Spela synt med basen

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Fluktbas
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 21:36

Spela synt med basen

Inlägg av Fluktbas »

Jag har tänkt mig att jag ska använda synten men spela på den med min bas. Det ska alltså vara något som omvandlar frekvens till volt, eller möjligen om det fungerar med MIDI. När jag gick till musikaffären så trodde jag att de skulle plocka fram någon liten låda att stoppa emellan, och så skulle allt fungera.

Men så var det inte. De sa, förutom att det är bakåtsträvande, att det finns lite sånt här för gitarr, men ingenting för bas. Varför det nu skulle vara märkvärdigare med en bas. Eller om man så vill blockflöjt eller sång.

Jag har svårt att förstå varför jag skulle ligga på någon teknologisk bleeding edge. Det är ju bara lite elektronik som ska översätta frekvens till en spänning mellan (gissningsvis) 0 och 9 Volt.

Någon som vet? Idéer? Är jag helt ute på fel spår? Eller är det bara att plocka fram lödkolven och en bok i elementär elektronik?
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Spela synt med basen

Inlägg av funkys**t »

Om jag inte minns fel så finns det, eller iaf har funnits ett par fungerande system. Varför det finns så få är att tiden det tar från att slå an tonen till att omvandlas till MIDI tar för lång tid. De som har funnits var både dyra och komplicerade.

Det mest intressanta system var det som Steve Chick utvecklade. Han delade upp banden i fyra delar (på en fyrsträngad bas) så att det räckte med att trycka på greppbrädan så visste MIDI vilken ton det var. Problemet är att som basist påverkar man tonen efteråt och dessutom har olika tekniker i högerhanden. Är det rena syntbasljud kanske det inte är nåt större problem. Men spelkänslan blir lidande.

Här finns lite intressant läsning http://www.e-studio-bassplayer.com/onli ... ayer-midi/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://thebassgallery.com/bass/peavy-midi-bass.html" onclick="window.open(this.href);return false;
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Fluktbas
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 21:36

Re: Spela synt med basen

Inlägg av Fluktbas »

Okej. Tack! Nej, det är spelkänslan jag är ute efter också, så någon fördröjning duger inte.

Min tanke är att få in lämplig volt motsvarande frekvensen på grundtonen i basen i en analog synt, för att sedan ratta runt. Så jag antar att midi kanske inte är det bästa, utan i stället trycka in spänningen direkt i synten?
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Spela synt med basen

Inlägg av funkys**t »

Det låter som elektronik över min kunskapsnivå så jag kan tyvärr inte svara på det. Men jag ska göra lite efterforskningar. Mycket intressant.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Spela synt med basen

Inlägg av mrbaloo »

Tyvärr är det inte så enkelt. Man måste genomföra en fft-analys på ljudsignalen för att kunna identifiera grundtonen från alla mysko övertoner som ger ljudet sin karaktär. Därefter skall grundtonens frekvens översättas till midi-ton. Det sista är nog rätt enkelt. Men i och med att anslaget hos basen kan liknas med en smäll så är det nästan så bredbandigt som det bara går att få. Alltså måste man tyvärr vänta in en "ren" ton från basens ljud innan fft-algoritmen kan analysera rätt. Sen finns det olika tekniker att göra det så snabbt som möjligt. Mycket avancerat, tyvärr för oss.
Användarvisningsbild
Fluktbas
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 21:36

Re: Spela synt med basen

Inlägg av Fluktbas »

Översättning till midi är inte viktigt. Men jag förstår vad du menar, och det kanske finns en anledning till att det inte finns någon liten låda.

Men låt säga att man tar ljudet från basen och kopplar den, (med lämplig förstärkning), direkt till VCF-n. Då kommer basen att fungera som en oscillator, och synten kanske mera som en avancerad effektlåda?

Sen skulle förstås den där fft-analysen, (Fast Fourier Transform var jag tvungen att leta rätt på att det står för.), kunna kicka in någon tiondel senare och dra igång en oscillator?
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Spela synt med basen

Inlägg av Lowlife »

Peavey byggde basar med de delade banden som beskrivits ovan. Roland sålde bas med synt på 80-talet. TROR att de dessutom sålde en modul med pickup även för bas, hjälpte en kompis med montage av gitarrvarianten på en Gibson LesPaul och det funkade bra. Tidigare än så gjorde Hagström och Ampeg ett system som hette patch 2000 men såvitt jag vet bara för gitarr. En viss fördröjning/latency tror jag aldrig du kommer undan. Bara att vänja sig
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Spela synt med basen

Inlägg av mrbaloo »

Fluktbas skrev:Översättning till midi är inte viktigt. Men jag förstår vad du menar, och det kanske finns en anledning till att det inte finns någon liten låda.

Men låt säga att man tar ljudet från basen och kopplar den, (med lämplig förstärkning), direkt till VCF-n. Då kommer basen att fungera som en oscillator, och synten kanske mera som en avancerad effektlåda?

