glapp mellan stämskruv och huvud

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Hugo Drax
Medlem+
Inlägg: 1345
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 03:23
Ort: Stockholm

glapp mellan stämskruv och huvud

Inlägg av Hugo Drax »

hallå, jag har precis tagit tag i mitt basbygge som jag startade för säkert 6 år sen, känner att det måste bli klart. Jag håller iaf på att fixa till sadel och ska montera sista stämskruven och strängtryck och sen är det i princip bara lackning kvar. När jag skulle montera sista stämskruven så märkte jag dock att den jag köpt glappar en del i hålet, alltså den hylsan som man gängar på själva stämskruvsdelen, jag skruvade loss de andra för att se om det var samma sak där, och det är det. Så min fråga då, har jag köpt fel stämskruvar och kommer detta glapp att ge mig problem eller funkar det att ha det så? Det kanske till och med ska vara så?
Har tyvärr ingen bas i hemmet att skruva isär och jämföra med.
Som på bilderna ser man ju att det är lite glapp, kanske 1,5-2 mm när jag trycker hylsan mot kanten

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: glapp mellan stämskruv och huvud

Inlägg av Zyrran »

Sådär satt mina UltraLites på både min Jaguar och min P-Bas. Fungerade fint ändå, men är man kräsen så borde man kanske köpa rätt stämskruvar med ett storlek.
Användarvisningsbild
Persa
Medlem+
Inlägg: 691
Blev medlem: tor 09 aug 2007, 19:37
Ort: Örebro

Re: glapp mellan stämskruv och huvud

Inlägg av Persa »

Det bör vara ganska bra passform för att det ska bli bra. Jag hade samma problem på ett bygge, det löste jag med att klippa remsor av aluminiumtejp (Biltema) och tejpa runt hylsan till det blev bra passform. Dock glappade min mindre än din gör.
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: glapp mellan stämskruv och huvud

Inlägg av Body&Soul »

Gängtejp.
Användarvisningsbild
Hugo Drax
Medlem+
Inlägg: 1345
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 03:23
Ort: Stockholm

Re: glapp mellan stämskruv och huvud

Inlägg av Hugo Drax »

Okay, det låter ju som att det skulle gå att tejpa till det lite då. Får fundera på saken, har mätt hålen nu iaf och får dom till cirka 18mm, men ska mäta noggrannare med skjutmått i helgen. Vad jag vill minnas när jag köpte dom så tog jag det som låg närmast i storlek hos hipshot, men vad jag kan se så har dom bara 1/2" och 3/8" av dom som jag vill ha, men andra tillverkare kanske har andra storlekar? Har ju som krav att de ska vara svarta då all annan mekanik är svart :)

vad finns det mer för tillverkare så jag kan kika runt lite?
Artwood
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: fre 13 apr 2012, 09:55
Ort: Linköping

Re: glapp mellan stämskruv och huvud

Inlägg av Artwood »

Nu kommer jag kanske att avslöja min ålder men en vanlig fix på 70-talet då utbudet av delar var begränsat, var att limma en tandpetare eller en träflisa i hålet på den sidan som är bort från halsen. Funkade fint då och förmodligen även nu. :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Hugo Drax
Medlem+
Inlägg: 1345
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 03:23
Ort: Stockholm

Re: glapp mellan stämskruv och huvud

Inlägg av Hugo Drax »

Artwood skrev:Nu kommer jag kanske att avslöja min ålder men en vanlig fix på 70-talet då utbudet av delar var begränsat, var att limma en tandpetare eller en träflisa i hålet på den sidan som är bort från halsen. Funkade fint då och förmodligen även nu. :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Detta låter ju också som en lösning. Har ju trots allt en bror som är möbelsnickare så det kanske rent av går att fixa till något än bättre än en tandpetare :tummenupp:
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: glapp mellan stämskruv och huvud

Inlägg av Danne »

Kanske skulle gå att klippa till en shimsplåt att linda runt hylsan? Tex från en ölburk?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: glapp mellan stämskruv och huvud

Inlägg av BBQV »

Eftersom det är en skruvbussning så måste det vara en viss frigång för att den ska kunna rotera i hålet. När du dragit åt den så sitter den där den ska och den lilla piggen/skruven på baksidan gör att stämskruven inte vrider sig. Om det vore en pressbussning så hade den behövt sitta ordentligt fast.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar