Ny hals utan "tight neck pocket" hjälp!!!

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
FlacMurry
Medlem
Inlägg: 346
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 22:47
Ort: Klippan, Skåne

Ny hals utan "tight neck pocket" hjälp!!!

Inlägg av FlacMurry »

Till att börja med en liten "Disclaimer"
jag vill EJ hänga ut skaparen av basen då jag inte vill ge han dåligt rykte då han var villig att hjälpa mig.
Basen ny från skaparen landar på 25k (jag kan avslöja vem som har skapat den om det blir aktuellt och folk tycker jag ska prata med han igen)
VET NI VEM SOM HAR GJORT BASEN SNÄLLA NÄMN INTE DET


Okey så jag köpte en beggad Bas av någon snubbe på vend.se.
Halsen var HELT SÖNDER 125% oanvändbar så jag hörde av mig till Skaparen av basen. Han var villig att skapa en ny hals åt mig.
veckorna gick och nu har jag fått hem halsen och spelat på basen i ungefär och har märkt stora problem!
följande är:
G-strängen glider JÄTTE lätt av halsen (neråt/av greppbrädan alltså)
B-strängens ljud är NÄSTAN icke exsisterande
Sustainen finns inte jämfört med min Modulus/Yamahaha
Hals fickan/"Neck pocket:en" har jätte stora glipor/mellanrum mellan hals och kropp

BILDER PÅ HALSFICKAN/mellanrummet!
Med skruvar:
Bild

Bild

Bild

Utan skruvar/Lös hals:
Bild

Bild

Bild


Är det jag som är känslig eller låter detta som en möjlighet?
Vad hade ni gjort? Har pratat med han angående att jag redan börjat slita på banden och han sa att jag hade FULL garanti på allt som hade med halsen att göra.
Basar;
- Bandlös ibanez
- Spector Q4
- Ares Custom 5 str
- Warwick Corvette 5str
- Warwick Katana 5str
Förstärkare;
- Markbass MoMark
- 2x Markbass New York 121
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Ny hals utan "tight neck pocket" hjälp!!!

Inlägg av strummer »

G-strängsproblemet kan ju vara beroende på "skola", 5-strängade Musicman brukar den som är ovan bli vansinnig på, men det är en träningsfråga, jämför med en mm:-)
Sustsin som en modulus? Tror det är en rätt taskig jämförelse...
B-strängen: jag skulle kolla så att alla delar, spännis, sadel, hals, stall sitter som berget.

Skickat från min C6903 via Tapatalk
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
FlacMurry
Medlem
Inlägg: 346
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 22:47
Ort: Klippan, Skåne

Re: Ny hals utan "tight neck pocket" hjälp!!!

Inlägg av FlacMurry »

hmm så med andra ord så är glipan mellan hals och kropp inget problem?
mest det jag undrar för om man googlar tight neck pocket så kommer det fram att mina problem (kanske inte Gsträngen precis) men de andra har med det att göra
Basar;
- Bandlös ibanez
- Spector Q4
- Ares Custom 5 str
- Warwick Corvette 5str
- Warwick Katana 5str
Förstärkare;
- Markbass MoMark
- 2x Markbass New York 121
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Ny hals utan "tight neck pocket" hjälp!!!

Inlägg av strummer »

Tittar på bilderna (hade telefon förut), och gissar av storleken på glipan på bassidan att byggaren satt stallet lite fel och försökt korrigera för det genom att "fender-rycka" halsen, men att det (enligt beskrivningen om G-strängen) inte räckt till. Svårt att veta dock, men jag skulle inte känna mig nöjd med den passformen.

Angående att hänga ut basskaparen respekterar jag det, men jag är osäker på om du betalat för den nya halsen eller om han gjort den på goodwill?

Har du möjlighet att mäta lite? Strängbredd B-G vid översadeln, sadelbredd, halsbredd vid 12e band, stallspacing?

Eller bara noggranna bilder med basen strängad...
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
FlacMurry
Medlem
Inlägg: 346
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 22:47
Ort: Klippan, Skåne

Re: Ny hals utan "tight neck pocket" hjälp!!!

