver preampen något speciellt? Varför 50K?
Det har med impedansen att göra. En mik har hög impedans och ska inte lastas ner, alltså tar man en potentiometer med högt värde, oftast 500 kohm.

En preamp har däremot låg utimpedans. Det är en av poängerna att den den låga impedansen gör det svårare för störningar och taskiga kablar att förstöra signalen. Då passar en potentiometer med lägre impedans bättre. Tonkontrollen skulle fortfarande fungera med 500 kohm, men en stor del av vridningen på ratten skulle förmodligen inte ge någon skillnad i ljudet. Svårrattat.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5433
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez Roadstar RB760 customisering

Inlägg av bjelkeman »

Lite kallt att sitta ute idag, men inte fan kan man vara i källaren en sådan dag, så verkstaden fick flytta upp i köket i solen, plus komponenter med snabbkopplingar. Jag tog 500k pottarna bara så att jag kan prova om det fungerar. Med snabbkoppling så blir det ganska enkelt att byta mot 50k portarna när de kommer.

Bild

Bild
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ibanez Roadstar RB760 customisering

Inlägg av Nick »

inber skrev:
Nick skrev:
bjelkeman skrev:Bah, jag satte mig ner för att löda ihop alltihopa i går kväll och jag köpte 500k pottar för ton istället för 50k som det ska vara. :cry:
50K? Kräver preampen något speciellt? Varför 50K?
Det har med impedansen att göra. En mik har hög impedans och ska inte lastas ner, alltså tar man en potentiometer med högt värde, oftast 500 kohm.

En preamp har däremot låg utimpedans. Det är en av poängerna att den den låga impedansen gör det svårare för störningar och taskiga kablar att förstöra signalen. Då passar en potentiometer med lägre impedans bättre. Tonkontrollen skulle fortfarande fungera med 500 kohm, men en stor del av vridningen på ratten skulle förmodligen inte ge någon skillnad i ljudet. Svårrattat.
Tack för en bra förklaring! Har dålig koll på aktiv elektronik.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5433
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez Roadstar RB760 customisering

Inlägg av bjelkeman »

Toppenförklaring Inber. Precis vad jag behövde veta för att fortsätta. Tack.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Ibanez Roadstar RB760 customisering

Inlägg av mrbaloo »

bjelkeman skrev:Lite kallt att sitta ute idag, men inte fan kan man vara i källaren en sådan dag, så verkstaden fick flytta upp i köket i solen, plus komponenter med snabbkopplingar. Jag tog 500k pottarna bara så att jag kan prova om det fungerar. Med snabbkoppling så blir det ganska enkelt att byta mot 50k portarna när de kommer.

Bild

Bild
Nu fick jag en idé. Jag skall prova snabbkontaktstricket på min Squier Classic Vibe 50s p-bass. Har ju fått ett gäng kondingar i olika storlekar till tonkontrollen som jag är sugen på att (läs: skall) testa. Har faktiskt lite ångest för att hålla på att löda en massa vid testen tills jag hittar sweet spot. Men med snabbkontaktstricket löder jag ju naturligtvis bara vid ett tillfälle och kan byta konding rätt snabbt.

Tack för tipset bjelkis.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Ibanez Roadstar RB760 customisering

Inlägg av strummer »

bjelkeman skrev:Lite kallt att sitta ute idag, men inte fan kan man vara i källaren en sådan dag, så verkstaden fick flytta upp i köket i solen, plus komponenter med snabbkopplingar. Jag tog 500k pottarna bara så att jag kan prova om det fungerar. Med snabbkoppling så blir det ganska enkelt att byta mot 50k portarna när de kommer.

