Basar som inte intonerar

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Basar som inte intonerar

Inlägg av maxoges »

Vad är dealen med basar som kostar runt 10000kr som inte intonera på e och b strängen utan att man ska behöva klippa av fjädern på stallsadeln?

På min Warwick Starbass intonerar varrse B, E eller Asträngen eftersom man inte kan dra sadelklackarna långt bak nog.
Alltså måste jag kapa fjädern på varje sadel, eller ta bort den helt. WTF ska man inte kunna förvänta sig att detta ska funka bättre?

Det var samma sak men en Ibanez BTB jag hade förut.
Bild
Användarvisningsbild
dbAce
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 01 jan 2014, 20:07

Re: Basar som inte intonerar

Inlägg av dbAce »

Kolla om halsen är har för mycket 'böj'. Räta upp den med truss rodden i så fall så den nästan är helt rak. Då stämmer måtten bättre och problemet förhoppningsvis löst.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Basar som inte intonerar

Inlägg av maxoges »

Jag har satt dragstången till .25 mm vid 8e bandet när man trycker ner 1a och sista bandet.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Basar som inte intonerar

Inlägg av blackparkas »

Som jag skrev på Facebook har jag aldrig haft något bekymmer på mina Warwicks. Tror jag haft runt 10 st, alla utom en tyskbyggd dock, men det är ju samma stall.

Har haft som tjockast 128 tror jag iofs på B-strängen, men 55-110 på övriga som fetast.

Låter verkligen jättemärkligt!
Tror jag alltid haft rätt bra marginaler dessutom och aldrig behövt dra sadeln i botten på någon Warwick.
Sandberg däremot, deras stall är lite sådär tycker jag...
Där har jag fler gånger än en bottnat B-strängen utan att vara nöjd med intoneringen.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Basar som inte intonerar

Inlägg av maxoges »

Böjde strängarna ordentligt över stallsadlarna, och vips gick det att intonera basen. Tack för alla tips! Jag som hade fixat nya fjädrar från de trevliga snubbarna på Gitarrtorget (gick på 10 kr).
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6573
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Basar som inte intonerar

Inlägg av B-Å Åhs »

Skumt stall det blir liksom inget väldefinierat avslut på strängen , men snyggt är det
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Skriv svar