Behöver råd om nya 6550 rör

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
ventus
Medlem+
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons 26 dec 2012, 21:12
Ort: Mariestad
Kontakt:

Behöver råd om nya 6550 rör

Inlägg av ventus »

Behöver byta ut 6550 rör i min topp. Vad tror ni om den här http://www.thetubestore.com/Tubes/6550- ... es/JJ-6550" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag kan inget om kvalité när det gäller rör men är JJ bra? :roll:
Shit happens, mostly to me so don´t worry...
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Behöver råd om nya 6550 rör

Inlägg av mikkejohansson »

Har TAD-rör i min EBS T90 och tycker det låter kanon. De gamla rören var dock rätt trötta, så kan ju vara bara att de är nyare med...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
ventus
Medlem+
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons 26 dec 2012, 21:12
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: Behöver råd om nya 6550 rör

Inlägg av ventus »

Om vakuumet har gått ur ett rör...kan jag byta just det röret till samma märke och justera bias? Resten av rören ser ut att vara helt ok.

Förresten...vet någon vad det sitter för original rör i VBA400? Det står Marshall på dem och jag kontaktade Marshalls support men de svarar aldrig.
Shit happens, mostly to me so don´t worry...
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Behöver råd om nya 6550 rör

Inlägg av funkys**t »

Det sitter 8 st 6550. Antagligen sovtek, gissar jag. Men måste du ha originalrör? Tube amp doctor är väldigt bra. Men sovtek är också bra... Sen går det alltid att få tag sk NOS rör som många förespråkar, men de kostar lite mer.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
ventus
Medlem+
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons 26 dec 2012, 21:12
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: Behöver råd om nya 6550 rör

Inlägg av ventus »

Inte behöver jag alla original rör...tänkte mest om man kan byta ut det dåliga röret till samma rör eller måste de bytas parvis...
Shit happens, mostly to me so don´t worry...
Användarvisningsbild
Kalle_in_Sweden
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 23 apr 2008, 16:55
Ort: Akalla/Stockholm

Re: Behöver råd om nya 6550 rör

Inlägg av Kalle_in_Sweden »

Hej Ventus
V5-V8 respektive V9-V12 sitter mot var sin basspänning
Om du byter bara 1 eller 2 rör och de har helt annan "bias" spänning än de ursprungliga rören så är det risk att de nya rören får ta större delen av bias(tomgångs)strömmen i en rör-kvadruppel och kommer att gå väldigt varmt.
Att byta enstaka rör bör därför göras med en viss försiktighet med uppmätning av tomgångsström i gamla o nya rör.
VBA 400 har möjlighet att justera bias-spänning o balans av bias-spänning till V5-V8 o V9-V12.
Det finns också en inbyggt kontakt (CON2) där man kan mäta bias-strömmen via spänningen över 2 st 1 ohm motstånd som sitter under katoderna på respektive "bank" V5-V8 o V9-V12.
Det ger dig möjlighet att kolla bias ström i gamla o nya rör. Mät ström(dvs spänning) med bara ett 1 rör i respektive "bank" och byt runt mellan alla rören så vet du ju exakt vad du gör.
/Kalle
Yamaha RBX 270 bass
TC Electronic BG 250-115 Mk1 Combo
Laney DB150 amp / Behringer BA115 speaker
http://www.soundclick.com/kalleinsweden" onclick="window.open(this.href);return false;
https://app.box.com/s/numjmcc1x8vzjsgc3d7l" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Behöver råd om nya 6550 rör

Inlägg av Body&Soul »

Ursäkta inhoppet, bara intresserad. Bra svar Kalle.

Men att mäta bias över ett 1 Ohms motstånd begriper jag (U/1=I) då blir spänning och ström samma belopp, men du skrev att man mäter över två 1 Ohms motstånd är det U/2=I som gäller? Alltså hur är det kopplat? Inte alldeles oviktigt om man har toleranser för matchning att anpassa sig efter.
Användarvisningsbild
ventus
Medlem+
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons 26 dec 2012, 21:12
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: Behöver råd om nya 6550 rör

Inlägg av ventus »

Jag kan inget om det där men tack för era svar...verkstan kommer utföra jobbet :-) Jag var bara nyfiken om jag kunde byta ut det kassa röret till ett likadant och sedan ställa in bias m.m...
Shit happens, mostly to me so don´t worry...
Användarvisningsbild
Kalle_in_Sweden
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 23 apr 2008, 16:55
Ort: Akalla/Stockholm

Re: Behöver råd om nya 6550 rör

Inlägg av Kalle_in_Sweden »

Body&Soul skrev:Ursäkta inhoppet, bara intresserad. Bra svar Kalle.

