Ibanez TR50 projekt

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
kirkman
Medlem
Inlägg: 129
Blev medlem: mån 02 mar 2015, 22:34
Ort: Nyköping

Ibanez TR50 projekt

Inlägg av kirkman »

Hej, bytte till mig en gammal bandlös Ibanez tr50 förra månaden och tänkte att jag skulle ge den en p-hals och måla om den. Blev riktigt bra i slutändan!

Så här såg den ut när jag fick den. Den var fult målad och hade en bandlös hals som jag försöker sälja.

Bild

Började med att försöka få bort färgen. Gjorde det vanliga med värmepistol och skrapa men färgen gick inte att skrapa bort och började koka istället. Detta ledde till att laminatet fick fula brännmärken, så jag använde en slipmus och slipade bort all färg istället. Tog någon timma eller två.

Bild

Efter all färg var borta borrade jag fyra nya hål för halsen jag köpte av gthyni här på forumet. Eftersom halsen var konvex var jag tvungen att fräsa ut halsfickan lite så att halsen satt tightare. Fräsen lossnade lite mitt under fräsningen så det blev en ful skåra på 2mm genom halsen. Lyckligtvis så påverkade inte det hur halsen sitter eller spelar. Gammalt glapp i fräsen... Måste köpa en ny.

Bild

Bild

Hade riktigt svårt att bestämma mig för vilken ny färg jag skulle ha. Det stod mellan olympic white och mörkbrun träolja. Bestämde mig till sist att träoljan skulle bli snyggast. Hade John Deacons strippade p-bas som inspiration.
Målade två lager på baksidan och tre på framsidan. Blev jävligt snyggt.

Bild

Efter oljan hade torkat var det bara att sätta i mickarna och skruva ihop allt!

Bild

Bild

Bild

Bild


Halsen sitter bra och mickarna har ett fint vintage sound. Påminner mycket om Steve Harris ljud från första maiden plattan. Pottarna behöver egentligen bytas ut vilket ska göras inom en snar framtid. Den behöver även intoneras men förutom dom två sakerna är jag som sagt riktigt nöjd med hur den blev. Är riktigt skön att spela på och väger nästan ingenting om man jämför med min Fender p-bas :tummenupp:
Senast redigerad av kirkman den lör 11 jun 2016, 19:31, redigerad totalt 1 gånger.
https://soundcloud.com/beforetherapture" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Ibanez TR50 projekt

Inlägg av gthyni »

snyggt resultat trots missöden på vägen. :tummenupp:
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Skriv svar