"Tone Wood"?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Basiiwan
Medlem
Inlägg: 251
Blev medlem: tis 04 dec 2012, 09:51
Ort: Helsingborg

"Tone Wood"?

Inlägg av Basiiwan »

Hej! Såg den här videon och blev nyfiken på vad folk här inne har för åsikt? Stämmer det? Nu handlar den här videon om elgitarrer men borde inte gör någon skillnad :)

https://www.youtube.com/watch?v=svmOQuN ... 6WUvloY22d" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: "Tone Wood"?

Inlägg av Musikanten »

Han verkar ha klart för sig. Min engelska sätter förstås vissa gränser...
Skulle vara intressant att höra hans förklaring av "död ton" på basens G-sträng.
- Ingvar -
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: "Tone Wood"?

Inlägg av allan »

Har kollat runt en hel del på google schoolar det sista ang. "Tonträ"o det verkar inte finnas någon konsensus i frågan. På Talk Bass är man rörande oense i ämnet. Det finns en del akademiska publikationer avseende " uppmätning av vibrationer i elbas", men den har jag inte läst.(kostar 30 dollar)

I en annan uppmätningsstudie görs slutsatsen att halsen är den känsligaste delen på en elbas. Det är är det "händer"och en för tunn hals/felkonstruerad/ ger upphov till deadspots. En slutsats kan vara att en rejäl hals på en elbas är av godo för soundet/klangen och stabilitet. För övrigt bekräftade en gitarrbyggare för mig att tendensen att tunna ut halsar och kompensera detta med grafitstavar menligt påverkar klangen.

I en akademisk studie av akustiskt gitarrbygge ger man ett exemplel på en gitarr byggd i lastpallsvirke av en duktig byggare som lät utmärkt. Konstruktion och byggprocess är alltså väl så viktiga som tonträet.
Författaren konstaterar att allt fackfolk är rörande överens om hur ett mkt bra ex låter, men att igen spelare/byggare vid blindtest kan avgöra vilka träslag en gitarr är byggd av.

I en studie av skillnaden i sound mellan elgitarrer med bolt-on resp. genomgående hals var det samma sak. Inga av gitarristerna prickade rätt vid blindtestet......

I en tråd på TB menade en författare att problemet i grund är träts natur/beskaffenhet. Trä är ett anisotropt material, dvs det har olika egenskaper/styrkor i olika riktningar. Det innebär vidare att skillnaderna inom ett träslag kan vara större en skillnaderna mellan olika träslag.

Därav faller väl lite av trätonshypen?


Men det har dykt upp studier de sista som försöker bena ut vad elgitarr/basister menar de pratar om att instrument låter olika o om detta är kvantifierbart.

Den som lever får se...
Senast redigerad av allan den lör 07 nov 2015, 13:14, redigerad totalt 1 gånger.
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: "Tone Wood"?

Inlägg av allan »

http://www.researchgate.net/profile/Hel ... f15b58.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: "Tone Wood"?

Inlägg av allan »

Kolla ovan. Helmut Fleischer heter författaren. Här är en vetenskaplig studie om dead spots. Har inte läst den, men det finns en kortare variant ute på nätet........
Användarvisningsbild
Basiiwan
Medlem
Inlägg: 251
Blev medlem: tis 04 dec 2012, 09:51
Ort: Helsingborg

Re: "Tone Wood"?

Inlägg av Basiiwan »

Vad jag kommer ihåg av hans övriga videos i ämnet (han har gjort ett par, mycket annat gott att se också), så är det två saker som står för ljudet i en gitarr; mickar och strängar. Allt annat är marginellt.
Mest att man ser lite då och då att "Oh, lönnhals som ger basen en fin klang" och folk som hävdar att en tyngre bas har ett "bättre" ljud osv. Han gör även tester där han häller ett väldigt lätt pulver på mickar och drar i strängarna och ingenting händer. Vissa menar ju på att dom plockar upp vibrationerna från kroppen osv.

Jag är helt på Wills linje men ville bara kolla lite åsikter i ämnet :)
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: "Tone Wood"?

Inlägg av allan »

Lurigt det där med "ton-trä"....

O speciellt "halvmyten" om den "klangfyllda lönnen." Har personligen väldigt svårt för lönngreppbräde-vurmen. Jag tycker det låter ihåligt, platt och har bedrövlig sustain. Att lönn skulle ha mer diskant än rosewood, är väl mer ett uttryck för att lönnen är renons på bas o mellanregister.
MEN; Jag hade en kompis som hade en jazz -73 med en tunn lönnhals/bräda och den lät fantastiskt.....