Bild

Bild
Snyggt!
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Ibanez Roadstar RB760 customisering

Inlägg av inber »

Tips: Jag skulle prova att dra ut sladdarna utanför plektrumskyddet och kanske även sätta på ett par krokodolklämmor. Då kan du byta kondingar utan att ens skruva i basen. Om du parallellkopplar två stycken så blir kapacitansen summan, dvs

C = C1 + C2

Ju högre värde, desto mer mellanregister får du med. Tycker du att tonkontrollen bara tar fisslet och gnisslet så kan du alltså parallellkoppla en konding till, då hamnar brytfrekvensen längre ner i mellanregistret.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Ibanez Roadstar RB760 customisering

Inlägg av mrbaloo »

inber skrev:Tips: Jag skulle prova att dra ut sladdarna utanför plektrumskyddet och kanske även sätta på ett par krokodolklämmor. Då kan du byta kondingar utan att ens skruva i basen. Om du parallellkopplar två stycken så blir kapacitansen summan, dvs

C = C1 + C2

Ju högre värde, desto mer mellanregister får du med. Tycker du att tonkontrollen bara tar fisslet och gnisslet så kan du alltså parallellkoppla en konding till, då hamnar brytfrekvensen längre ner i mellanregistret.
Inber, som vanligt sitter du på de verkligt bra tipsen. Tack! Skall införskaffa två krokodilklämmor.
Användarvisningsbild
Splanky
Medlem+
Inlägg: 554
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 09:14
Ort: Kungsbacka

Re: Ibanez Roadstar RB760 customisering

Inlägg av Splanky »

Inber rockar!

Och du med Bjelkeman. Christians kurs förändrade allt för mig med. Numera slipar, filar, Bandar om, fräser, lackar om och är allmänt orädd för allt som har med basmeck att göra. Så stå på dig!
-12 Squier Jaguar SS, Cort Actionbass 4 avbandad, Cort Actionbass Jr moddad, MM SUB US, Unicorn Ozellman, Unicorn The Purist. TecAmp Puma 500, 2 st XS 115, 1x8", 2x8"
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5433
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez Roadstar RB760 customisering

Inlägg av bjelkeman »

Splanky skrev:Inber rockar!

Och du med Bjelkeman. Christians kurs förändrade allt för mig med. Numera slipar, filar, Bandar om, fräser, lackar om och är allmänt orädd för allt som har med basmeck att göra. Så stå på dig!


:tummenupp:
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5433
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez Roadstar RB760 customisering

Inlägg av bjelkeman »

strummer skrev:
bjelkeman skrev:Lite kallt att sitta ute idag, men inte fan kan man vara i källaren en sådan dag, så verkstaden fick flytta upp i köket i solen, plus komponenter med snabbkopplingar. Jag tog 500k pottarna bara så att jag kan prova om det fungerar. Med snabbkoppling så blir det ganska enkelt att byta mot 50k portarna när de kommer.

Bild

Bild
Snyggt!
Tyvärr helt opraktiskt. Kablarna var alldelest för tunna (och kanske dålig kvalitet på metallen), så när man stuvar in grejerna i basen så bryts de av vid lödningen. Dessutom är kontakterna lite i lösaste laget, men förmodligen ok för andra ändamål.

Så, det är bara att göra om. Lödde om alltihopa och stoppade i basen. Basen låter jättebra akustiskt och jag är skitnöjd med hur den ser ut. Men elektroniken var tyst. Så, får ta isär och göra om.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Re: Ibanez Roadstar RB760 + Darkglass TC customisering

Inlägg av whatawaste »

:)
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5433
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez Roadstar RB760 + Darkglass TC customisering

Inlägg av bjelkeman »

Bild
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
hellride
Medlem+
Inlägg: 565
Blev medlem: sön 01 dec 2013, 13:07

Re: Ibanez Roadstar RB760 + Darkglass TC customisering

Inlägg av hellride »

Grym!
BAS Ä GÖTT
Bild
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Ibanez Roadstar RB760 + Darkglass TC customisering

Inlägg av mrbaloo »

Mycket finemang. Vi hoppas på ljud i lyran snart.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5433
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez Roadstar RB760 + Darkglass TC customisering

Inlägg av bjelkeman »

Så jag lödde ihop alltihopa. Men det funkade inte. Knäpptyst.

Som tur var kom strummer och räddade mig. Han plirade lite på mina fula lödningar mätte lite med ohm mätaren och sade vad som var fel. Sen för att kolla att han hade rätt så lödde han om telejacket. Och det var givetvis rätt de han sade.

Bild

Inte nog med att jag kopplade telejacket bakvänt (vilket gjorde att inget funkade). Men jag hade vänt på tonkontrollerna (nja, två av tre) och volympottarna. Så de gick åt fel håll. Men nu, sent om sidor så är det fixat. Idag lödde jag om de bakvända pottarna och fick prova.
Senast redigerad av bjelkeman den sön 04 okt 2015, 22:34, redigerad totalt 2 gång.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5323
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Ibanez Roadstar RB760 + Darkglass TC customisering

Inlägg av mrbaloo »

Grymt kul! Men nu får du allt berätta hur det låter när allt är ihopkopplat rätt...

:vinkar:
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5433
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez Roadstar RB760 + Darkglass TC customisering

Inlägg av bjelkeman »

Darkglass Tone Capsule

Bild

Nu behöver jag rätt rattar till de stackade pottarna. (Volym/Volym, High mid/Low mid, Bas). Undrar vart man beställer det om inte från USA, där pottarna kom ifrån. Naivt nog trodde jag att jag hade något som passade.

Bild

Förutom rattarna som fattas så tycker jag att den vart riktigt cool faktiskt.

Bild

Jag har bara spelat på den i hörlurar med en Phil Jones Bass Buddy än så länge. Preampen är verkligen annorlunda. High mid och low mid (andra mid frekvenser än vad normalt pratas som mid på en basförstärkare) är verkligen intressant. Preliminärt så låter det jäkligt kul. Mickarna som sitter i är inte kända för att vara bra tryck i basen, men innan jag fått prova på en riktig rigg så vet jag inte hur det låter.

Nu behöver jag justera den, hitta rattar, sätta på straplocks, men det börjar närma sig.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5433
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez Roadstar RB760 + Darkglass TC kustomisering

Inlägg av bjelkeman »

Just nu så känns det väl som om ljudet mest påminner mig om min Warwick Corvette $$, med pianosträng liknande klarhet i tonen men med mycket kraftfullare påverkan i ljudet när man rattar på de olika middarna.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: Ibanez Roadstar RB760 + Darkglass TC kustomisering

Inlägg av Poester »

Verkligen cool! :)


- - - -
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5433
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez Roadstar RB760 + Darkglass TC kustomisering

Inlägg av bjelkeman »

När jag skulle sänka stränghöjden så upptäckte jag att en av skruvarna, E strängen, som sänker stränghöjden givetvis har rostat fast. Den är ju så liten också så om man tar i för att försöka skruva ändå så riskerar man att förstöra skruvhuvudet (sexkant). Finns det något som man kan applicera på rost som inte helt förstör finishen på stallet?

Begagnade stall finns att köpa på eBay från strippade basar, men 1600 spänn känns ju lite saftigt. :)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Ibanez Roadstar RB760 + Darkglass TC kustomisering

Inlägg av Roger Hedin »

Om du vågar: 5-56...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Ibanez Roadstar RB760 + Darkglass TC kustomisering

Inlägg av strummer »

Ta loss den sadeln och lägg den i coca cola[WHITE SMILING FACE]

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
baa
Medlem+
Inlägg: 538
Blev medlem: lör 14 apr 2007, 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Ibanez Roadstar RB760 + Darkglass TC kustomisering

Inlägg av baa »

Den blev riktigt cool. :tummenupp:
Kommer det ljudklipp?
6 x Vantage - Basspod XT live - Hartke LH1000 - Hartke HyDrive 410 + 115
Medlem i 50+ klubben
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5433
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ibanez Roadstar RB760 + Darkglass TC kustomisering

Inlägg av bjelkeman »

Färdig. RB760 i orginal ska vara lite basfattig har jag hört. Hmm. Kan behöva andra mickar till denna. :)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Skriv svar