Halstung bas - Fix

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
bassgroover
Medlem+
Inlägg: 721
Blev medlem: lör 13 sep 2008, 10:01
Ort: Sundsvall

Halstung bas - Fix

Inlägg av bassgroover »

Köpte en G&L ASAT Tribute av Peet här på forumet, och precis som han sa var den lite halstung, men låter så bra och är så snygg, så jag började fundera vad jag kunde göra åt balansen.
Såg en bild på Tom Hamiltons ASAT-bas och att han hade någon form av "extention" på axelremsfästet.

Bild

Tyckte att det verkade vara en bra ide, då den är lite framtung, men kunde inte hitta den att köpa någonstans.
Tog då en överbliven 12mm, 4 cm lång, vattenrörsbit, en 8mm plugg som passade perfekt i röret, och en 9cm monteringsskruv från Byggmax som jag fick modifiera/minska skallen på med dremel.


Bild

Jag är nöjd med resultatet och balansen är perfekt.




Bild
P64 J68 mm
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Halstung bas - Fix

Inlägg av Roger Hedin »

Drabbad av design...
Det finns en anledning till att Telecaster-kroppen var vikt för gitarr. Sen vill alltid nån sticka ut från mängden och få sig en signaturbas som är snygg, men ack så tröganvänd. När t.o.m. signaturmannen har en "övrehornförlängare" så kan ju inte jag tycka annat än att det är en misslyckad design, oavsett utseende. För den ser onekligen kool ut...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
bassgroover
Medlem+
Inlägg: 721
Blev medlem: lör 13 sep 2008, 10:01
Ort: Sundsvall

Re: Halstung bas - Fix

Inlägg av bassgroover »

Håller med.
Mitt inlägg är bara ett enkelt och billigt tips för nån som vill behålla sin bas med "neckdive" :D
P64 J68 mm
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Halstung bas - Fix

Inlägg av Roger Hedin »

Jag var lite sugen på den där själv, men insåg att jag bara skulle bli förbannad på den... :shock:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Go:ran
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: mån 01 apr 2013, 20:31

Re: Halstung bas - Fix

Inlägg av Go:ran »

Jag bytte till Gotoh res-o-lite tuners på min jazz och bantade ett par hekto i toppen. Klart mycket bättre balans. Det satt iofs en D-tuner på innan och gjorde den ännu mer halstung. Ett aningen dyrare sätt att fixa problemet kanske, men känns mer permanent.
P-bas 78 | J-bas AVRI62 | Aguilar | TKS | Ebs
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Halstung bas - Fix

Inlägg av Lowlife »

Hade en Fernandes Telecasterbas som tack vare en lite större kropp balanserade bra. Svinaktigt hög kvalitet och bra ljud också.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
LarsGBG
Medlem+
Inlägg: 947
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:09
Ort: GBG, ju

Re: Halstung bas - Fix

Inlägg av LarsGBG »

Passa dig för hävstångseffekt bara. Så att inte trät förstörs.

Fast skruven kanske böjs innan det händer?
Skriv svar