Re-tolex

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Re-tolex

Inlägg av Ale »

Har sökt runt lite utan resultat.
Någon som gett sig på att tolexa om ex. en förstärkartopp? Var köper man enklast tolex i olika färger? Vilket lim rekommenderas?
Kanske någon som tar sig an liknande jobb? (har för mig att TKS sysslade med det tidigare kanske?)
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4724
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Re-tolex

Inlägg av strummer »

Det finns ju sjukt många typer av vinyl att köpa, allt från riktigt stela varianter till såna som är väldigt elastiska. Tommy har väl en bra ingång på köp av vinyl tror jag.
Angående kontkatlim är det bästa jag stött på Kiiltos (orange) som man lägger på med lågtrycksspruta (typ som lackspruta men med mycket större munstycke). Det bästa är att lägga på ett tunt lager på varje sida, vänta tills det torkar och sedan lägga på ett lager till, och först när det är helt torrt limmar man. Så gjorde i alla fall vi "förr i tiden"...
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4724
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Re-tolex

Inlägg av strummer »

Annars finns tolex på tad: http://www.tubeampdoctor.com/en/shop_Co ... ngs_Tolex/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Re-tolex

Inlägg av BBQV »

Jag köpte vinyl från tks-Tommy och använde ett kontaktlim på enlitersburk från Bauhaus. Det blev riktigt bra för att vara första gången!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar