Basbygge -- P-bas -- Kropp av al från Hallandsåsen -FÄRDIG-

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
maxend00d
Medlem+
Inlägg: 567
Blev medlem: mån 24 maj 2010, 19:01
Ort: Stockholm

Basbygge -- P-bas -- Kropp av al från Hallandsåsen -FÄRDIG-

Inlägg av maxend00d »

Hej!
Jag har länge velat bygga en egen elbas, men aldrig haft tid eller möjlighet förrän nu.
Jag tyckte det kändes lite för tråkigt och lätt att köpa färdiga delar och sätta ihop, men jag har aldrig byggt något som det här förut, och att bygga en hals från scratch med dragstång och band med allt vad det innebär, är att ta mig vatten över huvudet. Jag har alltså bestämt mig för att bygga en egen kropp och köpa resten av delarna.

Det blir en Precision-bas. Jag har redan fått tag i en Warmoth-hals med rosewood-greppbräda, och lite andra delar är också påväg att trilla in.

En kompis till familjen äger skogsmark på Hallandsåsens södra sida, och han hade al-plankor från sina skogar som legat i hans lada i drygt 5 år. Jag fick ta med mig en bit hem, och har satt igång med arbetet.
Bild

Hem å såga till lagom bitar
Bild

Fint!
Bild

Nästa steg = åka till det lokala snickeriet för att få al-bitarna rikt-och-planhyvlade (Dessa typer av maskiner har jag tyvärr inte tillgång till själv)
Bild

Tjoho! En liten defekt i ena al-biten gör att jag får passa in den under där plektrumskyddet kommer hamna, som ni ser.
Bild

Torr-limma - för att se att allt kommer sitta tätt emot när väl limmet är på plats
Bild

Pensla på trä-lim för utomhusbruk, vilket jag blev rekommenderad av personalen på snickeriet, då det ska hålla bättre än "vanligt" slöjd-trälim.
Bild

Såhär ser det ut just nu, och snart är det dags att spänna loss och titta på resultatet.
Bild

*UPPDATERING* 25/11

Limningen gick bra, och imorse var jag tillbaka på det lokala snickeriet och fick båda sidorna hyvlade till platta och fina ytor, och i lagom tjocklek (ca 45mm)
Bild

Titta va fint det blev!
Bild

Det här ska nog kunna bli nått!
Bild

*UPPDATERING* 4/12

Igår var jag på besök hos en bekant med bandsåg, och efter en dryg timme av noggrant sågande och pill, så ser träbiten nu faktiskt ut som en elbas-kropp. Det känns riktigt kul och skjutsar igång fortsatta snickeri-suget.
Bild
Bild
Bild

Bandsågen lämnar en väldigt hackig yta, speciellt i de mer svåråtkomliga delarna, typ svängen mellan bandhorn och hals-fästet. Så nästa steg är att raspa och fila längs hela den sågade ytan, få till jämna och fina kurvor utan små "bumps", vilket jag hann med att påbörja igår.
Före en timmes raspande och filande med podcast i öronen:
Bild
Efter en timmes raspande och filande med podcast i öronen:
Bild

Jag har nu fått hem stall och plektrumskydd, och en Aguilar 4p-60 pickup är påväg.

*UPPDATERING* 14/12
Basen har tagit form till en fin slab-board-kropp, så nästa steg är att jobba med avfattningar och rundade kanter. Jag har använt min Schatz P-bas som facit för att ha något att gå efter.
Bild

Rita ut guide-linjer..
Bild

Raspa det grövsta
Bild

Efter att ha raspat och filat en fin rundad kant längs med hela konturen av basen, var nästa steg att börja jobba av allt material vid de två avfasningarna, en där högerarmen vilar och en för potentiell öl-mage.
Bild

På god väg!
Bild

*UPPDATERING* 13/1

Bild
Bild
Cutaways färdiga!

Bild
Det ser ut som en bas!

Med en rätt opålitlig överhandsfräs var det dags att gå på utfräsning för elektronik, samt kanske byggets känsligaste process, hals-fickan.
Bild
Bild
Eftersom att virket började brinna pga friktionsvärmen från fräsen när jag försökte mig på att fräsa hela djupet på en gång, fick jag ta det i etapper, några millimeter djupare för varje gång.
Bild
Det gick!
Bild
Halsfickan blev ful, men funktionsduglig.
Bild

*UPPDATERING* 26/1

Nämen titta! Nästa steg är att borra alla hål för stall, hals, plektrumskydd osv.
Bild

*UPPDATERING* 21/3
Byggets mest kritiska del, att fästa halsen, är nu gjord! Det var klurigt, just eftersom att halsen jag köpt har förborrade hål, som jag var tvungen att borra efter i halsfickan. Jag övervägde att borra nya hål, då det är svårt att lyckas "pricka rätt" i halsens hål, och få en bra passform, men det skulle innebära att halsplattan kommer ca 1 cm "snett" från hur det brukar vara. Dels skulle det vara lite knasigt rent estetiskt, och så tänker jag att de förborrade hålen sitter just där de sitter av en anledning.
Efter noga mätningar på halsens skruvhål, hade jag fyra markeringar i halsfickan som jag verkligen hoppades var exakta nog för att halsen skulle sitta rakt och tight. Jag kontroll-testade genom att trycka in en liten spik i varje skruv-hål i halsen, så att bara ca 2 mm stack upp, och pressade sedan ner halsen i halsfickan, och fick då fyra små hål efter spikarna. Som tur var matchade dem med mätningarna, och det var dags att borra.
Jag har ingen pelarborr, utan fick helt enkelt försöka borra så rakt jag kunde med en vanlig handhållen borr. Risken är ju då att jag borrar lite snett, och att de fyra hålen inte matchar med halsplattan på andra sidan. Det blev inte perfekt, men inte katastrof:
Bild
Vinkar "Hej PB" i spegelbilden.

Jag borrade upp samma hål med bredare borr, tills halsskruvarna precis kunde gå igenom. Sedan var det moment of truth. Halsen skruvades på, och den satt rakt och stabilt! TJOHOO!! Basen kommer alltså bli spelbar. :D
Här bredvid min andra P-bas, ser man att både E och G-strängen ligger med godkänt avstånd mot greppbrädans kanter.
Bild

Hål för plektrumskydd, pickups och tumstöd markerades och borrades,
Bild

och monterades.
Bild

Axelbandsknoppar fästes.
Bild

Och kvar nu är att borra kanalen för jordningen, som går från under stallet, snett ner till elektronik-urgröpningen. Om det går som det ska, så är det "bara" timmar av slipning och sandpapper och porfyllning kvar innan det är dags att måla. Färgburkarna står redo.

*UPPDATERING* 25/4
Efter ett litet uppehåll så är projektet i rullning igen, och jag har hunnit med det här:
Borra kanalen mellan stall och under plektrumskyddet, samt sitta många timmar med sandpapper och slipmus. Sandningen bestod av två steg, dvs att först sanda kroppen helt len en första gång, för att sedan blöta hela bas-kroppen och låta stå över natten. Nästa dag har trät alltså svällt något, vilket man då sandar helt lent för en andra gång. Då blev det såhär:
BildBildBild

Det var därefter dags för att smörja in hela kroppen med por-fyllare. Detta gav även basen en fin lyster.Bild
Här ser man lite skillnad i färg före (baksidan av kroppen) och efter jag applicerat por-fyllaren (ovansidan/längs hela kanten av kroppen)
Bild

Jag behövde en ny sadel till min Warmoth-hals, och jag skaffade mig sadel-ämne av ben på den lokala musikaffären.Bild

Sadel-ämnet var för tjockt, så jag fick hyvla till tjockleken på den.BildBild

Den var även konkav i botten, och hade en mycket större böj än min hals. Även detta hyvlades.BildBild

Woila! Skårorna för strängarna väntar jag med att fila tills hela basen är färdig. Då kan jag eventuellt kompensera för strängarna några millimeter, ifall halsen skulle sitta något snätt. Men det hoppas jag inte, den var rak och fin när jag testade att montera sist!
Bild

Och såhär fin blev kroppen efter porfyllningen satt sig.BildBild

Då är det alltså bara lackeringen kvar. Jag skall göra om förrådet/verkstaden till en dammfri målar-studio i veckan.

*UPPDATERING* 28/4
Då är min dammfria (någorlunda iallafall) lackerings-studio uppriggad. Den består bara av billig plast från tak till golv, i en cirkel som jag och en liten arbetsbänk får plats i.
Bild

Jag läste någonstans att Fender på 60-talet brukade lägga några lager lack av "random" kulör som grund innan de målade med den faktiska kulören som man syns. Till exempel, om de ska måla en bas i fiesta red, men precis har lackat en tidigare med till exempel olympic white, så kunde de börja att grunda med den tidigare färgen. Detta kanske bara är hittepå, en lögn som jag läst, men jag har även hört att sherwood green med fördel kan grundas med vitt. Då jag hade en halv burk olympic white hemma, blev det tre lager vitt!
När basen väl används och slits kommer den vita lacken titta fram innan träet, vilket jag tänker kommer bli riktigt snyggt. :kär:
Efter två lager olympic white:
Bild

