Ersätta sadel?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
catsup
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: ons 08 dec 2010, 10:06
Ort: malmö

Ersätta sadel?

Inlägg av catsup »

Hej!

Min kompis behöver en bas att sitta och leka med så jag tänkte fixa ihop detta gamla härke åt honom http://pratabas.se/viewtopic.php?f=8&t=75618&p=1260087. Som det är nu så har den gamla sadeln försvunnit i någon flytt och jag är på jakt efter en ny som kan tänkas passa.

Sadelspåret verkar ha lite udda dimensioner ~43mm 5mm 5mm, så en rätt hög sadel behövs. Hittade inga passande på http://gitarrdelar.se" onclick="window.open(this.href);return false; men denna från gmf tror jag skulle kunna passa om jag filar lite: http://gmf.jetshop.se/stallben-oversadl ... s-sparad-1 dock så behöver man beställa för minst 200:- där. Hade gärna försökt komma undan med minsta möjliga kostnad. Kollat lite på ebay men inte hittat något som känns som om det passar plus att det troligtvis kommer ta en mindre evighet innan det kommer fram.

Tips och råd? Hjälp en noob!

Tack på förhand!

mvh catsup
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Ersätta sadel?

Inlägg av strummer »

Du kan ju enkelt göra en sadel i något hyfsat hårt träslag, om du har tillgång till någon spillbit.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
catsup
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: ons 08 dec 2010, 10:06
Ort: malmö

Re: Ersätta sadel?

Inlägg av catsup »

Jag sitter och slipar på en plastbit som jag hoppas ska funka. Får se om jag är händig nog bara.
Användarvisningsbild
robin the puck
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 11 okt 2011, 10:24
Ort: Göteborg

Re: Ersätta sadel?

Inlägg av robin the puck »

Om en ska göra en själv, är ju stränghöjden en faktor. Är det något mer att tänka på än om greppet på första bandet kännas bra? Tänker att de övriga banden är en justeringsfråga. Sitter just med en bas där sadel är i småbitar...
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Ersätta sadel?

Inlägg av strummer »

robin the puck skrev:Om en ska göra en själv, är ju stränghöjden en faktor. Är det något mer att tänka på än om greppet på första bandet kännas bra? Tänker att de övriga banden är en justeringsfråga. Sitter just med en bas där sadel är i småbitar...
Förutom det uppenbara, att de sitter rätt i sidled, ska spåren vara raka i längsled, ha runda bottnar som passar strängen, och luta något mot skallen. Höjden är rätt enkel att fixa, tryck ner respektive sträng på 3:e band och mät mellan sträng och band 1, där måste det vara liiiite mellanrum.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
robin the puck
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 11 okt 2011, 10:24
Ort: Göteborg

Re: Ersätta sadel?

Inlägg av robin the puck »

Med min ultra professionella bladmåttsats (en näve gamla plektrum) mäter jag cirka 0.4 milimeter. Är det för mycket?
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Ersätta sadel?

Inlägg av strummer »

Beror på anslaget, man brukar säga "ett visitkort" men hur tjockt är det?
Tror jag har rätt mycket lägre, ska mäta

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
Kompressor, det är livet!
Skriv svar