Hur öppna chassi trace elliot?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Hur öppna chassi trace elliot?

Inlägg av Jellew »

Jag har en trace elliot GP12 SMX som förra ägaren har monterat ett "rack-fäste" på, vilket jag vill bli av med så att den kan kan få bo i sitt case.

Jag har dock gått bet... Tänkte att det bara var att skruva upp alla skruvar från ovansidan av toppen och lyfta av chassit, det hela resulterade i att en metallbit föll rakt ner i lådan och chassit sitter fortsatt som berget :shock:
På bild ett är det inringat där metallbiten föll ner.
Bild

Är jag på rätt spår eller missar jag något? Vad händer om jag skruvar upp skruvarna på undersidan? Jag misstänker att allt viktigt sitter fast i dom skruvarna som på en dator.

Bild

Hoppas det är något simpelt jag missar.

/Jellew
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: Hur öppna chassi trace elliot?

Inlägg av Riboe »

För mig ser det ut som du skulle ha lämnat kvar de tre skruvar som satt närmast fronten. Jag gissar att det är rackvinklarna med mellanlägg som låser fast locket. Sitter de med popnitar? Borra i så fall bort dessa. (8-10 mm borr antagligen lagom för att borra bort "skallarna".)
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Re: Hur öppna chassi trace elliot?

Inlägg av Jellew »

Jo det stämmer, då hade inte metallbiten fallit ner i. Rackvinklarna sitter inte med popnit utan med skruvar vilka är låsta med muttrar på insidan, vilket gör mig förvirrad, hur har han fått dit dem?
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: Hur öppna chassi trace elliot?

Inlägg av Riboe »

Jellew skrev:Jo det stämmer, då hade inte metallbiten fallit ner i. Rackvinklarna sitter inte med popnit utan med skruvar vilka är låsta med muttrar på insidan, vilket gör mig förvirrad, hur har han fått dit dem?
Muttrarna följer med runt? De kanske har varit provisoriskt fixerade med lim eller dubbelhäftande tejp?
Du får väl såga eller borra.
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Re: Hur öppna chassi trace elliot?

Inlägg av Jellew »

Jag åkte till järnhandlarn för att köpa passande borr idag, men dom stängde klockan ett så får åka dit på måndag igen. Borra känns definitivt som det bättre alternativet. Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: Hur öppna chassi trace elliot?

Inlägg av Riboe »

Kolla in denna bild innan du fortsätter.
https://www.talkbass.com/threads/identi ... st-8366581
Relevant eller inte, det sitter tydligen muttrar i chassiet avsedda för fristående låda.
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Re: Hur öppna chassi trace elliot?

Inlägg av Jellew »

Det förklarar en del. Konstigt att skruvarna sitter så hårt då, när jag försöker skruva så går skruven sönder... Ska pröva lite till
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Re: Hur öppna chassi trace elliot?

Inlägg av Jellew »

Löst! Jag var för klen helt enkelt, pinsamt nog behövdes bara en skruvdragare och även den fick kämpa :oops:

Tusen tack för hjälpen Riboe, det uppskattas verkligen :tummenupp:
Skriv svar