Min egen hemmasnickrade uppfattning är som sagt ovan att det kan vara stora skillnader på ett träslags tonkvaliteter. En bit lönn låter bra, en annan anus, även om du sågat ur samma träd/stycke. Och det kanske är både en välsignelse o förbannelse?

Köpte en allpart J-bashals m. rosewoodbräda o skruvade fast den i en gammal sönderslöjdad Tokai-kropp och den basen låter fantastiskt. Bingo! Jag hade helt enkelt tur....Och håller man sig i hpd-träsket så kan välsignas med både rena vinstlotter och trötta stönträn?

Men sedan finns även disciplinen psyko-akustik, dvs förväntningar, fördomar o önsketänkande.......... :D
Användarvisningsbild
Basiiwan
Medlem
Inlägg: 251
Blev medlem: tis 04 dec 2012, 09:51
Ort: Helsingborg

Re: "Tone Wood"?

Inlägg av Basiiwan »

Du är alltså av åsikten av att träslaget spelar roll för tonen i en bas? :) Det var inte mickarna? Strängarna? ^^

Jag blandar visst ljud och ton hejvilt men jag tror vi är överens om vad vi menar med tanke på blindtestet i slutet på videon :) Där träslaget i greppbrädan inte är särskilt aktuellt heller iofs :)
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: "Tone Wood"?

Inlägg av bassace »

Basiiwan skrev:... två saker som står för ljudet i en gitarr; mickar och strängar. Allt annat är marginellt...
Det är sant till en viss del då ju ljudet principiellt alstras uteslutande av vibrerande magnetisk strängar och magnetiska spolar i mickarna.

Däremot ger framför allt hals och stall och kanske även kroppen förutsättningar för hur strängen vibrerar. Basar låter olika oförstärkta med olika karaktär på tonen (det kan låta typ boom, båom, boing etc) och det återspeglas definitivt även i det förstärkta ljudet.
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: "Tone Wood"?

Inlägg av allan »

Som du ser är jag inte helt konsekvent...

Men tror nog att det måste till ett bra "instrument-trä" i-sig, men att sitta o ljud-designa sin bas med hjälp av warmoths träkatalog är nog överskattat. Trä är ett inkonsistent och oberäkneligt material, som sagt.

Men som sagt det har dykt upp publikationer som tar fasta på elgitarr/basisters subjektiva erfarenheter.....
Senast redigerad av allan den mån 02 nov 2015, 18:35, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: "Tone Wood"?

Inlägg av Body&Soul »

Nog betyder träslaget mycket. Och inte bara arten av träd utan också växtplats mm. För att ta ett exempel från vårt vilda hemland så är det skillnad i resonans i ett instrument byggt av gran uppvuxen i oländig terräng i en sluttning mot norr och en snabbvuxen gran i terräng med hög bonitet. Fråga en fiolbyggare och få en föreläsning...

Bägge typerna duger att bygga instrument av, och en skicklig instrumentbyggare kan säkert få till ett bättre instrument av ett sämre träslag än en sämre byggare med bättre träslag.

En gång köpte jag en spilopipa byggd av pipslöjdaren och riksspelmannen Valter Ramsby, tyvärr bortgången sedan många år. Vi satt i en grässlänt efter ett av hans framträdanden nånstans i Hälsingland. Jag köpte pipan han just haft konsert med och han berättade att när han valde råämne så räckte det inte med ovanstående tätvuxna gran som åldrats i tufft förhållande, han var också noggrann med exakt vilken gren på trädet som var den dugligaste. :-)
Användarvisningsbild
Basiiwan
Medlem
Inlägg: 251
Blev medlem: tis 04 dec 2012, 09:51
Ort: Helsingborg

Re: "Tone Wood"?

Inlägg av Basiiwan »

Ja, fast nu snackar vi ju elgitarrer här :) Han nämner själv i videon att det handlar inte om akustiska gitarrer eftersom dom fungerar helt annorlunda. Att träarter är olika är ju klart, det är ju skillnad på att bygga en bas helt i ebenholtz och en helt i balsa. Men de vanliga träslagen för elektriska gitarrer och basar skiljer så pass lite i hur vibrationer transporteras så det är oviktigt :)
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: "Tone Wood"?

Inlägg av Musikanten »

Så här tror jag... :wink:
Akustiska gitarrer, fioler - träet påverkar ljudet.
Elgitarrer och elbasar - mickar och strängar påverkar ljudet.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Basiiwan
Medlem
Inlägg: 251
Blev medlem: tis 04 dec 2012, 09:51
Ort: Helsingborg

Re: "Tone Wood"?

Inlägg av Basiiwan »

Musikanten skrev:Så här tror jag... :wink:
Akustiska gitarrer, fioler - träet påverkar ljudet.
Elgitarrer och elbasar - mickar och strängar påverkar ljudet.
Ja det är så jag resonerar också.. :)
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: "Tone Wood"?

Inlägg av allan »

Men det är inte helt oproblematiskt...

Har vi inte alla haft basar som varit helt döda? Och där nya strängar o preamps osv inte förmår rädda tillställningen?

Samtidigt som man kan testa budgetbasar som låter mkt resonanta?

O andra sidan så blir det hokuspokus om man tror att en ask-kropp o lönnhals (Jbas) alltid skall låta Marcus Miller,

eller att en bandlös ebenholzbräda alltid skall knorra i all evighet.

Men man får intrycket av att reelt vetande ligger steget efter vårt eget önsketänkande. :?:
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: "Tone Wood"?

Inlägg av Body&Soul »

Har ingen märkt skillnaden på "sustain" mellan en bra och en dåligt elgura.
Ta en usel elbas och byt elektronik och strängar och den kommer fortfarande låta skit.
Varför tillverkar man syntar av plast men basar av trä?
Varför blir jag upprörd? :-)
Användarvisningsbild
Basiiwan
Medlem
Inlägg: 251
Blev medlem: tis 04 dec 2012, 09:51
Ort: Helsingborg

Re: "Tone Wood"?

Inlägg av Basiiwan »

Body&Soul skrev:Ta en usel elbas och byt elektronik och strängar och den kommer fortfarande låta skit.
Men vad är det för magiskt fenomen som gör att det är så då? Man kan ju kanske misstänka att han kanske har utelämnat någon parameter i sin fysiklektion om ljudupptagning men för mig så kan jag inte komma på hur det är möjligt.
Kan det ha att göra med ett fördomsfullt öra? Hade varit kul med en shoot-out på någon PB-träff där man tar exakt samma elektronik och mekanik och sätter på en "dyr" respektive en "billig" bas, spelar in och gör ett blindtest :)
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: "Tone Wood"?

Inlägg av basmartin »

Basiiwan skrev:
Body&Soul skrev:Ta en usel elbas och byt elektronik och strängar och den kommer fortfarande låta skit.
Men vad är det för magiskt fenomen som gör att det är så då? Man kan ju kanske misstänka att han kanske har utelämnat någon parameter i sin fysiklektion om ljudupptagning men för mig så kan jag inte komma på hur det är möjligt.
Kan det ha att göra med ett fördomsfullt öra? Hade varit kul med en shoot-out på någon PB-träff där man tar exakt samma elektronik och mekanik och sätter på en "dyr" respektive en "billig" bas, spelar in och gör ett blindtest :)
Det här är inte ens ett kontroversiellt ämne. Olika träbitar dämpar strängen olika. Strängen påverkas i allra högsta grad av materialet det är förankrat i. Sedan att vissa personer bommar blindtester... Tja, alla vet inte vad man ska lyssna efter. Vi har haft tester här på pb där vissa inte lyckats höra skillnad mellan en p-bas och en jazzbas...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: "Tone Wood"?

Inlägg av mrbaloo »

Fantastiskt intressant. Har läst en kortare variant på denna fast om elgitarrer i ställe.
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: "Tone Wood"?

Inlägg av Body&Soul »

Ta bara exemplet med "döda" strängar som oftast uppträder på några få band där basen inte resonerar. Här låter jag proffsen fundera över varför, men jag tycker mig ha märkt att halsens konstruktion och stämskruvarnas placering påverkar. Lyssnar man med örat mot basen hittar man lätt band, ofta för G-strängen, där inte träet resonerar. Med sladden i så sjunger inte basen lika uthålligt på dessa band.

Då får man köpa en pedal som kompenserar :-)
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: "Tone Wood"?

Inlägg av allan »

Kolla länken i tråden ovan. Dead spots runt c -c# har med halsen att göra. Halsen vibrerar i samma frekvens som tonerna i "deadspotset".
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: "Tone Wood"?

