Slipa ner + betsa? (Ev. projekt)

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
wwhw
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 19:11

Slipa ner + betsa? (Ev. projekt)

Inlägg av wwhw »

Hej, alla pålitliga internet-kamrater.

Jag tänkte ev. köpa en begaganad Epiphone EB-0:a, som dessvärre är i fel färg.
Har en liten idé, vision, av att trolla lite och få en sådan här:

Bild

.. att, hokus pokus, se ut såhär:

Bild

Tror ni att detta är genomförbart, om man är totalt oerfaren? Någon som har just erfarenhet av liknande projekt?
Vad behöver jag köpa? Yada, yada.. :roll:
Go:ran
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: mån 01 apr 2013, 20:31

Re: Slipa ner + betsa? (Ev. projekt)

Inlägg av Go:ran »

Tja du, allt går men det är nog en del jobb. Först strippa ner till trärent. Sedan färga in walnut och sist klarlack, våtslip och polering. Betsa tror jag inte på. Jag byggde en Les Paul för några år sen och gick igenom de vanliga misstagen i tur och ordning. Det blir lätt flammigt när träet suger ojämnt, speciellt i ändträ. Alternativet är att köpa tobaccobrun cellulosaspray från Gitarrdelar.se. Min erfarenhet är dock att den också är väldigt svår att få jämn eftersom färgen är transparent. Det blir lätt att man lägger på för mycket i försök att laga ojämnheter. Bäst är nog gamla Gibsonviset är att använda färgad porfyllare, dvs en pasta man gnuggar in i träet. Vet inte vad det är för trä i en Epi men mahogny är naturligt porigt och behöver alltid fyllas för att bli bra när klarlacken kommer på. Porfyllare och bets att blanda i den finns hos Gitarrdelar tror jag. Sen lägger du några lager klarlack över.
Kör på bara :). Har man ingen erfarenhet så skaffar man genom att göra.
P-bas 78 | J-bas AVRI62 | Aguilar | TKS | Ebs
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Slipa ner + betsa? (Ev. projekt)

Inlägg av Grafen »

Om du har en EB-0 senare än -02 är den dessutom gjord av plywood vilket kan ställa till det vid kanterna.
Stallet är hendekagonalt.
Bastav
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: lör 04 jul 2015, 16:40

Re: Slipa ner + betsa? (Ev. projekt)

Inlägg av Bastav »

Jag gjorde det med min röda yamaha rbx270. Sandpapprade i typ en vecka (har du värmepistol har jag hört att det ska vara snabbare), sen betsade jag med lackbets och lackade med betslack :D


Bild
Användarvisningsbild
fredrik.ygge
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 02 jun 2015, 14:29

Re: Slipa ner + betsa? (Ev. projekt)

Inlägg av fredrik.ygge »

Kan bli djup slipning om du skall få bort all färg. Gitarrmakaren Åke Björnstad berättade att han blekt bort just en röd bets med UV-lampa han köpte på loppis (typ gammal kvartslampa). Det tog tydligen bara några timmar.
Skriv svar