Efter tre lager har basen fått en rättså rejäl täckning, och det duger gott och väl åt att vara en "undercoat":Bild

Och nu nyss, för 30 minuter sedan, blev det ett första laget av sherwood green. Jag kan ha varit för ivrig, jag täckte över det vita ganska rejält, och har jag otur så märker jag att det blivit lite rinningar ikväll när jag tittar till resultatet. Vi hoppas på det bästa, snyggt kommer det ju iallafall bli!
Bild

*UPPDATERING* 21/5
Sammanlagt blev det tre lager vit, sex lager sherwood green och fyra lager klarlack. Jag behövde endast våtslipa ett lager färg, det allra första, resten gick kalasbra.
Bild

Noggrant skärmningsarbete (den gröna färgen mot koppar är för övrigt otroligt snyggt)
Bild

Elektroniken och allt annat monteras:
Bild

Sadel-skårorna filas:
Bild

Och vips, så var det en elbas!
Bild
Bild

Jag är otroligt nöjd, det var sjukt kul att ta mig tiden att göra detta, vilket jag velat göra sedan jag började spela elbas i sjunde klass. Att basen sedan blev både snygg och spelbar är såklart ett stort plus!
Notera det handgjorda läder-axelbandet jag gjorde. Det passar bra till IMO.
Återkommer med ljudklipp så småningom!
Senast redigerad av maxend00d den lör 21 maj 2016, 10:35, redigerad totalt 10 gång.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Basbygge -- P-bas -- Kropp av al från Hallandsåsen

Inlägg av maxoges »

Tack för bilder och text!
Ser fram emot fortsättning!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Basbygge -- P-bas -- Kropp av al från Hallandsåsen

Inlägg av fieldflower »

Rolig tråd!
Kommer följas med stort intresse!
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Basbygge -- P-bas -- Kropp av al från Hallandsåsen

Inlägg av bassace »

Kul projekt, lycka till! Vad funderar du på för färg?
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Basbygge -- P-bas -- Kropp av al från Hallandsåsen

Inlägg av Fernan »

Sånt här är alltid kul, lycka till !
Användarvisningsbild
maxend00d
Medlem+
Inlägg: 567
Blev medlem: mån 24 maj 2010, 19:01
Ort: Stockholm

Re: Basbygge -- P-bas -- Kropp av al från Hallandsåsen

Inlägg av maxend00d »

Tack allihopa!
Jag tycker också att det här ska bli spännande att följa :)
Angående färg så är jag sugen på Sherwood green.
Användarvisningsbild
Basare
Medlem+
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 23:57
Ort: Kiruna

Re: Basbygge -- P-bas -- Kropp av al från Hallandsåsen

Inlägg av Basare »

Jag röstar på Rhoca Gil-vit

Bild
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Basbygge -- P-bas -- Kropp av al från Hallandsåsen

Inlägg av Phear »

Basare skrev:Jag röstar på Rhoca Gil-vit

Bild
Haha, satt och funderade på nåt rhoca gil-skämt men du hann före. :)
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Basbygge -- P-bas -- Kropp av al från Hallandsåsen

Inlägg av Phear »

Kul med ett kroppsbygge från scratch! Ska bli intressant att följa.
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Basbygge -- P-bas -- Kropp av al från Hallandsåsen

Inlägg av lekamen »

Rolig följetång!
Användarvisningsbild
maxend00d
Medlem+
Inlägg: 567
Blev medlem: mån 24 maj 2010, 19:01
Ort: Stockholm

Re: Basbygge -- P-bas -- Kropp av al från Hallandsåsen

Inlägg av maxend00d »

Uppdaterade första inlägget med fler bilder från i förmiddags.
Och nej, ingen Rhoca Gil-vit här inte :wink:
Användarvisningsbild
maxend00d
Medlem+
Inlägg: 567
Blev medlem: mån 24 maj 2010, 19:01
Ort: Stockholm

Re: Basbygge -- P-bas -- Kropp av al från Hallandsåsen

Inlägg av maxend00d »

Nu tar det fart! Hoppla!
Uppdatering i första-inlägget
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Basbygge -- P-bas -- Kropp av al från Hallandsåsen

Inlägg av mikkejohansson »

Just den där "puckeln" vid halsinfästningen är du ju i gott sällskap med. Så ser alla vintage-Fender ut också. Googla "fender router hump".
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
maxend00d
Medlem+
Inlägg: 567
Blev medlem: mån 24 maj 2010, 19:01
Ort: Stockholm

