tips på sanding primer

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: sön 07 apr 2013, 19:51
Ort: Stockholm

tips på sanding primer

Inlägg av James Bond »

Har flyttat till hus, vilket dramatiskt underlättar lackeringsjobb. Funderar på se över en butterscotch blonde tele som borde strippas på sin fula och tjocka polylack (JV Squire) och i stället få en tunn och elegant nitro-dito. Har upptäckt att det finns en produkt som på engelska kallas sanding primer, en primerlack som är väldigt lättslipat.

På gitarrdelar och gmf hittar jag bara porfyllare, vilket är något annat (om jag fattat det hela rätt). De sanding primers jag har hittat i Sverige hos bilhandlare etcetera är färgade, men jag vill ju ha en transparent primer med tanke på butterscotch blonde... Har någon här tips på var jag kan hitta transparent sanding primer, antingen spray eller på burk?
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: tips på sanding primer

Inlägg av Body&Soul »

Du har inte funderat på båtlack? Börja med rejält utspädd lack, slipa, nytt lager outspädd, slipa, osv så många lager du önskar. Du kan få en såpass högblank yta att den ser våt ut, eller lagom matt beroende på lack. Med tvåkomponent så blir det lite mer svårslipat men stenhårt, enkomponent ger en mjukare yta.
Skriv svar