Sen skulle förstås den där fft-analysen, (Fast Fourier Transform var jag tvungen att leta rätt på att det står för.), kunna kicka in någon tiondel senare och dra igång en oscillator?
Det fungerar så med min Roland JD-Xi. Där kan man göra båda grejorna; låta basen vara oscillator eller trigga intern Midi.
Användarvisningsbild
Fluktbas
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 21:36

Re: Spela synt med basen

Inlägg av Fluktbas »

Utmärkt! Tack! Då blir det lite experimenterande när jag kommer hem.
gene hunt
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: mån 08 jul 2013, 18:16
Ort: Malmö

Re: Spela synt med basen

Inlägg av gene hunt »

https://www.thomann.de/se/peterson_sonu ... verter.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
detta är väl basmodellen.
Användarvisningsbild
Fluktbas
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 21:36

Re: Spela synt med basen

Inlägg av Fluktbas »

Den där Sonuus verkar ha en USB-utgång. Då kopplas den väl till datorn, vilket säkert kan vara bra, men inget jag är intresserad av. Ska försöka få lagom med fart från basen in i Werkstatten.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Spela synt med basen

Inlägg av mrbaloo »

Oj, Sonuus verkar ha uppdaterat sin konstruktion. Den kände jag inte till.
gene hunt
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: mån 08 jul 2013, 18:16
Ort: Malmö

Re: Spela synt med basen

Inlägg av gene hunt »

https://www.thomann.de/se/sonuus_g2m_v3.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Denna har MIDI ut. Borde funka på bas som på gitarr antar jag.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Spela synt med basen

Inlägg av mrbaloo »

gene hunt skrev:https://www.thomann.de/se/sonuus_g2m_v3.htm
Denna har MIDI ut. Borde funka på bas som på gitarr antar jag.
Bas-versionen heter b2m tror jag.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Spela synt med basen

Inlägg av bjelkeman »

[youtube][/youtube]
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Fluktbas
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 21:36

Re: Spela synt med basen

Inlägg av Fluktbas »

Den här tycker jag verkar bra. Kul med folk som faktiskt kan spela, så det går att höra vad de gör.

" onclick="window.open(this.href);return false;

Blir nog ett inköp. Fast tysken har den inte.

Edit: Noterar på deras hemsida att de har en ny produkt, G2M Version 3, som kommer (eller har kommit) nu under 2016, som ersätter och är bättre än föregångarna. http://www.sonuus.com/products_g2m.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Fluktbas
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 21:36

Re: Spela synt med basen

Inlägg av Fluktbas »

För att driva synten så behöver jag förstärka signalen från basen från 20mV eller vad det kan vara, till vad tror är 5V. Enkelt trodde jag och surfade. Men så var det alltså inte. Är det någon som har ett tips?
Användarvisningsbild
Fluktbas
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 21:36

Re: Spela synt med basen

Inlägg av Fluktbas »

Jag vände mig till tysken för att få hjälp. Men ...
Sorry, but we can not help the customer …
We can offer only the GR55 plus GK pickup and cable… for midi…
Har en känsla av att det snart kommer att bli en hangup att kunna köra in basen rätt i synten. Att jag börjar gå på hemelektronikkurser, köper lödkolv och lär mig Ohms lag.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Spela synt med basen

Inlägg av Roger Hedin »

Fluktbas skrev:Jag vände mig till tysken för att få hjälp. Men ...
Sorry, but we can not help the customer …
We can offer only the GR55 plus GK pickup and cable… for midi…
Har en känsla av att det snart kommer att bli en hangup att kunna köra in basen rätt i synten. Att jag börjar gå på hemelektronikkurser, köper lödkolv och lär mig Ohms lag.
Fluktbas; jag har en Roland syntpickup du kan få köpa av mig. Bara puppan med elektroniken som ska sitta på basen, ingen kabel eller nåt annat. Du kan få den för 500 inklusive grön påse. Den här:
Bild
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Spela synt med basen

Inlägg av bjelkeman »

Roger, Vad använde du den till? Jag har sett den med GR55 gitarrsynthen, används den med annat med? Om in Fluktbas vill ha den så är jag intresserad.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Fluktbas
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 21:36

Re: Spela synt med basen

Inlägg av Fluktbas »

Den kan säkert vara bra. Den översätter basen till MIDI, vilket var en av de två grejerna jag vill åstadkomma. Men det ska den där Sonuus G2M v3 göra, som ska vara på väg till mig enligt det Kungliga Brittiska Postverket.

Det som återstår är något som förstärker basens signal ut till något som VCF-en tycker om, gissningsvis ett par tre, tio Volt.
Användarvisningsbild
Fluktbas
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: tor 28 mar 2013, 21:36

Re: Spela synt med basen

Inlägg av Fluktbas »

Efter inköp av en Mother 32 hittade jag en ingång på den, som tar signalen från hörlursutgången på min förstärkare. Så nu kan jag spela bas och få in det i synten.

Men jag måste tillägga att jag är ganska besviken på resultatet. Jag kunde inte ändra så mycket på ljudet utan att det blev konstigt. Men jag antar att är en ren kompetensbrist som kan åtgärdas.
Skriv svar