Byte av stall Fender Tele MP till vanligt av bockad plåt

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Byte av stall Fender Tele MP till vanligt av bockad plåt

Inlägg av bassace »

Byter stall på min Fender Telecaster MP från högmassestallet som sitter på från fabrik mot ett vanligt klassiskt bockat plåt-stall av Fender-typ.

Originalstallet är dock något lite bredare än ett vanligt Fender plåt-stall. De tre mittersta hålen funkar att dra ned skruvarna trots att det nya stallet är bredare men de två yttre hålen hamnar ganska off, se bilder.

Vad göra?
- Borra nya hål?
- Dra ned skruvarna i de befintliga hålen trots de kommer snett?

Vill inte förstöra något så att det inte går att sätta tillbaka originalstallet igen om jag skulle ångra mig.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Byte av stall Fender Tele MP till vanligt av bockad plåt

Inlägg av BBQV »

Använd bara tre skruvar. Det räcker.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Byte av stall Fender Tele MP till vanligt av bockad plåt

Inlägg av busse »

Vilken ljudmässig skillnad blir det med stallbytet? Jag skulle vara sugen på att byta ut det stora stallet på min MIM Cabronita och sen klappa på en stallkåpa.

Helst skulle jag ju vilja byta till ett stall med strängarna genom kroppen vilket jag misstänker skulle ge mer ton.
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Byte av stall Fender Tele MP till vanligt av bockad plåt

Inlägg av bassace »

BBQV skrev:Använd bara tre skruvar. Det räcker.
Ja, det alternativet har jag också övervägt.
Sitter så nu sedan igår och det verkar helt stabilt. Krafterna verkar ju i vinkelrätt mot skruvarnas längdriktning så bara tre skruvar borde väl hålla också på längre sikt, även med stiffa strängar som Chromes 50-105?

Sen har vi ju den estetiska aspekten, om jag beslutar mig för att behålla det nya stallet kanske jag borrar två nya små hål i alla fall.
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Byte av stall Fender Tele MP till vanligt av bockad plåt

Inlägg av bassace »

busse skrev:Vilken ljudmässig skillnad blir det med stallbytet? Jag skulle vara sugen på att byta ut det stora stallet på min MIM Cabronita och sen klappa på en stallkåpa.

Helst skulle jag ju vilja byta till ett stall med strängarna genom kroppen vilket jag misstänker skulle ge mer ton.
Jag har provat olika högmass-stall som Badass II, Gotoh och nu detta Fenderstallet på tre olika Fender-basar och har i samtliga fall föredragit det klassiska bockade plåtstallet. Tycker att basen blir mer levande med plåtstall, mer musikalisk ton, mer resonans i kroppen.

Är också sugen på att konvertera någon av mina Fenders till String-thruogh men det är ju en större operation som inte går att reversera. Undrar också hur det skulle påverka ljud/känsla.
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Byte av stall Fender Tele MP till vanligt av bockad plåt

Inlägg av Lowlife »

Den enda modifikation av stall o dyl som givit en hallelujaupplevelse var när jag satte bussningar och drog strängarna genom kroppen. Spelkänslan var oförändrad men tonen blev större på något vis...
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Skriv svar