Men att mäta bias över ett 1 Ohms motstånd begriper jag (U/1=I) då blir spänning och ström samma belopp, men du skrev att man mäter över två 1 Ohms motstånd är det U/2=I som gäller? Alltså hur är det kopplat? Inte alldeles oviktigt om man har toleranser för matchning att anpassa sig efter.
Hej
Jag menade att satt ett 1 Ohms motstånd under V5-V8 och ett 1 Ohms motstånd under V9-V12.
Det framgår inte av schemat vilken tolerans dessa motstånd har, jag skulle därför gissa på ca 5%
/Kalle
Yamaha RBX 270 bass
TC Electronic BG 250-115 Mk1 Combo
Laney DB150 amp / Behringer BA115 speaker
http://www.soundclick.com/kalleinsweden" onclick="window.open(this.href);return false;
https://app.box.com/s/numjmcc1x8vzjsgc3d7l" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Behöver råd om nya 6550 rör

Inlägg av Body&Soul »

Ok, jag förstår. Men det var inte toleransen för motstånden jag menade (även om den också kan vara bra att ha i minnet) utan godtagen tolerans i mA mellan två rör för att de ska anses vara matchade samt risken för att ställa tomgångsströmmen för högt om man räknar med 1 eller 2 Ohm i beräkningen. Hursomhelst är det fiffigt med den inbyggda kontakten du beskrev tillsammans med (utifrån?) åtkomlig pot för justering. Sen kan det också vara lämpligt att tänka till vid byte av rör till annat fabrikat, i synnerhet om man stoppar i ryska rör i en amerikansk designad förstärkare, även om de är likvärdiga så behöver de inte vara lika :-)
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Behöver råd om nya 6550 rör

Inlägg av Fernan »

ehh....inget fel på ryska rör...med tanke på att alla rör som är de vanliga sorterna i gitarr/basstärkare tillverkas i Ryssland, Kina eller Slovakien så finns det inget annat att stoppa i en "amerikansk förstärkare"...(Marshall är ju iofs brittisk). Det finns i princip 3 st fabrikskomplex som tillverkar de här rören idag. TAD, Sovtek, TungSol, GoldLion, EH, Ruby, GrooveTubes, Mullard är bara "branding" av rör som oftast kommer från Reflector-fabriken i Saratov. Har för mig att de rör som har märket Marshall kommer från Kina-fabriken.

Drar rören inom 5 mA vid tomgång så anser jag att de är väl matchade, men absolut inget krav för att stärkarn ska fungera. Det är bara lättare att få den att funka optimalt.
Användarvisningsbild
ventus
Medlem+
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons 26 dec 2012, 21:12
Ort: Mariestad
Kontakt:

Re: Behöver råd om nya 6550 rör

Inlägg av ventus »

På tal om rör... Såg på nätet att ett företag vid namn Ei Nis levererade rör till Marshall på 70-80 och in på 90tal. Marshall var tydligen på väg runt 2008 att köpa företaget men köpte aldrig...
Shit happens, mostly to me so don´t worry...
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Behöver råd om nya 6550 rör

Inlägg av Body&Soul »

Kommentar till Fernan. Får erkänna bristande kunskaper om AF-rör men har erfarenhet av RF-rör. Bl.a 572B som finns i "amerikanska" och ryska versioner men med såpass olika bias att förstärkaren måste byggas om. Här är det förstås frågan om fixerad bias.
Och jo det är längesen "amerikanska" rör var tillverkade i USA. Kineserna har tagit över och det verkar som om de fått ordning på kvaliteten numer. Lustigt nog anses t.ex. Taylor vara bättre än t.ex ett Golden Dragon trots att det tillverkas i samma fabrik och skillnaden är bara logotypen på röret och kartongen. Och priset :-)
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Behöver råd om nya 6550 rör

Inlägg av Fernan »

ventus skrev:På tal om rör... Såg på nätet att ett företag vid namn Ei Nis levererade rör till Marshall på 70-80 och in på 90tal. Marshall var tydligen på väg runt 2008 att köpa företaget men köpte aldrig...
Ja, EI låg i Jugoslavien...sen blev det inbördeskrig som ställde till det och nu är fabriken nedlagd.
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Behöver råd om nya 6550 rör

Inlägg av Fernan »

Body&Soul skrev:Kommentar till Fernan. Får erkänna bristande kunskaper om AF-rör men har erfarenhet av RF-rör. Bl.a 572B som finns i "amerikanska" och ryska versioner men med såpass olika bias att förstärkaren måste byggas om. Här är det förstås frågan om fixerad bias.
Och jo det är längesen "amerikanska" rör var tillverkade i USA. Kineserna har tagit över och det verkar som om de fått ordning på kvaliteten numer. Lustigt nog anses t.ex. Taylor vara bättre än t.ex ett Golden Dragon trots att det tillverkas i samma fabrik och skillnaden är bara logotypen på röret och kartongen. Och priset :-)
Jag antar att man kasserade betydligt fler rör på 50-60 talet som låg utanför en viss spec. Jag kan numera få ex JJ El34 med leverantörens gradering (mätt i nån rörprovare vid en viss inställning som jag inte känner till) från ca 17 - 40. Rör med gradering 17 brukar gå väldigt "kallt" i vissa Fenderstärkare med den påföljden att man får byta ett motstånd för att justera svepet på biaspoten och därmed få rören att jobba vid rätt arbetspunkt. Inget större jobb iofs.

Men...så länge rören följer en spec och är hyfsat matchade så går det att blanda. Jag körde ett tag Hiwatt-klonen med 3 Svetlana EL-34, 2 JJ EL-34 och ett Tung-Sol EL-34. Inga problem.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Behöver råd om nya 6550 rör

Inlägg av strummer »

Jag var nyligen hos LH, och då berättade kalle att han numera nästan alltid kör med rör som har en viss gradering (i just detta fall var det 27, i en Peavey rörstärkare för gitarr). Det varTube Amp Doctor-rör, och att konsekvent göra med uppmätta rör gör ju livet ganska mycket enklare för oss som inte kan så mycket om just biasjustering.
Kompressor, det är livet!
Skriv svar