Inlägg av FlacMurry »

stallet har han ej rört. det var samma plats som innan så det kan ej vara anledningen (om det nu är bra eller dåligt XD)
jag betalade en ""symbolisk summa"" så det är lite goodwill över det hela. (därf jag vill vara 100% säker på att det är ett dåligt jobb och inte jag som överreagerar)
på tal om MusicMan basar så det nästan samma sak med gsträngen att strängen är lite långt ner så om man inte passar sig så flyger den utanför basen!

Jag packade ner basen och ställde den i garderoben! men om du tycker det är viktigt att mäta runt så kan jag göra det!
Tack för hjälpen förresten!! uppskattar det väldigt mycket att någon faktiskt tar sig tid och hjälper mig! :D
Basar;
- Bandlös ibanez
- Spector Q4
- Ares Custom 5 str
- Warwick Corvette 5str
- Warwick Katana 5str
Förstärkare;
- Markbass MoMark
- 2x Markbass New York 121
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Ny hals utan "tight neck pocket" hjälp!!!

Inlägg av strummer »

FlacMurry skrev:hmm så med andra ord så är glipan mellan hals och kropp inget problem?
mest det jag undrar för om man googlar tight neck pocket så kommer det fram att mina problem (kanske inte Gsträngen precis) men de andra har med det att göra

Jo, inte ens jag som nybörjaramatör skulle godkänna det där, är ju värre än de sämsta 70-talsfenders jag sett, så visst är det ett generellt problem, och dessutom en möjlig källa till dina specifika problem.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Ny hals utan "tight neck pocket" hjälp!!!

Inlägg av strummer »

FlacMurry skrev:stallet har han ej rört. det var samma plats som innan så det kan ej vara anledningen (om det nu är bra eller dåligt XD)
Har du kvar den trasiga halsen? Eller har du något minne av hur halspassningen var där?
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
FlacMurry
Medlem
Inlägg: 346
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 22:47
Ort: Klippan, Skåne

Re: Ny hals utan "tight neck pocket" hjälp!!!

Inlägg av FlacMurry »

OBS detta är den gamla halsen! passformen har nog aldrig varit "där"(???)
Här ser man lite hur dålig passformen var innan också DÄREMOT SÅ ÄR BASEN BYGGD PÅ 1980 talet SÅ DET KAN VARA FÖRRA ÄGAREN OCH INTE BASSKAPAREN!
Bild
Basar;
- Bandlös ibanez
- Spector Q4
- Ares Custom 5 str
- Warwick Corvette 5str
- Warwick Katana 5str
Förstärkare;
- Markbass MoMark
- 2x Markbass New York 121
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Ny hals utan "tight neck pocket" hjälp!!!

Inlägg av strummer »

Oj...

Passfotmen ser ju ut att vara lika dassig ungefär...

Lite nyfiken blir jag på vad det var som gjorde att du köpte detta "objekt"? Får man fråga vad den kostade?
On Topic Man skulle kunna plugga halsfickan och fräsa om den, det är nog det bästa jag kan komma på.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
FlacMurry
Medlem
Inlägg: 346
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 22:47
Ort: Klippan, Skåne

Re: Ny hals utan "tight neck pocket" hjälp!!!

Inlägg av FlacMurry »

Jag köpte den beggad för 2000:- (ny hals 2500:-) och skaparen säljer custom gjorda basar för 20-30k om du ska beställa ny av han idag.
+ han som sålde igenom Vend.se lurade mig och sa att det handlade om en justerings fråga och inte att halsen var rutten

Problemet är att jag har snuskigt dåligt med pengar och känns inte roligt om jag ska be någon annan (petersgitarrverkstad.se <333)
att göra det när skaparen har sagt att jag har hel full garanti och att han gör fel borde gå som garanti (har kvitto och han är fullt försäkdrad och allt sånt trams)
Basar;
- Bandlös ibanez
- Spector Q4
- Ares Custom 5 str
- Warwick Corvette 5str
- Warwick Katana 5str
Förstärkare;
- Markbass MoMark
- 2x Markbass New York 121
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Ny hals utan "tight neck pocket" hjälp!!!

Inlägg av strummer »

Inte kul, ett lik brukar tyvärr bli dyrt att restaurera:-(
Men kolla med byggaren om han ksn tänka sig att plugga fickan och fräsa om den för en billig penning, det birde han kunna tänja sig kanske...

Skickat från min C6903 via Tapatalk
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
FlacMurry
Medlem
Inlägg: 346
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 22:47
Ort: Klippan, Skåne

Re: Ny hals utan "tight neck pocket" hjälp!!!

Inlägg av FlacMurry »

men tror du/ni att det är den kassa passformen som skapar problemen för isåfall tänker jag fan klaga för om jag betalar för en ny produkt MED garanti så ska den funka.
Basar;
- Bandlös ibanez
- Spector Q4
- Ares Custom 5 str
- Warwick Corvette 5str
- Warwick Katana 5str
Förstärkare;
- Markbass MoMark
- 2x Markbass New York 121
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Ny hals utan "tight neck pocket" hjälp!!!

Inlägg av strummer »

FlacMurry skrev:men tror du/ni att det är den kassa passformen som skapar problemen för isåfall tänker jag fan klaga för om jag betalar för en ny produkt MED garanti så ska den funka.
Min uppfattning är att en tajt halsficka handlar mer om yrkestolthet än om något annat, och att om man drar fast en hals riktigt ordentligt funkar det ofta även med en "luftig" halsficka. Kanske inte riktigt lika bra som om passformen varit 100, men inte så surt som du beskriver den.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Ny hals utan "tight neck pocket" hjälp!!!

Inlägg av Grafen »

strummer skrev:
FlacMurry skrev:men tror du/ni att det är den kassa passformen som skapar problemen för isåfall tänker jag fan klaga för om jag betalar för en ny produkt MED garanti så ska den funka.
Min uppfattning är att en tajt halsficka handlar mer om yrkestolthet än om något annat, och att om man drar fast en hals riktigt ordentligt funkar det ofta även med en "luftig" halsficka. Kanske inte riktigt lika bra som om passformen varit 100, men inte så surt som du beskriver den.
Det vill jag skriva under på, har spelat på ett flertal 70-tals Fender med "metronomhals" (dvs. den vickar i sidled) och även om det är drygt när man måste knycka till den så har det ändå aldrig påverkat ton eller sustain.
Dum fråga kanske men hur mår b-strängen? Min erfarenhet är att det är den absolut vanligaste att släppa i lindningen och därmed vara död direkt ur förpackningen.
Stallet är hendekagonalt.
pieco
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: tor 03 jan 2013, 17:01
Ort: Svärtinge

Re: Ny hals utan "tight neck pocket" hjälp!!!

Inlägg av pieco »

Vad säger byggaren om de problem du upplever? Har själv köpt flera instrument han byggt (både basar och obasar) och kvalitén på bygget har alltid varit bra. Låter inte likt honom att släppa iväg instrumentet med de problem du beskriver...
Användarvisningsbild
FlacMurry
Medlem
Inlägg: 346
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 22:47
Ort: Klippan, Skåne

Re: Ny hals utan "tight neck pocket" hjälp!!!

Inlägg av FlacMurry »

pieco skrev:Vad säger byggaren om de problem du upplever? Har själv köpt flera instrument han byggt (både basar och obasar) och kvalitén på bygget har alltid varit bra. Låter inte likt honom att släppa iväg instrumentet med de problem du beskriver...

jag har inte pratat med honom ÄN(?) för jag ville ha lite kött på benen och om det handlar om ny elektronik och så, så köper jag det mer än gärna för jag älskar verkligen min bas men blir bara så ledsen om jag ska lägga ut pengar och sen visar det sig vara fel på själva halsen.!

och på tal om B-strängen så vet ja ginte hur gammalt detta setet är!
så jo ett sträng byte är mycket aktuellt allt är aktuellt typ! xD
Basar;
- Bandlös ibanez
- Spector Q4
- Ares Custom 5 str
- Warwick Corvette 5str
- Warwick Katana 5str
Förstärkare;
- Markbass MoMark
- 2x Markbass New York 121
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Ny hals utan "tight neck pocket" hjälp!!!