Re: Basbygge -- P-bas -- Kropp av al från Hallandsåsen

Inlägg av maxend00d »

mikkejohansson skrev:Just den där "puckeln" vid halsinfästningen är du ju i gott sällskap med. Så ser alla vintage-Fender ut också. Googla "fender router hump".
Jag undrade vad den puckeln var bra för, och tyvärr så har jag lyckats fila lite väl hårt där, så puckelns konturer är lite mer jämna (läs borta) nu. Synd att jag inte läste det du skrev lite tidigare, då hade jag kanske vart lite mer noga med att spara formen där :D
Användarvisningsbild
maxend00d
Medlem+
Inlägg: 567
Blev medlem: mån 24 maj 2010, 19:01
Ort: Stockholm

Re: Basbygge -- P-bas -- Kropp av al från Hallandsåsen

Inlägg av maxend00d »

Nytt!
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Re: Basbygge -- P-bas -- Kropp av al från Hallandsåsen

Inlägg av busse »

Kul bygge!

Imponerande att raspa radien på kanten, jag skulle aldrig orka det eller så är det för att jag har en överhandsfräs :wink: Jag är imponerad att över dom som verkligen snickrar med vanliga oelektriska handverktyg. Jobbade i 10 år på snickeri och efter det är allt manuellt snickeri arbete jobbigt, problemet är väl att man vande sig att arbetena gick fort och blev bra då man hade tillgång till bra maskiner.

Sherwood green är ju en riktigt snygg färg :)
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Basbygge -- P-bas -- Kropp av al från Hallandsåsen

Inlägg av Nick »

Spännande läsning. Lycka till!
Sherwood och rosewoodbräda, då krävs nästan mhs!
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
maxend00d
Medlem+
Inlägg: 567
Blev medlem: mån 24 maj 2010, 19:01
Ort: Stockholm

Re: Basbygge -- P-bas -- Kropp av al från Hallandsåsen

Inlägg av maxend00d »

Nytt! :)
Användarvisningsbild
victorstoltz
Medlem
Inlägg: 229
Blev medlem: lör 23 mar 2013, 18:04
Ort: Göteborg

Re: Basbygge -- P-bas -- Kropp av al från Hallandsåsen

Inlägg av victorstoltz »

maxend00d skrev:Nytt! :)
Grymt!
Detta är min favorittråd på hela internet!
Användarvisningsbild
maxend00d
Medlem+
Inlägg: 567
Blev medlem: mån 24 maj 2010, 19:01
Ort: Stockholm

Re: Basbygge -- P-bas -- Kropp av al från Hallandsåsen

Inlägg av maxend00d »

victorstoltz skrev:
maxend00d skrev:Nytt! :)
Grymt!
Detta är min favorittråd på hela internet!
Tack!
Bara för dig finns en ny bild! ;-)
Kurisawa
Medlem+
Inlägg: 512
Blev medlem: sön 07 okt 2012, 16:27
Ort: Varberg

Re: Basbygge -- P-bas -- Kropp av al från Hallandsåsen

Inlägg av Kurisawa »

Hur går det här?
Användarvisningsbild
maxend00d
Medlem+
Inlägg: 567
Blev medlem: mån 24 maj 2010, 19:01
Ort: Stockholm

Re: Basbygge -- P-bas -- Kropp av al från Hallandsåsen

Inlägg av maxend00d »

Det har stannat av lite pga sökningar till musikhögskola och deadlines för lite musik, men jag ska fortsätta så fort jag kan! :)
Användarvisningsbild
Falcon
Medlem+
Inlägg: 659
Blev medlem: mån 31 aug 2015, 13:28
Ort: Stockholm, Hökarängen

Re: Basbygge -- P-bas -- Kropp av al från Hallandsåsen

Inlägg av Falcon »

Nu blir jag sugen på att sätta igång med ett projekt - Fender slab-66. Rolig tråd, bra jobbat!
| Höfner 182-1961 | Höfner 500/1 Cavern CT 2013 | Höfner 500/1 Cavern Ri 2017 | Kent 1963 | Squier Precision TB bass 2007 | Harley Benton BB FL | Harley Benton B-25M | HPD Telecaster Bass | Falcon precision | Audition-65 |
Användarvisningsbild
maxend00d
Medlem+
Inlägg: 567
Blev medlem: mån 24 maj 2010, 19:01
Ort: Stockholm

Re: Basbygge -- P-bas -- Kropp av al från Hallandsåsen

Inlägg av maxend00d »

Tack Falcon!
Nyss uppdaterat! Inte så mycket kvar nu!
Användarvisningsbild
victorstoltz
Medlem
Inlägg: 229
Blev medlem: lör 23 mar 2013, 18:04
Ort: Göteborg

Re: Basbygge -- P-bas -- Kropp av al från Hallandsåsen

Inlägg av victorstoltz »

:D :tummenupp:
Skriv svar