Stompbox med surr...

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Stompbox med surr...

Inlägg av fieldflower »

Tjo!

Nu är ju inte detta en bas utan en stomp-box, men skärmningsprinciperna lär väl gälla ändå och micken är ju faktiskt en P-bas-mick.

Har precis byggt (hyfsat) klart min stompbox och testade just.
Konstruktion är träram med masonit-topp. En P-basmick fastskruvad i botten sida vid sida (utan offset som på en bas) och en rejäl plåtbricka fastlimmad på insidan av toppen.
Har klätt in i stort sett hela utsidan med Biltemas aluminiumtejp, både som skärmning och som början till designidé. Botten är dock helt öppen, och likaså baksidan av mickarna.
Har inte fått hem rätt jack än så jag har tagit ett gammalt skruttjack jag hade liggande som jag lödde dit provisoriskt, och efter att ha märkt att det blev mindre surr då jag höll jackhöljet mot alutejpen har jag tejpat dit det på insidan mha alutejp så det nuddar tejpen som är runt hela prylen.

Ljudet: Djup oomph-bas, precis som då man slår med handflatan mot alla strängarna på en bas.

Problemet: Då jag håller lådan upponed blir den riktigt tyst, men liggande åt rätt håll surrar den en hel del. Den är så himla svårstompad upponed, så det surrar massvis då jag spelar på den..;)

Vad finns det för orsak/lösning på surret?
- Spelar det nån roll att mickhalvorna inte är offset utan helt parallella?
- Spelar det någon roll vilken av ledarna jag löder på Tip och vilken på Sleeve?
- Både mickarna och plåtbrickan är på insidan av lådan, och därmed skärmningen - är det ett problem? (Plåtbrickan nuddar inte skärmen då brickan är på insidan och skärmen på utsidan.)
- Att inte baksidan är skärmad - är det det som är problemet? Räcker det att se till att det går skärm bakom micken, eller skall det helst bli en hel alu-bur för att det skall funka ordentligt?
- Sladd-stumparna från micken är ju inte skärmade på något sätt - ger det problem? (De löper bara på insidan av lådan.)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Stompbox med surr...

Inlägg av mrbaloo »

Vet inget om hur man bäst löser ditt problem. Men det är så spännande att man vill se lite bilder på grejen.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Stompbox med surr...

Inlägg av Musikanten »

fieldflower skrev: Sladd-stumparna från micken är ju inte skärmade på något sätt - ger det problem? (De löper bara på insidan av lådan.)
"skall det helst bli en hel alu-bur för att det skall funka ordentligt"?
Det vore det bästa , naturligtvis.
Men börja med att skärma kablarna som går från micken. Koppla skärmningen till jord på jacket.
Koppla även plåtbrickan till jord på jacket.
Bilder på skapelsen, please! :D

Edit...stavning
Senast redigerad av Musikanten den tor 20 aug 2015, 16:14, redigerad totalt 1 gånger.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Stompbox med surr...

Inlägg av fieldflower »

Musikanten skrev:
fieldflower skrev: Sladd-stumparna från micken är ju inte skärmade på något sätt - ger det problem? (De löper bara på insidan av lådan.)
"skall det helst bli en hel alu-bur för att det skall funka ordentligt"?
Det vore det bästa , naturligtvis.
Men börja med att skärma kablarna som går från micken. Koppla skärmningen till jord på jacket.
Koppla även plåtbrickan till jord på jacket.
Bilder på skapelsen, pleace! :D
OK, ska testa det. Vete sjutton hur jag får dit nåt på plåtbrickan då den redan är limmad till masoniten, men jag kan väl tejpa med alutejpen förstås.

Vem hade väl trott att nån ville ha bilder...;)
Här är den i nuvarande form. Jag ser den framför mig med diverse plåtskyltar, klistermärken och skav/brännmärken då den är klar. Rough metal liksom...
Utsida:
Bild

Botten/insida. (Det riktiga jacket skall monteras genom sidstycket):


Bild
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Stompbox med surr...