Inlägg av allan »

basmartin skrev:
Basiiwan skrev:
Body&Soul skrev:Ta en usel elbas och byt elektronik och strängar och den kommer fortfarande låta skit.
Men vad är det för magiskt fenomen som gör att det är så då? Man kan ju kanske misstänka att han kanske har utelämnat någon parameter i sin fysiklektion om ljudupptagning men för mig så kan jag inte komma på hur det är möjligt.
Kan det ha att göra med ett fördomsfullt öra? Hade varit kul med en shoot-out på någon PB-träff där man tar exakt samma elektronik och mekanik och sätter på en "dyr" respektive en "billig" bas, spelar in och gör ett blindtest :)
Det här är inte ens ett kontroversiellt ämne. Olika träbitar dämpar strängen olika. Strängen påverkas i allra högsta grad av materialet det är förankrat i. Sedan att vissa personer bommar blindtester... Tja, alla vet inte vad man ska lyssna efter. Vi har haft tester här på pb där vissa inte lyckats höra skillnad mellan en p-bas och en jazzbas...
Men är det inte så att trä dämpar vissa frekvenser, med även fungerar som akustiskt svänghjul för vissa sammansatta frekvensentoppar som utgör just "soundet" i tex jazzbasens akustiska sound?

Detta till skillnad från sinusvågor, syntar, luthitekroppar och grafithalsar mm :?:
Användarvisningsbild
Basiiwan
Medlem
Inlägg: 251
Blev medlem: tis 04 dec 2012, 09:51
Ort: Helsingborg

Re: "Tone Wood"?

Inlägg av Basiiwan »

Poängen med videon litegrann är att han bevisar(?) att vibrationerna från kropp och hals inte tas upp av mickarna överhuvudtaget. Som sagt visar han även i en annan video att mickarna (som ju sitter fastskruvade i kroppen) inte vibrerar alls när man drar tämligen hårt på samtliga strängar. Jag springer lite hans ärende här men bland kommentarerna på hans videos så är det bara medhåll och ingen som försöker motbevisa honom på något sätt.
Han har även med en video där han snackar om "dead spots" och hävdar att det fenomenet är helt och håller en fråga om dålig setup.

Kommentarer? xD
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: "Tone Wood"?

Inlägg av Body&Soul »

Det är ju två helt olika fenomen som diskuteras. Det här är min uppfattning om fenomenen:

Det ena handlar om elektronik, en sträng rör sig i ett magnetfält och alstrar ström genom induktion. Så länge strängen rör sig alstras ström som transformeras till ljud i högtalaren.

Det andra handlar om konstruktionen av basen (material, design, sammanfogning etc.). Hur länge strängen förmår att röra sig beror på det här. En välbyggd bas ger resonans och "stimulerar" strängen att hålla ut svängningarna. Dessvärre är det här frekvensberoende. Härifrån kan vi härleda det engelska uttrycket "sustain" (hålla ut).

Eftersom resonansen är frekvensberoende, och man ju gärna vill ha både bra och jämn resonans över hela basens frekvensregister blir byggnationen en slags kompromiss där det inte är ovanligt med "döda punkter" som inte förmår uppfylla resonanskravet. Tydligast visas detta om man utökar frekvensomfånget för basen, lägger till en B-sträng.

En bra bas har jämn resonans och helst omärkliga dippar i resonans. En sur bas kan ha ett otroligt tryck och resonans på två strängar men de andra två (tre) är mer eller mindre stendöda. I det läget börjas det skruvas med avståndet till mickarna för att försöka kompensera och visst kan man få till ett högre ljud men resonansen är lika död som förut.
Användarvisningsbild
bostrowskij
Medlem+
Inlägg: 567
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 02:27
Ort: Boden (Västerbottning i exil)

Re: "Tone Wood"?

Inlägg av bostrowskij »

Apropå "döda punkter", man kan ofta faktiskt känna med vänsterhanden när man träffar av en deadspot, det blir en liten men kännbar "stöt" i halsen. En kort vibration som släcker ut strängens vibration när man träffat av halsens egenfrekvens.

Lite off topic men ändå besläktat:
Vi som håller på mycket med vinylskivspelare känner igen samma fenomen när man ska hitta pickuper som matchar tonarmen bra. Tonarmen har liksom bashalsen en egenfrekvens där den börjar självsvänga när den utsätts för en vibration av en viss frekvens. Pickupen, eller rättare sagt nålen, kan ha olika "fjädringsstyvhet", dvs hur mycket den förmår röra sig i sidled från mittläget. Den tekniska termen är komplians, och det här påverkar tonarmens egenfrekvens beroende på vilken effektiv massa tonarmen har.
Man vill undvika att tonarmen börjar självsvänga, generellt kan man säga att lätta tonarmar vill ha "mjuka" pickuper med hög komplians, tunga tonarmar trivs bäst med "styva" pickuper med låg komplians. Matchar man fel kan man få så kraftiga oscillationer i tonarmen att pickupen bokstavligen börjar studsa av sig själv på skivan.
Gubbstrutt 60+
Skriv svar