Inlägg av basmartin »

Kan du inte skicka hela ekipaget så får Skaparen kika på det igen? Han verkar ju schysst och vill säkert gärna att saker som bär hans namn ska vara bra.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
FlacMurry
Medlem
Inlägg: 346
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 22:47
Ort: Klippan, Skåne

Re: Ny hals utan "tight neck pocket" hjälp!!!

Inlägg av FlacMurry »

mjo Basmartin men jag är som sagt snuskigt fattigt så jag försöker spara pengar/lugna never och prioritera rätt och undra vad som behöver göras
Basar;
- Bandlös ibanez
- Spector Q4
- Ares Custom 5 str
- Warwick Corvette 5str
- Warwick Katana 5str
Förstärkare;
- Markbass MoMark
- 2x Markbass New York 121
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Ny hals utan "tight neck pocket" hjälp!!!

Inlägg av Lowlife »

Tror inte passningen i halsfickan inverkar. Med tanke på att halsfickor shimsats med allt från spelkort till plåtbitar utan problem. På många basar har ju halsen bara stöd på ena sidan och lite runt hörnet på den andra. Fenders microtilt funkar ju också.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Go:ran
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: mån 01 apr 2013, 20:31

Re: Ny hals utan "tight neck pocket" hjälp!!!

Inlägg av Go:ran »

strummer skrev: Min uppfattning är att en tajt halsficka handlar mer om yrkestolthet än om något annat, och att om man drar fast en hals riktigt ordentligt funkar det ofta även med en "luftig" halsficka. Kanske inte riktigt lika bra som om passformen varit 100, men inte så surt som du beskriver den.
+1
Jag har basar med både bättre och något sämre passning och märker ingen avsevärd skillnad på sustain osv. Den huvudsakliga kontakten ligger under halsen mot kroppen med press från skruvarna. I sidled finns inget tryck att tala om. Däremot kan halsen ibland behöva tweakas rätt om den inte linjerar med strängarna, "Fenderrycket". Bra passning är ju att föredra men gör inte så stor skillnad som problemet du beskriver.
P-bas 78 | J-bas AVRI62 | Aguilar | TKS | Ebs
Användarvisningsbild
FlacMurry
Medlem
Inlägg: 346
Blev medlem: tis 21 jul 2009, 22:47
Ort: Klippan, Skåne

Re: Ny hals utan "tight neck pocket" hjälp!!!

Inlägg av FlacMurry »

Okey alla!
allt ""slutade"" så här! jag har fått så bra service ifrån honom tidigare så jag tänkte what the heck!! jag skriver väl till honom. Skrev och förklarade allting och fick tillbaka som svar att han lovar att det inte påverkar utförandet av basen ALLS. och att han kunde hjälpa mig felsöka den om jag skickade tillbaka den till honom.

MEN med tanke på hur totalt förstörd basen var när jag för första gången fick hem den så valde jag tsm med skaparen att göra så här:
jag köper nytt stall, Nya strängar, Ny elektronik och nya mikrofoner av dessa anlednignar:
Stallet köper jag ett "3D stall" så att jag kan ändra string spacing osv osv (borde göra så att jag kan få upp G-strängen LITE)
Elektronik/MIkrofoner för att ljudet inte riktigt är där jag skruvar och rattar och får samma ljud hur jag än gör.
Strängar för att de är chipsigare än en OWL påse.


Så jag tackar er alla som försökt hjälpa mig! fick många bra tips/info om halsar och halsfickor :D
Mvh
FlacMurry
Basar;
- Bandlös ibanez
- Spector Q4
- Ares Custom 5 str
- Warwick Corvette 5str
- Warwick Katana 5str
Förstärkare;
- Markbass MoMark
- 2x Markbass New York 121
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2537
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Ny hals utan "tight neck pocket" hjälp!!!

Inlägg av Håcke »

FlacMurry skrev: Strängar för att de är chipsigare än en OWL påse.
Ouw....
Chipsiga strängar är ju det bästa som finns! ;)
Och så fint för tonen.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Skriv svar