Inlägg av Body&Soul »

Eftersom lådan är känslig för hur den står tycker jag det verkar som om det är nåt glapp. Du har ju inte så mycket elektronik vad jag förstår, bara mickarna va? Löd loss den ena och använd bara en och kolla hur det blir. Sen byter du och kör med den andra.

Nästa tanke är att du får nån oönskad induktiv koppling. Men det är ju skumt att det inte visar sig när lådan står uppochner.

Och som sagt, det vore kul att se en bild eller en principskiss på bygget.
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Stompbox med surr...

Inlägg av Body&Soul »

Å nu kom ju bilder. Ja men det där kan väl bara vara skärmning eller glapp som spökar.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Stompbox med surr...

Inlägg av Musikanten »

OBS! Skärma (och jorda) även sidan som jag märkt med rött kryss.
Tror att brummet kommer in den vägen via kapacitiv koppling från omgivningen.
Bild
Ursäkta min engelska felstavning :oops:
- Ingvar -
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Stompbox med surr...

Inlägg av fieldflower »

Coolt, jag börjar där. :tummenupp:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Stompbox med surr...

Inlägg av mrbaloo »

Fränt! Det är coolt med stompboxar.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Stompbox med surr...

Inlägg av fieldflower »

mrbaloo skrev:Fränt! Det är coolt med stompboxar.
Jo, det blir en helt annan grej med stompbox.
Jag har ju min Kustomrigg här hemma, så jag kopplade in stompboxen till baskanalen och slideguran till gitarrkanalen, och sen var det bara att klia/stampa loss.
Med stompboxen blir det liksom musik av det, istf bara gitarr-gnid.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Stompbox med surr...

Inlägg av fieldflower »

Nu blev det av att klappa dit 3 tejpbitar över baksidan, och då blev lådan så tyst och fin så. Inget surr kvar.
Det är något slags knaster då jag rör foten över lådan. Den ligger å andra sidan direkt mot golvet med alutejpen, så jag antar att det kan bli nåt statiskt knas nånstans...

Tysken har lagt min order vilande då en pryl inte fanns hemma än, så jag har inte kunnat sätta dit rätt jack, vilket innebär att den inte bli klar riktigt än.
Men den känns helt klart fungerande, så med lite fötter och designdetaljer så blir den nog bra.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Stompbox med surr...

Inlägg av Musikanten »

Bra! :tummenupp:
Om man viker in en liten bit av änden på alu-tejpen så att de blanka sidorna gör kontakt med varandra
så behöver man inte bekymra sig om klistret skulle isolera lite. Jag tänker då på skarvning med häftklammer rakt igenom båda tejp-remsorna.
Roligt att du blev nöjd med din konstruktion. :D
- Ingvar -
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Stompbox med surr...

Inlägg av fieldflower »

Musikanten skrev:Bra! :tummenupp:
Om man viker in en liten bit av änden på alu-tejpen så att de blanka sidorna gör kontakt med varandra
så behöver man inte bekymra sig om klistret skulle isolera lite. Jag tänker då på skarvning med häftklammer rakt igenom båda tejp-remsorna.
Roligt att du blev nöjd med din konstruktion. :D
Jag mätte faktiskt upp hela lådan och det är alldeles utmärkt kontakt överallt trots att jag inte gjort nåt sånt.
Högsta motstånd jag hittade var 15 Ohm mellan ett par punkter, men oftast 0-5 Ohm.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Stompbox med surr...

Inlägg av fieldflower »

Nu har jag fått hem jacket också, så nu är stomp-boxen ihopsatt och klar (förutom utseende-detaljerna då).
Blev riktigt bra med jacket monterat också. Bra, djup oomph-ton i den.
Det är fortfarande lite statiskt ploppande, men det har blivit mindre.

Då jag satte dit jacket såg jag till att först tvinna trådarna, dra om alutejp runt hela längden, och se till att alutejpen även fick kontakt med sleeven på jacket.
Den är nu totalt fri från surr och brum. :D
Medlem i PB50+
Skriv svar